Gå til innhold
Arkivverket

[#9162] Schumacher - Schumacher - Unrow? (Christiania)


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Iflg N Hjorth i NST XXIX 2 hadde Jochum Clausen (begr 3/12-1654) og Anne Eriksdatter (f. ca 1610, begr 18/5-1691) barnaClaus Jochumsen Schumacher (f. 1633), Martha Jochumsdatter Schumacher, Johanne Jochumsdatter, Maren Jochumsdatter (døpt 25/6-1649) og...Tønnes Jochumsen Unrow (f. før 1630). Jeg synes dette høres litt merkelig ut, men det står nå der. Men det er kanskje motbevist senere?Men,i min database har jeg også en Jochum Schumacher (død 1711-18) gift med Lene Marie Grüner (døpt 13/7-1655, død før 1718) (kilde Finne-Grønn NST II/III). Er denne Schumacher’en i slekt med overstående? I tilfelle hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Tom Askerøi

Beklager at jeg trekker frem denne igjen. Men i håp om at den bare ble oversett i en eller annen 'rushtrafikk' sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Først har jeg Anne Hansdatter (Stalsberg) som ektefelle til Jochum Clausen og ikke Anne Erichsdatter.Maren, døpt som du skriver i Hellig Trefoldighets Kirke, er eneste av barna såvidt jeg har funnet, som er kommet med i den første ministerialboken. Bare farens navn er nevnt ved dåpen.De nevnte 4 første barn er identiske med de jeg har ( Claus gift med Maren Jansdatter Tack - Marthe gift første gang med Boye Jansen Roerkark, andre gang med Peder Jacobsen Holm - Johanne gift med Niels Sørensen - Maren gift med Michel Sørensen).Jeg har en en Jochumb Thønnesen Unrov, gift 3 ganger (Kirsten Nielsdatter Muus, Else Nielsdatter Jensen og Karen Lauritzdatter Riis) som var handelsmann i Christiania. Han er døpt i nevnte kirke 12. august 1653 som sønn av Sara og Thønnes Jocumbsøn. Om denne Thønnes skulle være bror til nevnte barn, har ikke jeg funnet belegg for, men det skal tilføyes at jeg ikke har 'komplett' oversikt over kjent samtidig kildeinformasjon fra denne perioden i Christiania ennå.Samme problem har jeg med fogden Jochum Schumacher som du nevner, han hadde forøvrig en bror Albert Schumacher som var overtollinspektør på Strømsøe og ble stukket i hjel av Johan Friderich Brockenhuus i 1673.Jeg har ikke alt tilgjengelig her, men om annen hjelp kommer, kan du flytte dette opp om noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Bare i all hast så vi ikke får Anne Hansdatter (Stalsberg) 'på sporet' igjen:Dette er en feil (lapsus) fra Finne-Grønns side, tilbakevist såvidt jeg husker i et av de senere utgivelsene av NST (eller kanskje Genealogen).Resten ser ut til å være (omtrent?) det samme som jeg har - men jeg skal sjekke i kveld når jeg er hjemme ved databasen...Men Jochum Clausen var altså garantert gift med Anne Eriksdatter, IKKE Anne Hansdatter (Stalsberg)....1000 takk for innspillet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Javisst, slurv fra min side. Om jeg ikke husker feil, var Thomle først ute med Anne Hansdatter (i PHT), senere gjentatt av Finne-Grønn - dette etter hukommelsen. Anne Erichsdatter er helt korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hei Geir (og andre interesserte).Bortsett fra at Johanne Jochumsdatter Schumachers mann het Niels Sørensen HENSTRUP (begr 22/6-1695 i Christiania)og at jeg ikke kjente til broren Albertskulle vi være enige.Jeg har i mellomtiden funnet at Finne-Grønn i Personalhistorisk Tidsskrift I s198 sier at brødrene er sønner av Albert Arpsen Schumacher og Anna Schøder, datter av Gert Schrøder. (Personer som jeg dessverre ikke har klart å plassere i Schrøder-slekten...)Men hovedproblemet mitt - at Tønnes Jochumsen Unrow (f. før 1630) skal være sønn av Jochum Clausen og Anne Eriksdatter står vel fortsatt ubesvart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Takk for svar. Mht. hva jeg har tilgjengelig her, så er det en blanding av eget arbeid og 'arbeidshypoteser' (= tidligere publisert materiale om Christiania-familier), selve basen ligger hjemme. Derfor lapsuses sist som skyldes noe så enkelt at jeg ikke slo opp kilden (som var Thomle i PHT dette tilfelle).Mht. slektsnavnene, er hverken Schumacher, Unrov/Unrow eller Henstrup brukt i ministerialboken. Eksempelvis står det 'Niels Søfrensens' ved hans begravelse på Byens Kirkegård.Jeg husker at jeg foreløpig ikke har klart å finne ut av Unrov-navnet, det samme gjelder Tack/Tach-navnet. Mht. sistnevnte var vel faren karduanbereder Johan Dirichsen ( nb! ikke primærkildehenvisning her hvor jeg nå er ) eller Diderichs som navnet ble skrevet senere som slektsnavn, om sistnevnte kan jeg huske det stod en lengre artikkel i NST for flere år siden, en artikkel dessverre skjemmet av mange feil.Om Finne-Grønn har rett (det hender jo), skal vi vel til Danmark? Han skrives forøvrig Thønnes Jocumbsen alene i de to primærkilder jeg har her, barnedåp 04.07.1652 og 12.08.1653.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.