Gå til innhold
Arkivverket

[#9174] Hvor kom Jochum Pedersen Paaske fra ?


Gjest Egil H Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil H Thomassen

I 1785 gifter Jochum Pedersen Paaske seg på Modum med Helle Hansdatter Tingelstad-eie, og noen år senere arbeider han på Modum Verk. Datteren Maria ble døpt 29.03.1789 i Modum kirke. Ved folketellingen i 1801 er familien på Kongsberg hvor Jochum Pedersen er bergarbeider og bor på Brøndspladserne no 729. Iflg FT 1801 var Jochum født ca 1752.Men hvor kom Jochum Pedersen Paaske fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg vet ikke hvor denne Jochum kom fra, men vil bare nevne at han er nevnt i avskjedigelsesmanntallet som ble tatt opp ved Kongsberg Sølvverk i 1805. Der er dåpsdatoen hans oppgitt til 11. april 1752, men dessverre står det ikke noe om hvor han var døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Knut, Takk for innlegget. Nå har jeg dåpsdatoen, og er kommet et skritt videre. Ved FT 1801 har jeg funnet noen Paaske på Østlandet og flere Paasche i Bergen og Trondheim, men ingen direkte forbindelse til Jochum på Modum/Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Uff, jeg la et innlegg her i går, men må ha gjort noe feil. Kastet kladden etterpå.Jeg får se hva jeg husker i dag: Via nettet fant jeg en Jochum Hendrichsen Paasche som ble gift i Hitterdal (prestegården) med enken ...Jørgensdatter Munch. Enke etter en Peder....+ 1714. De kan ha fått en sønn Peder, da det vel var ganske vanlig å oppkalle etter forrige ektefelle. Så fant jeg et skifte i Bergen 16.. etter en Hendrich Paasche.Ellers fant jeg en Peder Paaske i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Jeg har vært inne på nettet og kikket på noe av det samme, men jeg tror ikke 'min' Jochum Pedersen var av 'de kondisjonerte'. Han ble gift med en husmannsdatter og var gruvearbeider på Modum og Kongsberg. Det blir vel å lete i kirkebøkene for Modum og omliggende kommuner på dåpsdatoen 11 april 1752. Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Egil - Jeg gjorde noe av letejobben for deg, siden kirkeboken for Kongsberg for denne perioden finnes i huset. Dåpsdatoen fra avskjedigelsmanntallet stemmer, det er langtfra tilfelle for alle. - Peder Levinssen døper sin sønn Juchum Paasche 11. april 1752. Dåpen er innført på side 117 i kirkeboken for perioden. Faddere; Jens hansens hustru;Berthe Møller, Christiana Hans mMrtinsdatter, Anders Erlandsen, Bjørn Jonsen og Bent Pedersen Muggeberg.Du kan nok ha rett i at din Jochum Paaske ikke tilhørte de kondisjonerte, men han er trolig oppkallt etter en. En av de kondisjonerte i byen på denne tiden het; ja, Jochum Paasche. Vet ingenting om denne mannen, har bare registrert ham i min lesing av kirkebøker...I eksaminasjonsmanntallet fra Sølvverkat av 1732 finnes en Peder Levinsen. Denne karen er da 36 år og født på Eiker. Han er hauer og har vært ved sølvverket i 23 år. Er enkemann og har to barn i hjemmet. Skal bo i et eget hus på Loftstue-eie i Sandsvær. Han kan jo faktisk være faren, selv om han har passert de femti i 1752! Levin Pedersen sin dåp vil vel være å finne på Eiker Historielag sine sider i Digitalpensjonatet. - I det nevnte manntallet finnes også en Levin Gievertse 12 år, født i Hokksund, Øvre Eiker og en Gevert Levinsen 39 år, født i Hokksund. Kan være slekt..En Levin Pedersen er fadder da Bent Pedersen Muggeberg døpte barn 14 feb. 1750 --- Levin Pedersen Q. Siffri Nilsdatter er fadder da Nils Larsen Modgang døpte 24-juli 1751 --- Levin Pedersen og Anna Dorthea Halvorsdatter Lindaas, sal. Østen Larsen gift 4. August 1853.Levin Pedersen døper etter det jeg kan se ikke flere barn enn din Juchum Paasche på Kongsberg i tidsrommet 3 aug. 1749- til og med 1755. - Men, den siste der, gis ingen garanti på.Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen - Peder Levinsen døpes i Eiker 1. april 1896. Faren er salmager. Faddere finnes på Eiker Historielag sine sider i DigitalpensjonatetHilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Enda ett hei! - Finga løp visst litt løpsk. Peder Levinsen døpes selvfølgelig ikke i 1896. Rettelse følger: 1696. --- Og Levin Pedersen og Anne D. Halvorsdatter Lindaas gifta seg selvfølgelig ikke i 1853, men i 1753.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Dette må være feil dag. Ser at jeg i et tidligere innlegg har skrevet at Levin Pedersen ikke døper flere enn din Juchum Paasche..... Det rette er at PEDER LEVINSEN ikke sees å ha døpt flere innenfor nevnte tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Tor Kenneth, Der sparte du meg for mye leting på statsarkivet. Tusen takk for hjelpen! Det er jo logisk at Jochum kom tilbake til Kongsberg, han var jo av 'Verket-slekt'. Siden kona har aner fra Kongsberg (Schaar) var dette dobbelt morsomt.Mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei igjen Tor Kenneth,Slik jeg forstår det var Peder Levinsen enkemann ved manntallet av 1732. Han fikk 6 febr 1723 sønnen Levin Pedersen med Synnøve Olsdatter. Det er denne Levin du har funnet som fadder i 1750 og gift i 1753. Ved dåpen av Levin i 1723 er Peder benevnt Sergiant (døpte i Sandsvær) og fullt navn Peder Levinsen Lambert (familysearch). Så får han altså sønnen Juchum Paasche i 1752, 56 år gammel. Det var litt av en atpåkladd ! Men hvem var mor til Juchum ? Det sier dessverre ikke kirkeboka for 1752 noe om.Mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Kirkeboka i 1752 sier som du nevner lite om hvem moren var. Men Juchum Paasche er ikke reg. som uægte børn. Dermed er vel Peder Levinsen gift for 2 eller tredje gang. Det kan jo også tenkes at han fikk barn i Sandsvær 1732-1755. Han bor jo i Sandsvær både i 1723 og 1732.... Skal selv sjekke noen gifter på Kongsberg rundt 1750 og 'tar' med meg din Peder LevinsenMvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Hei. Ta deg en tur innom sidene til Buskerud Slektshistorielag i Digitalpensjonatet, Egil. Ganske kjapt fant jeg følgende hel eller halvsøsken av din Juchum Paasche; Sara 1724 - Berthe Marie 1726 - Sara 1736 -Paul 1738 - Sophia 1741 - Christian Fredrik 1744 og Marie 1748. Trodde jeg hadde nevnt sidene til Slektshistorielaget tidligere, men, så nå at så ikke var tilfellet og jeg gjorde grovarbeidet.Det kan være flere der....mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Jeg tar tilbake det om attpåkladd. Har sett på døpte i Sandsvær samt familysearch og funnet de samme barna. Peder Levinsen Lammerts (ved dåp av Levin i 1723: Lambert) ble gift (2) 19 febr 1733 i Heddal med Bergitta Christiansdatter Cortnum. Ved dåp av Sara Pedersdatter 19 febr 1736 er de samme oppgitt som foreldre. ( Peder Levinsen Lammerts og Birgitta Christiansdatter Kortum) Jeg har ikke funnet morens navn ved de etterfølgende dåpene. Da gjenstår det om Peder ble gift to eller tre ganger.Mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei igjen Tor Kenneth. Det ser om som at foreldre til Peder Levinsen f 1696 var 'salmageren' Levin Gevertsen Lammers f 1672 og Sara Pedersdatter også f 1672. Far til Levin igjen var Gevert Levinsen Lammers. Gamle navneskikker kan være til god hjelp, jfr din info fra manntallet av 1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Nevnte i et tidligere innlegg at jeg skulle inn i avdelingen for ekteskapsinngåelser på Kongsberg rundt 1750. Peder Levinsen el. Lammmers/Lammerts sees ikke oppattgift på Kongsberg 1749-1753.