Gå til innhold
Arkivverket

[#9169] Utbredelse av navnet Froder


Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Navnet Froder finnes i slekten min, vedkommende er født 1697. Dette er et uvanlig navn på Hedemarken i allefall, er det noen som kjenner til dette navnets utbredelse, hvor i landet det var mest vanlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Er det mulig at navnet har tysk opprinnelse? Det finnes iallefall noen forekomster av det på Familysearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Norsk Personnamnleksikon skriv om Frode: '.... Litt brukt på Austl i seinmellomalderen og i etterref. tid... Frå Hedm (særleg Romedal, Stange) er kjent eit FRODER, m.a. i ft 1801 og seinare på 1800-t. Opphavleg er dette truleg ein skriftvariant av Frode'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Takk for hjelp begge to ! Jeg får lese litt om opprinnelsen til Frode-navnet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Da har jeg fått lest om navnet Frode , dansk opprinnelse og sjelden brukt.Bortsett fra etter annen verdenskrig.Ingen andre som har noen Froder langt bak i slekten sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

I FT 1801 for Kongsberg finner du 4 menn/gutter som heter Frode og dessuten en del personer med patronymer som 'Frovsen', 'Frodsen' og 'Froosen'. Alle disse er trolig etterkommere etter to brødre(?) som arbeidet ved Kongsberg Sølvverk i 1732, nemlig Fredrik Hansen Froersen (f.ca.1713) og Hans Hansen Froersen (f.ca.1716). De oppgis ved manntallet i 1732 å være født i Kongsberg, men jeg ser ikke noe til faren i dette manntallet. Han kan kanskje være død da? Faren må være født i siste halvdel av 1600-tallet, men jeg vet altså ikke hvor i landet han kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Läs gärna mer om namnet Frode, i Ordbok över Sveriges medeltida personnamn (SMP) Här finns också norska exempel. Mvh, Olle,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Namneforma Froder synest å vera spesielt for Rommedal. Her finst den einaste i 1865, og tre av fire i 1801. I tillegg var det ein i Stange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Takk for hjelpen alle sammen. Mye interressant å lese om 'den kloke Frode'. Jeg får skjele mot Rommedal i søket etter Froders opphav. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

