Gå til innhold
Arkivverket

[#9141] Cassi Bendicdtr. og Berte Bendicdtr. fra Kinn.


Gjest Reidun Berge Haugs
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Berge Haugs

Didric Jørgens. født 1744 var gift med Cassi Bendicdtr. født 1756. De bodde på Rexten indre i Kinn. På samme plass/gård bodde Matz Henric Klingenberg født 1757, gift med Berte Bendicdtr. født 1757. Didric og Cassi hadde datteren Kari Didrichdtr (1796), mens Matz og Berte hadde sønnen Absalon Matzen (1797). Kari og Absalon giftet seg. Det jeg lurer på er om disse var fetter og kusine. Klarer noen å finne ut hvem foreldrene til Cassi og Berte er, og om det er noen slektsforbindelse mellom disse to?Med vennlig hilsen Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved hjelp av databasen over vigde i Kinn (i DA) ser vi at både Cassi og Brite er oppgitt å komme fra Kind/Kinden.Går vi til databasen med døpte i Kinn ser vi at Bendix Kinden hadde en datter Cassi til dåp 13. juli 1757, mens Bendix Olsen Kinden hadde døpt en datter Brite 27. mai 1764.Så kan vi gå til databasen med registeret over skifter i Sunnfjord. Der ser vi at det ble holdt skifte etter Bendis Olsen Kinden i skifteprotokoll for Sunnfjord 10-243. Går vi til den ser vi at skiftet ble holdt 12. ,ai 1791, at enken het Helge Colbensdatter, og at barna var Morten, Colben, Hendrich, Kari, gift med Annanias Olsen Solem, Cassi, gift med Didrich Jørgensen, Brite, ugift, 27 år gammel, og Catrine, enke etter Gregorius Indre Rexten.Fra denne protokollen går vi til overformynderprotokollen, slår opp i registeret på Brite Bendixdatter Kinden, og ser at hennes innestående arv ble kvittert ut 6. juni 1800, og at kvitteringen er ført i panteboken, på side 438.Vi finner at denne referansen stemmer, og kan på side 438 se at Matz Henrich Klingenberg 6. juni 1800 kvitterte for å ha mottatt 14 dalere 1 mark 10 skilling som farsarv på vegne av hans kone Brite Bendixdatter.Og da kan vi slå fast at Cassi Bendixdatter og Brite Bendixdatter er søstre, døtre av Bendix Olsen Kinden og hans kone Helge Colbensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Gisle Hersvik

Tek opp dette innlegget då eg har nokre spørsmål til dei personane det gjeld:I Digitalarkivet: Vigde i Kinn 1689-1815 har eg søkt etter giftet mellom Bendix og Helge, men finn det ikkje...nokon som kan hjelpe med det?Var Bendix gift fleire gonger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Jeg har heller ikke klart å finne ut når Bendix og Helge giftet seg.. Det jeg har er dette:Barn av Bendix Olsen Kinden: *Ole døpt 04 03 1741*Catrine døpt 01 11 1742*Jacob døpt 8te Søndag e Trinit 1746*Caspar døpt 11ma a. Trinit 1749*Karji døpt 3de Søndag e. Treefold. 1751*Morten døpt Første Jule Dag 1754*Kassi døpt 13 07 1757*Colbanus døpt 15de Søndag e. Tritatis 1759*Johannis døpt 30 09 1762*Brite døpt 5te Søndag e. Paaske 1764*Henrich Lexau døpt 27 06 1767Har tatt kopi av bygdeboka som...Husker aldri hva han heter han som har skrevet den..Han som skriver på Sunnfjorddialekt...Iallefall under KJINNA gnr. 39 står følgende opplysninger:I 1745 trulova Bændik K. med Karen Rasmesdotter. (Har heller ikke funnet ut dato eller bekreftele her..)I 1747 er det skifte etter Karen Rasmesdotter Kinden til ekkjemannen Bendik Olavson og deira born: Katrina 4-5 år og Jakob 1 1/2 år.I 1790 dør Bændik Olavson 82 år gammel. Han blir gravlagt 21 11 1790.Det blir holdt skifte etter han i 1791 til ekkja Helge Kolbeindotter og... Se lengre oppe hva Yngve har skrevet..Helga Colbensd. blir gravlagt i 1806..Jeg vet ikke hvor hverken Bendix eller Helge var fra.Under Kjinna gnr. 39 står også denne opplysningen som jeg undrer meg litt over: '27 juni 1767 hadde Bændik Olavson barn til kristning med namne til presten, Henrich Lexau! Presten og prestekona var fadrar.' Kan det være noe slektskap mellom disse i og med at de var fadrer, eller kanskje bare nære venner?? Skjønner ikke helt dette..Har ikke flere opplysninger hverken om Bendix eller Helge eller videre bakover..Mvh Reidun..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror Helge må være identisk med hun som ble døpt 01.12.1724 ,far Colbein Solem.Jeg antar videre at Colbein Solem er den samme Colbein Erichsen som giftet seg 30.06.1715 med Sissille Hansdtr. Valvig.Helges alder i 1801 stemmer i alle fall med fødselsåret 1724.Jeg har heller ikke noe mer om Bendix.På Familysearch finner jeg en Bendix døpt i Gulen 18.04.1706 av foreldre Ole Nielsen og Martha Jonsdtr.Samme sted finner jeg at Bendix giftet seg 12.02.1741 med Karen Rasmusdtr.Det kan jo stemme med det som Reidun opplyste (første barn døpt 04.03.1741).Bendix må så ha giftet seg på nytt 1747/49 med Helge. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Yngve Nedrebø har idag bekreftet skiftet etter Siselie Hansdtr. Soleim.Det ble avholdt 17.05.1759 og stadfester at Helge var datter av Colben Erichsen og Siselie Hansdtr. og at hun var gift med Bendix Olsen, Kinden. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Johan Arthur Hansen

Kom over dette innlegget fra 2003 og må si at de var svært interresante de svarene som kom og ga meg løsning på flere ukjente slektninger.Jeg har også Bendix Kinn som stamfar, men i ekteskap med Karen Rasmusdtr.Deres datter Catharina Bendiksdtr.f.1742 gm. Gregorius Desideriusson f.1738 ble mine forfedre.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.