Gå til innhold
Arkivverket

[#9180] Hva skjedde med Hans Nielsen i 1794-1800 ???


Gjest Øystein Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Jakobsen

Andrea Hansdatter ble født 1794 og i 1815 gift med Jacob Larser Buer. Vi er nå i Sandeherred i Vestfold. Men noe skjedde med hennes far hvis antatte navn er Hans Nielsen. I 1801 er hun adoptert av sin onkel Carsten Nielsen, 7 år gammel. Der losjerer også Carsten's mor Karen Hansdatter. Så hva skjedde egentlig med Andrea's far? Dersom han virkelig het Hans Nielsen var muligens hans ektefelle Hanna Maria Thorsdatter.Dersom noen sitter på kunnskap rundt disse omstendighetene så setter jeg pris på tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Øystein!Ifølge Kirkeboken for Sandar ble Andrea Hansdatter døpt 25. Jan. 1795. (Ektefødt)Hun var datter av Hans Nilsen og Hanna Maria Thorsd.Det er rimelig og tro at moren er død, siden Andrea er bortsatt ( I Sandefjord ). Faren er enten død eller gift påny.Det er da nødvendig og finlese kirkebøkene i tidsrommet 1795 - og videre.Jakob Larsen, sønn av Lars Sørenssøn finner du i Sandar Bygdebok - under Østre Buer. Side 568,Med Hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Jakobsen

Takk Kjell!Jeg glemte å si at i 1801 finnes det faktisk en Hanna Maria Thorsdatter, 40 år og 'Enke eft. andet ægteskab'. Hun er da 'logerende' og lever 'af haandgjærning'. Det er vel rimelig å anta dette er Andrea's mor, og at hun ikke kunne ta seg av Andrea etter at hennes mann Hans Nielsen på en eller annen måte falt bort.Men hva som skjedde med Hans og hvor Hanna Maria Thorsdatter kommer fra er fremdeles ukjent materie for meg.En digresjon: Finnes kirkeboken for Sandar på internett? Jeg vet vigslene ligger på vestfold-slekt, men hva med dåp og annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Øystein!Den Hanna du fant er nok den riktige. Hun var enke da hun ble gift med Hans 7. Jan. 1794. I FT 1801 er hun 2. g. enke så det ser ut til å være riktig.Jeg har ikke funnet ut hvem hun var gift med 1. gang. Det er heller ingen ledetråder å følge med sted etc. Du kommer ikke lenger uten opplysninger fra kirkebøkene og problemet er at de er tildels uleslige fra 1800 og utover. Jeg skal prøve og finne ut når Hans døde.Det er dessverre ingen andre databaser fra Sandar's Kirkebøker på nettet.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Jakobsen

Det er alltid artig når ens teorier blir bekreftet i ettertid, og det ser ut til å være tilfellet her. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjell Håkestad

Hei Øystein!Med utgangspunkt i Folketellingen 1801 og at Carsten Nielsen som skulle være bror av Hans Nielsen, har jeg sett litt i Kirkebøkene. Jeg har så langt funnet:Carsten Gunsen Majus Sfj. og Anna Nilsdatter.Deres sønn Nils Carstensen, f. 1733, d. 28-07-1778, Sfj. G. 1755 m. Karen (Kari) Hansdatter.De fikk 6 Barn:1. Catrine Elisabet, f. 1755.2. Carsten, f. 1758.3. Anne Marie, f. 1760.4. Hana Marie, f. 1763.5. Christer, f. 1765.6. Hans, d. 7. mars 1769, og som antagelig er den du er på leting etter.Under søk over døpte 1754 - 1770- (over 1000 navn) fant jeg en som kan være bror av Nils, - Hans Carstensen, g. m. Mari Halvorsd. og jeg har notert 3 barn. 1. Carsten, f. 1760. 2. Oline, f. 1762. 3. Henrik, f. 1767.Jeg skal søke forover i tid, seinere. - Med forbehold om feil.Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Det ble en feil!6. Hans, døpt. 7. mars 1769, og som antagelig er den du er på leting etter.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Svaret på hva som skjedde med Hans Nielsen finnes i Larvik by. Skifteprotokoll nr. 11 1792-1811. Skiftet etter matros Hans Nielsen ble sluttet i Sandefjord 9. desember 1796. Ifølge skiftet var han død på en sjøreise 'for nogen Tid siden' til Westindien.Noe sikkert om Hanna Marie Thorsdatters opphav eller skjebne etter 1801 kjenner jeg ikke til tross for at jeg har lett mye.Jeg har for øvrig mye opplysninger om slekten til Hans Nielsen bakover som i betydelig grad supplerer det Kjell har kommet med. Ta kontakt med meg på e-post: torkel.fagerli@c2i.net dersom det ønskes mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Jakobsen

Takk til deg Kjell for velvillig granskning av kirkebøker. Jeg har mottatt materiale fra deg Torkel, og takker og bukker for det.Ved første øyekast ser jeg at mye stemmer overens, men at det også er visse uoverenstemmelser mellom 'dere'. Jeg kommer til å finkjemme materialet, og foreslår at vi alle publiserer resultatet vårt som innlegg under dette temaet. Regner med å komme tilbake med mer info iløpet av helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Øystein!Jeg har i dag sett litt i Kirkeboken for Sandar og oppdaget en grov feil.- Far til Niels Carstensen var Carsten Hansen (Hanssøn) døpt 1. Mai 1733 - ( Tror jeg ).Ved søk i min database ser jeg at disse to Simen og Simon Carstensen var g. m. Mari og Dorthe Halvorsd. I 1755 og 1761.- Simon og Simen er vel samme person og ble kanskje g. 2. g. m. Søsteren Dorthe Halvorsd.I 1730 ble Lars Carstensen's barn - Mathias døpt.Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Jakobsen

Dine nye opplysninger stemmer med det Torkel har kommet frem til Kjell. Far til Niels var Carsten Hansen, og mor var Kari Nielsdatter. Simen og Simon var nok samme person som du antar.Ellers hadde vi lynnedslag i nabolaget i går natt, og bredbånds-modemet mitt sa takk for seg. Jeg har derfor ikke fått gjort så mye på slektsfronten i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.