Gå til innhold
Arkivverket

[#9181] 'Fød med fuglebrøst'


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Følgende står å lese i 1801 tellinga; 'Jordløs. manden tømmermand og fød med fuglebrøst'Mannen var gift og hadde barn å så hva betyr dette for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Hei NinaFuglebryst er deformert skjelett i brystkassen. (pectus carinatum). Jeg tror det vil si at Brystkassen er forstørret.Ved å søke på nettet etter 'pectus carinatum' får du nok vite mer.Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei.Jeg er enig med Malin ang.'fuglebrust'.Det er, som hun sier, et deformert skjelett i brystkassen. Hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

'Fuglebryst' er som de overnevnte sier, en defekt i brystet. Skjelettet kan gå utover som et fuglebryst, men det kan også gå innover, slik at det blir en liten 'dump' i brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Tradisjonelt vert det sagt at når nære slektningar får born saman, kan borna få fuglebryst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Det latinske navnet er det samme. Vi har flere i familien med denne defekten, både utover og innover, men i de medisinske journalene er det brukt samme latinske diagnose. (Dette dreier seg om journaler fra 1816 til 1925)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Har tilstanden, enten brystet går utover eller innover, noen praktisk konsekvens? Er det en alvorlig sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fuglebryst kunne også forårskes av det man en gang kalte 'engelsk syke' eller rakitt som er den medisinske term. Dette skyldtes feilernæring i tidlig barndom og primært mangel på vitamin D, noe som fører til kalkmangel. Benstrukturen i kroppen ble 'bløt' og dette ga seg utslag i fuglebryst, krum rygg og hjulbenthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Jeg tror ikke dette egentlig hadde store konsekvenser. Idag blir det ikke betraktet som noen sykdom. Men det forundrer meg ikke om det ble det den gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Fuglebryst/traktbryst kan være en konsekvens av forskjellige sykdommer/ syndromer. For mange er det den kosmetiske siden som betyr mest, men i de alvorligste tilfellene finnes også pasienter som har fått forskjøvet hjerte og lunger og som derfor må opereres for at det skal bli bedre plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.