Gå til innhold
Arkivverket

[#9168] Maren Olava Thinn, f.1835 i Telemark ??


Gjest Jørn Herstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Herstad

Maren Olava Pedersdtr. Thinn ( nevnes som THUN i DA´s FT 1865 ) er født 9.10.1835 og gift med Kjøpmann Christopher Syvertsen i Drammen ( 1860 ) og døde 18.07.1908.Hva er rett når DA´s folketellingslister sier Maren Olava THUN , mens familien heter THINN ?( Barna )/ barnebarna buker etternavnet Thinn Syvertsen. Kan det være feil i DA – FT 1865 ?Hennes foreldre var Peder Pedersen ( antagelig fra TINN i Telemark ? ) og Anne Karine Gulbransdtr, f 16.07.1782.Kan noe hjelpe meg med denne problemstillingen THUN / THINN ?Takknemlig for kommentarer. Mvh Jørn i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke hjelpe deg med selve problemstillingen, men om du ser i kirkeboka for Bragernes 26/12 1835 vil du kanskje få det rette svaret. Iflg. Familysearch ble hun døpt da på Bragernes, men faren kalles da Thim. Det kan være en skrivefeil, så kirkeboka må nok brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har sjekket i krk.bok Bragernes i dag. Født 28/8-26/12 1835 Maren Olava, foreldre Peder Pedersen Thim(ser sånn ut), skomaker og Anna Karina Guldbrandsdt. i Gutergaden? Konf. Bragernes Maren Olava Thinn 14/1/2 år. Glemte datoen da jeg bare sjekket etternavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Takk til Berit - det bekrefter igjen av de finnes mange skrivefeil ikke bare i DA men i Kirkebøkene også.Mest sandsynelig er faren til Maren Olava THINN ; Peder Pedersen FØDT i Telemark.I FT 1801 finner jeg Peder Madsen , husmand under SJØTVED SYNDRE gård ( Attraae sokn ) TIND kommune i Telemark - gift 2 x med Gunhild Johnsdatter og sønnenne John 24 år, Niels 16 år og PEDER PEDERSEN 11 år – altså født i 1790. Han flyttet kanskje til Drammen - kan noen bekrefte det tro ?Jeg vet jo at flere tok navnet fra stedet man kom fra , når de flyttet til byene og tettstedene. Min tipp-tippoldfar gjorde det - han var klokker i Ourdahl prestegjeld i Valdres og da han ble klokker i Modum het han ' Nils (fra) Ourdahl ' ( men han var sønn på Lien gård i Valdres.)Er det noen som kjenner til gårdene i TINN i Telemark er jeg takknemlig for kontakt.Mvh Jørn i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.