Gå til innhold
Arkivverket

[#9145] SVAR i Sverige - betala billigare


Gjest Olle Elm
 Del

Recommended Posts

Gjest Olle Elm

Hej släktforskare med rötter i Sverige,I Anbytarforum finns just nu en diskussion som belyser problemet med bankavgifter när man betalar för direktlån från SVAR. Tycker detta bör bli allmänt känt hos er varför jag kopierar in texterna här:(Text 1) Jag är själv bosatt i Norge och har i många år beställt mikrokort från SVAR. Jag har beställt per brev, telefon och numera över internet. Lånade i början mikroläsare på biblioteket, men har numera min egen.Får korten från SVAR hem i brevlådan och sänder dem tillbaka efter fem veckor genom posten. Enda problemet är betalningen. Bankerna tar sig hutlöst betalt för att sända pengar över gränsen, men det får man ta som en del av det hela. MVH Ulla(Text 2 från Kristina Gunnarsdotter) Betalningstips till Ulla och andra 'utlänningar':Öppna ett svenskt postgirokonto på Internet, årskostnad 120 kr. Sätt in en större summa, t ex beräknad årskostnad för räkningar att betala i Sverige. Avgiften för denna inbetalning beräknas som en utlandsbetalning.Betala sedan dina svenska räkningar från ditt svenska konto. Dessa betalningar är inrikes och kostar därför inget extra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Riksarkivet låner alle kort fra SVAR for meg, og jeg betaler ikke fem øre. Betalingen tar RA, og det betyr at jeg har spart mye penger siden jeg har holdt på med kort fra SVAR i flere år. Kanskje en ide for andre isteden for å låne dem hjem til seg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Man får også lånt inn mikrokort fra SVAR ved sitt lokale bibliotek - gratis. Med litt 'krangling' har jeg også fått med meg kortene hjem i et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg lånte mine første svenske mikrokort fra SVAR til Deichmann i Oslo for flere år siden. (Etter hvert har jeg kjøpt dem, men det er en annen historie) Deichmann var veldig hjelpsomme. Dersom ditt bibliotek er kranglete på å låne inn, bør du ta kontakt med en høyere instans innen bibliotek-systemet i Norge!Jeg prøvde ikke å låne hjem....Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.