Gå til innhold
Arkivverket

[#9176] Anna Marie Olsdotter - ei nål i Bergens høystakk?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Henrik Hansson Krogen, fødd i Luster i Sogn kring 1775, flytte som 'grenader' til Bergen og losjerte 1801 i 18. rode nr. 110 i lag med fleire andre soldatar.Henrik gifte seg i Bergen 11.10.1801 med Anna Olsdotter, ogso omtalt som Anna Marie Olsdotter, og dei får to born:* Martha Karine, fødd Bergen 10.3.1802* Ole Andreas, fødd Bergen 8.2.1804Truleg er det same Henrik Hanssen som i 1815 var huseigar i 23. rode nr. 108 i Bergen. Sikkert er det at Henrik H. Krogen døydde 14.1.1849 i koleraepidemien som då herja Bergen.Men kven var kona hans, og kvar vart det av dei to borni deira?? Eg er takksam for alle forslag!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Grethe Flood

Dette temaet har stått ubesvart svært lenge og mulig du har funnet nåla i høystakken. Men Henrik og Anne Marie hadde også en sønn, Hans Andreas, døpt i Korskirken i Bergen i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=dp12011668&gardpostnr=20202&personpostnr=58901&merk=58901#ovre>Lenke jf. Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 6 (1790-1820), 'Uægte' fødte og døpte 1801, side 269 (til høyre) Lenke Det står vel at Anna Maria Olsdatter lå i barselseng hos Nils Lassesen i 15. Rode No 35.I 1801 losjerte ei Anna Olsdatter, 24 år gammel, hos Nils Lassesen i 15-31. Hun drev med håndarbeide: Lenke. Vil tro dette er samme jenta og i så fall er hun født ca 1777.Finner ei Anna Maria døpt i Korskirken i 1773 Lenke og ei Anna Maria i 1777: Lenke. Så er det to Anne Marie som blir døpt i Domkirken i 1777: Lenke og Lenke. I 1779 ble det døpt ei Anne Marie i Nykirken Lenke. Moren hennes het Marthe, det samme som datteren til din Anna Maria…Jeg har kanskje mest tro på ei av jentene som ble døpt i Korskirken, siden din Anna Maria bodde i dette soknet som voksen. Hvis nå Anna Maria var fra Bergen, da… Foreldrene til Anna Maria Olsdatter, døpt 1777 i KK, het Ole Abelsen og Anna Maria Markusdatter. De ble gift 11.10.1778 i Korskirken - Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 9 (1743-1861), Ekteviede 1778, side 70. Lenke. Men som sagt, jeg vet ikke om jeg har funnet den riktige nåla i den bergenske høystakken. Jeg ser for øvrig at parykkmakeren giftet seg på nytt i Korskirken i 1789 Lenke. Men da kona døde i 1788, ble hun kalt Pedersdatter Lenke og jeg ser også at hun kalles Pedersdatter og Pettersdatter ved dåpen til noen av barna. Ellers mistet parykkmaker Ole Abelsen opptil flere barn da de var helt små. En datter døde da hun var 4 år Lenke og en sønn døde da han var 10 år Lenke. Det ser imidlertid ut som datteren Anna Maria levde opp, for pikebarnet som døde i oktober 1779, var 11 uker, og i 1788 døde datteren Anna Kierstine med oppgitt alder 4 6m. Parykkmakeren selv døde i 1798, 48 år gammel Lenke.Ved Anna Olsdatters giftermål i KK 11.10.1801 ser jeg at Henrik er innført i kirkeboka som Erich Hansen Krogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Grethe for spennande bidrag til å grava fram i denne Bergenske høystakken. Nei, problemet står framleis uløyst, og opplysningane som du har funne, Grethe, er so absolutt spennande. Dette må eg studera litt nærare!Med varm sommarhelsing frå Côte d'Azur,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.