Gå til innhold
Arkivverket

[#9182] Sporlaust borte frå Bergen i per. 1873-75?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Mons Andreas født den 26. sep. 1846 i Manger vart gift den 30. juni 1872 med Ingeborg Hansdtr. f. 1844 i Vigedal i Rogaland. Den 20. april 1873 får dei ei dotter som blir døypt i Korskirken den 2. juni same år, ho får namnet Mathilde Heleen. I perioden juni 1873 til folketeljinga i 1875 flyttar Mons A og familien frå Bergen, men kvar blir det av dei. Eg kan ikkje finna dei at korkje i folketeljinane eller i utvandringsprotokollane. Så er mitt spørsmål kvar kan eg leita for å finne ut kvar det vart av dei. Eg har kan ikkje finne opplysninger i skifte etter foreldra eller blandt faddrane til dottera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har du sjekket om presten har ført dem ut? Andre muligheter: folketellinga 1875 for Buskerud er ikke digitalisert så kanskje de befinner seg der. Forøvrig er det påpekt sprik mellom RHD's folketelling og digitalarkivets telling. Har du sjekket opp i RHD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, eg har sjekka det, men den delen av kirkeboka manglar, har eg fått opplyst. Eg har prøvt å sjekka i RHD, men har heller ikkje klart å finne han der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

det er registrert en Mons født 1846 i Manger under Fjell, men kona er en annen Lenke Han har da en datter født 1875 Kan det være at både kona og datteren døde og at han er gift på nytt. Her heter han Mons Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Finnes det noen god bygdebok? De er ofte ganske utfyllende. Prøv ellers et innlegg på Anbytarforum, Røtter.Finner forresten datterens fødsel på Familysearch, og da som Mathilde Helene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hei Otto. Dette kan nok ikke være den Mons eg er på leiting etter for hans far het Lars A. Andersen (Marøen) så det er lite truleg at det er han som er reg. under Fjell. De oppl. som eg har funne om Mons Andreas har eg funne i Digitalarkivet og antar at fødselsdato er rett 26/09-1846.Siden han og kona Ingeborg og datteren Mathilde H. er sporløst borte fra Bergen antar eg at dei har flytta enten til ein industristad eller kor som helst. Mons Andreas er reg. i 1872 og 73 som smedsvend, så eg antar at han var håndverkar og kanskje også atraktiv på fleire område.Til Nina. Eg skal prøve det du anbefaler. Takk for hjelpa hittil. Eg har også lurt på om dei kan ha utvandra til USA og at Mons A. har teke seg jobb på ein båt for å få seg ein rimeleg overfart. Eg har slektningar som har utvandra som ikkje er reg. i utvandringsprotokollane så det kan også vere tilfelle i dette høvet. Såvidt eg har skjøna så var ein av faddrane til Mathilde Helen skipsredar og eg meiner at eg har sett at han kan ha hatt båtar i fart mellom Norge S. Afrika og Australia. Kan dei ha reist med ein slik båt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ja hvorfor ikke, mange utvandret jo også til Australia. Kanskje dette var billigste reisevei siden de allerede kjente en skibsreder? Det er jo merkelig at de er helt som sunket i jordet, for døde kunne de vel neppe være?Kan du tenke deg alternative etternavn til Larsen? Ofte skiftet jo utvandrere etternavn når de kom fra til bestemmelsesstedet. Navnet henspeilet som regel på stedet/gården der de kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det er selvsagt en mulighet for at de har emigrert til Australia eller andre steder, men det faktum at de ikke er registrert i emigrantprotokollene reduserer sannsynligheten for dette.Dersom de bor i Norge i 1875, er det overveiende sannsynlig at de er å finne i folketellingen for det året. Den er bare delvis tilgjengelig på internett. Hordaland er under 50% dekket, Rogaland mindre enn 10%, Sogn & Fjordane 0%. Det er en uoverkommelig oppgave å finne dem i dette materialet før det blir søkbart, med mindre man har en peiling på hvilket prestegjeld de befant seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har sjekket den folketellingen som er tilgjengelig på nettet uten å finne spor av dem i 1875 tellingen. Mons Andreas hadde en søster som utvandret til USA den 1. mai 1878, men jeg har sjekket folketellingen for nordmenn i USA i 1880 uten å finne dem der heller. Mons Andreas kom fra en husmansplass i Manger, mens faren hans kom fra Marøy og brukte Marøen som etternavn i noen tilfeller. Faren brukte også Andersen som etternavn. Det kan tenkes at de har flyttet ut or Bergen til et av stedene omkring der. Konen til Mons Andreas, Ingebor Hansdtr. kom fra Vigedal i Rogaland og kom også fra en husmannsplass og fra en søskenflokk på 10. Flere av søskena til Ingebor slo seg ned i Bergen og omkring Bergen. Mons A hadde to søstre som slo seg ned i Austevoll hvorav den ene utvandret. Min oldemor som var søster til Mons Andreas fikk en sønn i 1882 som hun oppkalte etter sin bror Mons Andreas. Dette har fått meg til å tenke på om broren kan ha dødd, men hvor kan da dødsfallet være registrert. Jeg står helt fast og kommer ingen vei og håper at noe eller noen kan finne noen tips som jeg kan bygge videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Terje, har du sjekket om Mons og/eller fruen var faddere for noen av sine søskens barn? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Nei, men var det vanlig når det var minst ei dags reis mellom der dei budde? Skal sjekke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dåp kunne være en stor anledning til å samle familien. Det er i hvertfall verdt å sjekke! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har lagt spørsmålet ut på Arkivforum og håper på svar som kan belyse dette. Hvis ikke noen av dem var faddre, hvor bør jeg lete videre da? Finst det f.eks. folketellinger for USA for andre tidspunkt enn 1880? Hvis de ikke har utvandret hvor kan de da ha slått seg ned? Mons A. var håndverker og fagutdanet som smed. Flere av søskene til Ingeborg flyttet til Bergen eller Bergensområdet, hvorvidt de ble boende i Bergen vet jeg ikke og hvorvidt de fikk barn vet jeg heller ikke, men kanskje dette kunne vere en ledesnor videre? Jeg har fått følgende opplysninger om de av søskenflokken som Ingeborg kommer fra: De fire søskenene fra Eikedalen i Vikedal reiser til Bergen omtrent på den tiden sogneprest Løberg blir nødt til å forlate embetet i Vikedal og flytter til Solheim i Bergen. I 1854 tar Tor (f. 1834) utflytting og i 1856 følger Hans (f.1836) og Marta (f. 1828), lillesøster Ingeborg (f.1844) reiser i 1860, 16 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg finner Thord Hansen og broren Hans Hallingstad i 1875 i Bergen. Videre finner jeg søsteren Marte som i 1865 er gift med Knut Andreas Olsen. Kan det vere at noen av etterkommerne deres vet noe og hvor kan jeg finne de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Steffensen

