Gå til innhold
Arkivverket

[#9146] Døde i Bergen 1816-1886, finnes der skifteprotokol


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg finner enke Petriche Henriksen med bosted 5-9 død den 02.03.1859. Hun er enke etter styrmand Jens R. Henriks. Hvor finner jeg ut om der ble foretatt et skifte her? Hun hadde også to barn som ble satt bort etter sin død til en gård Ormøy i Brønnøy, vil dette være nedtegnet noe sted, evt. byarkiv osv.? Finnes det egne oversikter over sjømenn som døde på sjøen. Jeg finner ikke Jens R. (B) Henriksen død i Bergen. Men de bodde i 5-9 både når deres datter ble født i 1856 og når Petriche dør i 1859. Så det er jo rart at han ikke er innført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er holdt skifte (og vi har tidligere sendt utdrag fra dette skiftet, for det er der det står at mannen var kommet bort på sjøen under sildefisket). Mannen føres ikke som begravet i kirkeboken ettersom liket nok aldri ble funnet, og det følgelig heller ikke var noe å begrave.Seinere har man hatt som regel å føre, men det hefter jo til tider usikkerhet ved om vedkommende faktisk er død eller ikke, og bare i løpet av de siste ukene har jeg vært borte i 4 tilfeller på 1900-tallet i Bergen der en person (med all sannsynlighet) er druknet, men hvor verken skifteretten eller kirkeboken har registrert noe dødsfall.Jeg har et eksempel fra 1800-tallet der en styrmann uten tvil gikk ned med skipet sitt i 1877, men der vedkommende tilsynelatende er i live i 1891, og står sammen med kone og barn i folketellingen. Først i 1895 lot enken mannen erklære død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Ja, det stemmer at jeg fikk den oversikten over at mannen døde under sildefisket, men jeg hadde håpet at der var noen opplysninger om når var 'siste sildefiske', sånn at jeg ihvertfall kan tidfeste dødsfallet hans på år om ikke noe annet. Samtidig så er det jo rart at det ikke er noen opplysninger om barna, sist men ikke minst, så er jeg også ute etter hvor Petriche var fra, for jeg finner ikke hennes fødested noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Gillesøy

Oldefar min kom også vekk på sjøen - dette var så seint som i 1902. Har vart ikkje funnen, og er difor ikkje ført i kyrkjeboka. Men det er ført i 'Dødsfallsprotokollen for Lensmannen', der det i tillegg står at dødsfallet er 'anmeldt til distriktslækjaren'. Det var der eg fann dato for forliset. Eg veit ikkje om det er råd å finne noko slikt for denne saka, men det kan likevel nemnast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.