Gå til innhold
Arkivverket

[#9144] Hvorfor på tugthus?


Gjest Gry Vibeke Ertvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Ja det er mulig. Har du et Statsarkiv eller Riksarkiv i nærheten av der du bor?. Eller så kan du ringe.Du kan spørre etter lensmannsprotokoller,rettsprotokoller osv. Det finnes også en protokoll/bok med navn på innsatte og når de kom og når de ble løslatt. Tror den ble kalt fengselsprotokoll.Har du personens navn og hvor han satt i tugthus skall det ikke bli så vanskelig å finne han/henneMVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

Først må du vite hvilket tugthus vedkommende ble sendt til. Personer fra Nord-Norge ble f.eks sendt til tugthuset i Trondheim. På tugthuset skrev de fangeprotokoll hvor det står når vedkommende ble innsatt, litt om vedkommende og hvilken domsavsigelse vedkommende fikk, eks. høiesterettsdom av 23. mai 1853. Det ble ført fortløpende protokoll om personen så lenge vedkommende var innsatt. Dersom du så har funnet når, og hvor, vedkommende ble dømt, må du så slå opp i Rettprotokollene for vedkommende domsstol. Både fangeprotokollene og rettprotokollene er oppbevart i Statsarkivene, eks rettsprotokollen for Overretten i Trondheim er oppbevart i Statsarkivet i Trondheim. Høieterettsprotokoll i Riksarkivet etter det jeg har erfart. I rettsprotokollene står hele dommen med vitneavhør osv. Her kommer alt fram i detaljer, så man er ikke i tvil om hvorfor personen kom i tugthus. Lykke til.mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Takk begge to! Vet foreløpig kun at vedkommende(fra Buskerud) satt på tugthus. Men nå har jeg fått noen veier å gå. Mvh. Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen Gry Vibeke. Har du kommet noen vei her? Ser av ett av dine andre innlegg/temaer at det paret du her jakter på, var på et Ljøterudeie i Sandsvær ved tellinga i 1865. Det er gode bygdebøker for Sandsvær og det kan jo tenkes at det står noe der. Bygdebøkene er ført i pennen av Olav Såtvedt og tar jeg ikke helt feil omtales gården Ljøterud i bind nr. 6. Men, akkurat den opplysningen er jeg ikke hundre prosent sikker på.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Tor Kenneth! Paret jeg søker her er Berthe Marie Einarsdatter og Ole Olsen. De er foreldre til min oldemor Mina Marie, født 1868. Har sjekket dåpen til mina Marie og finner far Ole Olsen og noe som ser ut som Furruvold i kirkeboka, og hustru Birte Marie Einarsdatter. I ft-1865 for Sandsvær mener jeg at jeg har funnet Berthe og de første tre barna.Der står det altså at mannen er på tugthuset. Han må isåfall ha vært ute igjen til 1867-68! Takk for tipset med bygdebøker for Sandsvær.Har ikke hatt tid til å fortsette jakten på Ole foreløpig. Mvh. Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei til dere som hjalp meg! Har funnet min mann på Tugthuset, Ole Olsen Rønningen. Han var dømt for tyveri. Har foreløpig kun de opplysninger som står i Buskerud Amt, kriminalfortegnelser (fått fra Statsark.Kongsberg) Håper å kunne få fatt i litt mer konkrete opplysninger etter hvert. Har ellers Sandsværs historie bind 7 i huset nå, venter i spenning på at nr. 6 skal bli ledig gjennom biblioteket. Mvh. Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Tom Larsen

Hei GryI Christiania Tugthus Fangeprotokoll Rekke II, protokoll nr 9. (1857-1864) I registeret er nevnt Ole Olsen Rønningen. 1864: Doms nr 3108, folio/side 200 Denne protokollen finner du på Statsarkivet i OsloTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.