De to Kongsberg-karene jeg nevnte, har patronymet Froersen. Jeg vil formode at faren da het Froer eller Froder. Jeg ser nå av manntallet at han var soldat. Han var neppe død i 1732 for det sies om disse ungdommene at de bodde hos foreldrene. Faren kan kanskje ha kommet fra Hedmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Ja det virker som Hedmark er stedet hvor dette navnet blir mest brukt, også jeg som endelig trodde jeg skulle komme meg utabygds med granskingen fryktelig stedbundne disse Hedmarkingene. Hvorfor dette Hansen navnet på disse to guttene hvis faren het Froer ? 'Min' Froder het Joensen til 'etternavn'.Han var iallefall bosatt på gården Aastad i Ringsaker. Lenger bak i tid finner jeg Froder Præsterud med sønnen Joen Frodersen f ca 1676,nevnt i Krigstjeneste i 1697.Det er vel stor sannsynlighet for at disse to kan være far og farfar til Froder f 1697. Da dukker navnet opp i Ringsaker ca 1640-50. Får se om jeg finner flere kilder. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Else spurte: Hvorfor dette Hansen navnet på disse to guttene hvis faren het Froer? Det er jo et godt spørsmål. På Kongsberg var det ikke uvanlig med to patronym(-lignende etternavn). Det ene var fra faren og det andre fra farfaren! I farten skal jeg ikke påstå for sikkert om faren her het Froer Hansen eller Hans Froersen. Jeg mener å ha sett begge rekkefølger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Jasså ja, jammen var dom rare på Kongsberg.Det blir da itte noe lettere å granske slækter når dom gjør slikt! Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Mannsnavnet Frode er kanskje ikke blant de mest utbredte, men de sentrale områdene i middelalderen er Romerike, Eiker/Sandsvær/Sande, og Sandeherred (nåv. Sandefjord). Jeg vil anta at eksemplene fra Kongsberg har sitt opphav fra Eiker/Sandsvær (f.eks Frode Aas i Sandsvær 1593), mens den 'Ur-Frode' Else Kari er på jakt etter vil kunne finnes på Romerike.For de som er opptatt av (norrøne) navns opphav anbefaler jeg E. H. Linds standardverk 'Norsk-Islandske Dopnamn ock fingerade namn från Medeltiden' som ble utgitt i hefteform 1905-1915, samt med et suppleringsbind i 1931. I tillegg kan kanskje Eivind Vågslids livsverk 'Norderlendske fyrenamn : namnebok' (1988) kunne bidra.Disse verkene er en solid erstatning for de mangelfulle navneregisterne til Diplomatarium Norvegicum, men fanger dessverre ikke opp alle de ikke-norrøne navnene.Frodenavnet finnes også andre steder i Norge (uten middelalderbelegg), men så langt har jeg kun sett eksempler fra Trøndelag.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Er ikke så sikker som Are på at Else Karis Frode vil kunne finnes på Romerike. Han kan meget godt være fra Romedal hvor dette navnet er mye brukt. Også i Stange fra 1720 åra. Stavelsen har være Froder/Frodersen eller Froer/Froersen. Har god oversikt fra Romedal og Stange på disse navnene. hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Er ikke så sikker som Are på at Else Karis Frode vil kunne finnes på Romerike. Han kan meget godt være fra Romedal hvor dette navnet er mye brukt. Også i Stange fra 1720 åra. Stavelsen har vært Froder/Frodersen eller Froer/Froersen. Har god oversikt fra Romedal og Stange på disse navnene. hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Etter det jeg kan se er det ingen kildebelegg for bruk av Frode i Hedemark i middelalder. Selvfølgelig kan dette allikevel ha vært tilfelle, uten at vi i dag vet noe om disse ikke kildebelagte navnebærerne.For at Else Kari skal kunne finne ut av dette må hun jo først kartlegge alle Frodes (f. ca. 1697) aner på 1600-tallet før man kan si noe mer om dette, og da tviler jeg ikke på at også Hans Myhre har mye å bidra med.Når det gjelder hovedspørsmålet er det imidlertid kommet mange gode svar, skjønt man stusset på formen 'Froder' innledningsvis. Dette med endelsen på -er, har sin opprinnelse fra det gamle norrøne kasus-system. I norrønt ble også egennavn bøyd i fire kasus, slik som ved fellesnavn. Derfor vil man også finne disse formene bevart lenge etter at det norrøne språk gradvis begynte å gå i oppløsning.Og de ulike kildene vil man derfor kunne finne et utall av varianter: Froder, Frode, Froer, Fror, Frauer, Ffrower, floer, floris, frodder etc.mvhAre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Are savner kildebelegg for mannsnavnet 'Frode' i middelalderen. Her er i hvert fall noe i den retning: På gården Aske i Nes på Hedmarken vitnet lagrettemannen Engelbret Frodesøn flg. i 1570: '... Da proffuer ieg nu der om som her epter følger. Ad ieg er enn mand noged mere end hundrit aar gammel oc vor en voxen karl oc thiente i langsomlige thid paa Hildestad enn mand hede Asleiff i midler thid da bleff koning Hans kronid her i Norge da vor forneffnd platz øde Jlle ...'Innholdet kan jo være interessant nok, men konklusjonen er i alle fall at denne Engebret Frodesen hadde bodde i svært lang tid på Nes. Historien sier imidlertid ikke noe om at faren (Frode) bodde der eller at Engebret hadde en sønn som het Frode. Kilde: Dipl. Norw. bd. 4, br 1142.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Takk for interessen for Froder, det virker nok som om denne slektsgreinen hører hjemme i Ringsaker og Nes i endel slektsledd. Jeg får prøve å finne kilder som kan hjelpe meg,foreløpig står jeg fast ved Froder Joensen Aastad som mest sannsynlig er far til disse barna : Joen Frodersen Lille Berg f 1725 gm Marthe Joensdtr. Else Frodersdtr f 1721 gm Even Olsen, på Dusgaard i 1764,Lars Frodersen Hoelstad eie gm Anbiør 'Trulsdtr' Bergust, Christopher Frodersen Bye gm Anne Tostensdtr. Berg eie, på Søndre Bye i 1764.Gunhild Frodersdtr. gm Lars Christensen, Øvre Aasen i 1764. Etter dette dør navnet ut, i 1801 er det kun Else som lever som enke og fattiglegd.Det virker ikke som om noen ville kalle sine barn opp etter morfar eller farfar litt rart på den tiden.Hvorfor tør jeg ikke spekulere i. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Knut:Det stemmer, jeg har også sett dokumentet fra 1570, men det jeg siktet til var et samtidig kildebelegg fra middelalder, 1570 blir her å regne som tidlig nytid.Selv om dokumentet selvfølgelig indikerer at en ved navn Frode kan ha bodde i Hedemark på 1400-tallet, forblir spørsmålet åpent. Hva om denne Engelbret Frodsson hadde kommet flyttende fra en annen kant av landet?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.