Hei Terje Jeg har visst kontaktet deg før angående disse personene, men altså: jeg har en avskrift av kirkebok for Vikedal1851-1867 av N. Dybdal-Holthe, Avaldsnes. Utflytta: 1856: 14.10.53 Marta Hansdtr. Egedalen, 28, Til Solem ved Bergen (Det betyr vel at det er registrert i 1856, men at hun egentlig flyttet i 1853 og var da 28 år, hvilket skulle tilsi at hun er født i 1825) Broren Tor er registrert slik: 1857: 14.4.-54 Tor Hansen Egedalen, 23 år. til Bergen. (da er han vel født i 1831 og ikke i 1834) Det er jo synd hvis du leter etter feile fødselsår. Ingeborg derimot er registrert under 1860: 14.4-60 Ingeborg Hansdtr Egedalen, 16. Bergen, så hun er jo født i 1844 Jeg finner ikke Hans. Lykke til videre. Vennlig hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I første omgang er det Ingeborg jeg leter etter, men for å kunne komme til et eller annet spor på hvor de kan ha blitt av har jeg nå prøvt å se litt næremere på familien til Ingeborg og hvor de bosatte seg. Kanskje det ligger litt info på f.eks. skifte etter foreldrene til Ingeborg eller søskene hennes? Dersom noen kan fortelle meg noe interessant eller noen tips hadde det vert fint. Marit er du bland etterkommeren etter noen av disse søskene som kom fra Vigedal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Marit hører du til etterslekten av Hans Torson fra Vikedal? Kjenner du til noen av de andre søskene til Ingeborg og deres etterkommere? Dersom noen andre skulle ha info får å la meg komme på sporet etter de jeg etterlyser hadde det vert fint å fått kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har nå sjekket om Mons Andreas kan ha vert fadder på noen av søsteren sine barn, men finner ikke navnet hans blandt de som ble født i perioden 1875 - 1880. Det kan likevel tenkes at Mons var i landet for det er kun reg. faddre fra lokalmiljøet. Faddre for Anne Magdalene f. 1875 var: Ole Hansen, Hans Hansen, Johannes Hansen, Abelone Johannesdtr, Susanne Nødshilder. Faddre for Sakarias f. 1877 var: Anders Amundsen, Faderen, Engel Ingebrigtsen Kolbensvig, Anne Hansdtr Nøsthilder, Larsine Ingebrigtsdtr Kolbensvig. Faddre for Guri f. 1880 var: Pladsm. Johannes Hansen, Gdm. Ole Hansen, Skolelærer Johannes Knudsen, Pladsmk. Kari Olsdtr, Gdmdtr Susanna Johannesdtr, alle fra Nødshilder.Kan det lønne seg å etterlyse evn. etterkommere etter Mons Andreas og Ingeborg i dagspressen f.eks. Bergens Tidende og Haugesunds avis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.