Gå til innhold
Arkivverket

[#9149] Fabrikkeier W. C. Møller, Drammen ( 1829 - 1911)


Gjest Jørn Herstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Herstad

Wilhelm Christian Møller født 10.12.1829 er mine barns´s tipptipp-oldefar. Han var gift 2 ganger; 1 x i 1857 med Thrine Olsen f.1831 og deretter med 'tipp-oldemor' Caroline Rød ( fra Akerhus ?? )Hans foreldre : Carl Christian Møller ( f.9/6-1793 ) og gift med Marthe Guranderud (f. 1790 ) - men jeg vet ikke hvor de kommer fra..?Hans farfar og farmor var trolig ; John Philip Møller som var gift med Johanne Marie Gerber...?Er det noen som kjenner til deres historie og aner ?Er takknemlig for svar. Mvh. Jørn i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Caroline Møller var født i Ås (Aass) Akershus kan det se ut som. Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jfr. diskusjon 7783. Du har ikke 'sett noe til' Martinius Møller, f. 1845 i Drammen, på din vei? Det fantes ikke mange Møller slekter så om de er i slekt med hverandre vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei igjen, Laila, - det stemmer - jeg har hørt det før - bare glemt det. Takk.Nina, jeg har ikke funnet noen Martinius Møller på min vei, men hvis det kan være til noe hjelp fant jegat Wilhelm Christian Møller var yngst av fire brødre, De tre andre var ;Ferdinand Fredrik Møller f, 10.04.1821 - død i 1890,Trond Julius Møller f. 23.09.1823 - død i 1898,ogKarl MARTIN Møller f. 21.02.1825 - død i 1907.Forøvrig fant jeg også W.C.Møller´s onkel og tante ( eldre bror av Carl Christian M. );Frits Wilhelm Møller f. 30.03.1792 - gift med Christine Marie Wilstrup.Carl hadde også en yngre bror som het Ferdinand Møller - data ukjent.Skulle det være til hjelp, er det fint å høre fra deg - kanskje er det en sammenheng med denne KARL MARTIN Møller ???Mvh. Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det lokalhistoriske tidsskriftet 'Rundtom Drammen' hadde en større artikkel om W.C. Møller for et par år siden. Absolutt lesverdig.Har forresten et spørsmål jeg også: Tilhører Thale Jørgine (Gina) Møller (f.1834) den samme familien? Hun ble gift 1869 med gullsmed Johan Jørgensen (f.1837 på Åssiden i Drammen). De flyttet til Hønefoss hvor Johan Jørgensen etablerte sitt gullsmedfirma (firmaet eksisterer fremdeles, tror jeg).Jeg har forsøkt å finne Thale Jørgines opphav, men har ikke lykkes. Kan du hjelpe?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei, Kjell - jeg har ingen svar til dine spørsmål , men skal notere meg dem. Kjenner til artikkelen i ' Rundtom Drammen.'Vedr. W.C. Møller´s mor - er det en liten skrivefeil ; hun het; Marthe Tronsdtr. GURANDSRUD fra Sylling/Lier.Hennes foreldre ; Ton Trulsen (f.1765 )og Mari Halvorsdtr.( f.1762 ) på Gurandsrud Hovedgård i Sylling.Har noen - noe om den slekta ??Mvh. Jørn i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei igjen. Kommer med noen tilleggsopplysningerW.C. Møllers farfar og farmor ble gift i Sankt Petri Kirken i København den 7.5.1790– de har antageligvis både danske og tyske aner. Finnes det databaser jeg kan lete på i Danmark og Tyskland ?W.C. Møller fikk 8 barn – 4 i hvert ekteskap. 1 x med Anne KaTHRINE Olsson fra Holmestrand ;1) Gertrud Marie Møller f. 18592) Martha Møller f. 18613) Antonitte Fredrike Møller f. 18624) Thrine Møller f. 186…?Deretter 2 x med Caroline Rød fra Aass i Akerhus ;5) Wilhelmine Caroline Møller f. 23.09.1871 ( døde 10.09.1944 ) gift med Kjøpmann Christian T. Syvertsen .6)Marie Magdalena Møller f. 187…?7) Carl Christian Møller f. 18758) Augusta Møller f.1878Vet ingen ting om Wilhelmine´s Søsken og deres eterkommere – så ta kontakt hvis du er en av dem eller vet noe omkring dem !Mvh Jørn I Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jørn Herstad  ( j.hersta@frisurf.no )

Hei igjen. Kommer med flere tilleggsopplysninger W.C. Møllers farfar og farmor ;Johann Philipp Müller , født på Jylland ?? ogJohanna Maria Gerber ble gift den 7.5.1790 i Sankt Petri Kirken i København DK.De hadde i hvert fall tre sønner ;1) Fritz Wilhelm ( Gerber ) Müller f. 30.03.1792 – g.m. Christine Maria Wilstrup2) Carl Christian Møller, f. 09.06.1793 - g.m. Marthe Gurandsrud Sylling ( 4 sønner.)3) Ferdinang Møller – partner ukjent.Besteforeldrene har antagligvis både danske og tyske aner.Finnes det databaser jeg kan lete på i Danmark og Tyskland ?Mvh Jørn i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.