Gå til innhold
Arkivverket

[#9148] Hans & Ole Villumsen havnet de rundt Kristiania ?


Gjest Britt Ringstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Ringstad

Finner ikke brødrene Hans Villumsen F.1762 og Ole Villumsen F.1755 i Elverum. Har hørt at de havnet rundt Oslo et sted, og at etternavnet karnsje ble skrevet med W istedet for enkel V i etternavnet. Er det noen der ute som kan kjenne til disse brødrene, eller har vært borti disse navn som kommer fra Elverum. Er takknemmelig for svar. M.V.H Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det står ingeting om hvor han kom fra, men i tellinga for 1801 finnes en Ole Willumsen, 46 år, Skredder, Fredrikshald. Gift, har to døttre; Berthe Maria, Sofie Maria.Kan det være mulig at de dro til Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Nina ! Tusen takk for svar. Jeg vet ikke om de dro til Sverige, men kan du være så snill og sjekke kirkeboka der om de var fra Elverum ?M.V.H Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

;-) Jeg har ikke kirkebøkene. Disse opplysningene er hentet fra folketellinga på digitalarkivet...... Du må nok selv oppsøke kirkebøkene på Riksarkivet. Om det ligger noen avskrifter på nettet vet jeg ikke, men det er jo mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei alle der ute, er det noen rundt Oslo som kan hjelpe meg med dette ?????M.V.H Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Prøver nå igjen om noen rundt Olso kjenner noe til disse brødrene ?Er det noen som kan være snill og hjelpe ??M.v.H Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Britt Ringstad

Har funnet en Hans Willemsen, snekker boende i Waterlansgate Tvergate NO 213, F.1762.Er det noen som kan hjelpe meg og sjekke ut om dette er en mann som kommer fra Elverum ? Er det noen som hjelper meg, så tusen takk !M.V.H Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...
Gjest britt ringstad

Hei !Prøver meg igjen, er det noen rundt Oslo som kan hjelpe meg med dette ! Kan Dere da se på nr.1 og nr.7.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På Familysearch fant jeg en Hans Willumsen som ble gift 1796 i Ås og Ole Willumsen 1789 i Gjerdrum. Om dette har noe med dine å gjøre er umulig å si. Det var vel heller sjelden det sto i kirkebøkene hvorfra brudeparet var, om de ikke var fra bygda. De kan jo også skrive navnet med V eller Wilhelmsen/Williamsen osv.Finnes det ikke et skifte etter en av foreldrene du kan se i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vedr. denne Hans i Christiania 01.02.1801, deres yngste barn fant jeg døpt: ”Hans Wilhelmsen Tømmermand og Hustrue Dorethea Peters Datter”, sønn Peter, født 15.06.1799, døpt Vor Frelser, Christiania 01.07.1799 (Oslo Domkirke Mini 5 1787-1806 7/17 p.452 ) Faddere:”Mogens Hansen, Wegger Knudsen Tømmermænd, Martha Niels og Anna Mogens Døtrer”.Før jeg går videre - så jeg slipper å bruke tid på dette selv - hvor i Elverum skulle Ole og Hans komme fra ? (Det ser ikke ut til at Anne er døpt i Christiania - kun en rask gjennomgang og bare i Vor Frelser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest britt ringstad

Hei Berit & Geir !Tusen takk for Deres hjelp for dette.Hans og Ole kom fra en husmannsplass som het søndre Rotberget Gnr.50 2 i Heradsbygd. Dette var en husmannsplass under gårder Lillehov i Heradsbygd i Elverum .Hans Villumsen er døpt 02.05.1762 i Elverum kirkeOle Villumsen er døpt 27.12.1755 i Elverum kirke Konf.1773.Er litt usikker på om de skrev etternavnet med V eller W.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.