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Takk for hjelpen! Det virker sannsynlig at Peder Levinsen bare var gift to ganger, og at Birgitta Christiansdatter var mor til Jochum Paaske. Jeg har funnet deres første datter Synef (= Synnøve, navnet etter Peders første kone) døpt i Drangedal 1735.Ifølge navneskikkene bør Birgittas foreldre hete Christian Fredrik og Sophia Amalia. Jeg har ikke funnet dem på familysearch. Jeg har litt problemer med at Peder Levinsen flere steder i kirkebøkene benevnes 'sergiant'. Det var vel neppe noen tittel ved Sølvverket ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Når er han sergiant? Dette er vel som du er inne på en forsvarstittel og ikke en sølvverkstittel. Kan ikke huske å ha sett 'sergiant' som tittel ved verket.Det nevnte manntallet fra 1732 ble tatt opp i forbindelse med 'store' innskrenkninger ved sølvverket. Har ikke manntallet for hånden akkurat nå - men en god del personer fikk vel sparken - Etterhvert ble en del personer også inntatt igjen.Men, at Peder arbeidet ved verket in 1732 er klart.Her var også broren Gevert. Etter det du har funnet nå, dro vel Peder etterhvert til Telemark. Gift i Heddal og første datter døpt i Drangedal, før han var tilbake på Kongsberg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Allerede når han døper den første sønnen Levin i 1723 er han oppført som 'sergiant' i kirkeboken (døpte i Sandsvær 1715-30). Det samme er oppført når han døper Synef i Drangedal i 1735.Kan det ha vært opprettet et 'sivilforsvar' på Kongsberg som følge av Karl XII mislykkete forsøk på å ta seg fram til Sølvverket i 1716 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Om det var et 'sivilforsvar' på Kgb. vet jeg ikke. Kan prøve å bla litt i Sølvverkshistorien i helgen. Dersom ikke andre har noe godt svar å komme med.Forøvrig kan det vel tenkes at familien er omtalt i Hr. Saatvedts utmerkede; Sandsværs Historie. Jeg har forøvrig litt info om Peders brødre Gevert og Povel.Er det av interesse så send meg en mail på; tallmoen@start.no - så skal det bli oversendt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Disse tankene om et eventuelt 'sivilforsvar' og 'forsvarstittel' må bero på en misforståelse. Noe sivilforsvar kan vi ikke snakke om før på 1900-tallet. Ikke engang de ulike vigilantiske borgerbevæpningene på 1800-tallet kan falle under et slikt begrep. Skjønt, reminisensen i form moderne tiders bergenske buekorps til nød kan kalles motstykket 'sivilangrep'.At nevnte person er oppført med titulatoren 'sergiant', altså den militære rang sersjant, betyr at han var innrullert som dette, og var derigjennom forpliketet til å stille som dette i tilfelle krig og mobilisering. Verre er det ikke.mvhAre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

Jeg kan ikke hjelpe deg, men jeg lurer på om du eller Knut Bryn, eller andre, kan si meg hvor jeg finner det omtalte Avskjedigelsesmantallet ved Kongberg Sølvverk.Jeg skulle gjerne ha bekreftet eller avkreftet om Torger Olsen Tuftis født 1754 i Kongsberg er den samme Torger Olsen som var på Modum i 1793 og 1801. (Tema 9019)Med hilsen Olaf Rønneberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Avskjedigelsesmanntallet fra 1805 er trykket og kan bestilles fra Norsk Bergverksmuseum på Kongsberg. Jeg tror jeg kan love at det vil bli tilgjengelig i Digitalarkivet i løpet av høsten.Når det gjelder spørsmålet om Torger Olsen, så svarer jeg under tema 9019.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.