Gå til innhold
Arkivverket

[#9165] Boye/Bøyesønner i Christiania på 1600-tallet


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Iflg N Hjort i NST XXIX 2 er Lauritz Boyesen/Bøyesen (f. ca 1630, begr. 24/8-1682 i Christiania) (sannsynligvis?) sønn av Boye/Bøye Fredriksen (f. i Tetensbøll ved Garding i Holsten, død i Christiania 1640).Navnemessig i hvert fall ser det like sannsynlig ut at Fredrik Boyesen/Bøyesen (begr 23/4-1679 i Christiania) også er en sønn??På 1680-tallet finner jeg også en Jørgen Boyesen/Bøyesen (i hvert fall hans hustru/enke Magdalena/Madaline). Kan dette også være en bror?Eller var det flere potensielle fedre med det ‘Holstenske’ navn Boye/Bøye i Christiania i første halvpart av 1600-tallet som jeg ikke har funnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Iflg. S.H. Finne-Grønn: En østlandsk slekt Riis - sorenskriver i Aker Lauritz Boyesens efterslekt, Oslo 1935, er Fredrik Boyesen, død 1679 i Aker som generalskoginspektør sønnenfjells, sønn av Boye Fredriksen, og sannsynligvis halvbror til Lauritz Boyesen. Jeg antar forøvrig at det er denne Fredrik Boyesen, som er far til Margrete Fredriksdatter Boyesen g.m. myntmester i Christiania Fredrik Grüner (1628-1674).Finne-Grønn nevner også en Lorentz Boyesen, byfogd og myntmester i Christiania 1647, lagmann i Skien fra 1658. Han hadde etter sigende fem barn til dåpen i Christiania 1648-1654. Denne Lorentz har ikke Finne-Grønn kunnet påvise å være i slekt med de ovennevte Boyesen.M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H. Bjørnholt

I tilknytning til den aktuelle slekten har jeg i mine papirer denne informasjonen:Frederik Boyesen (1595-1679), gift 1624 med Annichen Garmann. Han var generalskoginspektør søndenfjelds og forpaktet kronsagene på Nedre Foss i Aker etter faren, Boye Frederiksen (d. 1649), borger og kjøpmann i Christiania, opprindelig fra Tetensböll. Han førte i 1590-årene et fartøy (15 lester) som gikk mellom Rostock og Oslo. Borgerskap der 1605. Kronsagene på Nedre Foss fikk han som forlening 1614, og i 1621 fikk han tillatelse av Kongen til å ha vinkjeller. Boye F. var g.m. Maren (Lauritsdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H. Bjørnholt

Hei,kilden min er en privatperson. Hvis du poster epostadressen din her kan jeg godt sende deg hans. Han skulle kunne svare på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Nermo

Det fantes en Mads Boysen Friis i Trondheim, f. rundt 1590?, død i Trondheim 1648, g. med Karen (eller søsteren Hilleborg) Caspersdatter Schøller.Likeledes en Boy Pedersen Friis, også f. rundt 1590?, rådmann og borger i Trondheim, død der i 1669, g.m. Gidsken Aleksandersdatter Sampson og deretter Maren Mortensdatter Lerche.Noen sjanse for at disse kan være beslektet med hverandre eller med Lauritz Boyesen/Bøyesen fra Tetensbøll ved Garding i Holsten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg har en Lauritz Boyesøn Riis i min database, sorenskriver Aker/Vestre Bærum 1665-82,Akers h. 1661-65, skriver kancelliet Akershus, f. ca. 1630, d. 1682 i Ris i Aker, begr. 24 aug 1682 i Christiania. Han var Sannsynligvis? sønn av borger og kjøpmann i Christiania Boye/Bøye Fredriksen d. 1640 fra Tetensbøll ved Garding i Holsten, en av de mange holstenere som mot slutten av 1500-årene kom til Oslo. (N. Hjort i NST XXIX 2). Noen mulighet for forveksling av slektsnavnene Friis - Riis??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Denne Lauritz Boyesen (Riis) (identisk med den person som i melding av 05.05.2002 08:08 kalles Lauritz Boyesen/Bøyesen) var første g. gift med Margrethe Jacobsdatter (barn: Niels, Karen, Kirsten) og 2. gang med Viveche Christophersdatter Friis fra Ske i Bohuslän (barn: Margrethe, Maren, Christopher Boye, Lars og Boye). (Tom: Hva er forøvrig bakgrunnen for at du stiller spørsmålet om mulig forveksling med Friis ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Per, bakgrunnen for spørsmålet om mulig forveksling var bare din egen hypotese om hvorvidt Mads Boysen Friis og Boy Pedersen Friis kunne være beslektet med hverandre eller med Lauritz Boyesen/Bøyesen fra Tetensbøll som jo het Riis og ikke Friis. Beklager spørsmålet -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.