Gå til innhold
Arkivverket

[#9184] Peder Anfinsen, Orkdal, f ca 1750


Gjest Ketil Tokstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Tokstad

Er det noen som kan fortelle meg noe om Peder Anfinsen, f. ca 1750. Han står oppført som husmann på Togstad i Orkdal i ft. 1801. Har han flere barn enn Sigrid og Lisbeth Pedersdatter. Eller har konen Beret Larsdatter andre barn, event seinere fødte. Mvh Ketil T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiPeder Andfindsen er f. 1751 i Orkdal, d. 3.8. 1810 (mor: Gidsken Olsdt. far: Arnfinn pedersen Sætter, f. ca. 1728, d. 1.5. 1789. Født utenfor ekteskap)Trolovet 5.4. 1786 med Berit Larsdt. Leervejen Forlovere: Hans Sveeggen og Jon EggenDet finnes skifter etter både Peder og Berit som kan gi opplysninger om deres barn, evt. også andre slektsopplysninger.Skifteprotokoll for Orkdal sorenskriveri 1805-1826: Peder Andfinsen Tokstadbakken, 1811, Behandl.prot. s. 358, sl.prot. s. 262Berit Larsdt. Tokstadbakken, 1820, Beh.prot. s. 758Hvis du ikke har anledning til å sjekke disse skiftene selv, kan jeg anbefale å ta kontakt med Kåre Hasselberg,Brushaneveien 36, 7082 Kattem. Han utfører slike oppdrag mot betaling, for tiden kr. 200 pr. time + moms. Hans e-mail adresse er: khass@online.noJeg har brukt ham mange ganger og synes det er greit. Det hadde vært fint om du ville gi meg beskjed hva som sto i disse skiftene hvis du fikk dem avskrevet. Peder Andfindsen har forresten flere halvsøsken på farsiden som jeg vet om. Si ifra hvis du er interessert.Har du forresten mistanke om at Peder og Berit har flere barn ? I tilfelle, har du noe navn og ca. fødselsår ?Min e-mailadresse er: ibjoerna@frisurf.noDu kan kontakte meg direkte.Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Tokstad

For å kanskje få et bredere søk prøver jeg med dette å undersøke videre på noe som har blitt full stopp for meg. Jeg har i lengre tid forsøkt å få rede på opphavet til min oldefar. Han ble døpt Jonas Odin Olsen på Ørlandet i 1832 og bodde da tydeligvis på Innstrand. Hans far var skrevet som Matros Ole Jacobsen og (her mer interessant) hans mor er Pige Karen Johanna Pedersdatter. Gutten kom etter hvert som gjeter på en gård, Sranden el. Stranda i Husbysjøen i Stjørna. Her bodde et gammelt barnløst ektepar. Han ble gift her i ca 1859-60 (usikker fordi kirkebøkene fra da gikk tapt i en brann) og tok over deler av gården etter disse. Utfra situasjonen og hva som er sagt i familien, ble Karen Johanna ikke gift med barnefaren. Hvordan det gikk med henne vet jeg heller ikke. Alt dette er interessant for meg. Jeg vil gå ut fra at Karen Johanna er født etter 1801 fordi jeg finner henne ikke i ft 1801. Det som er påtagende er at alle barna til Jonas odin tok etternavnet TOKSTAD. Det 'MÅ' finnes en sammenheng her til dette gårdsnavnet i Orkdalen, fordi det har alltid vært sagt at det stammer derfra. Jeg innrømmer at det er løse tråder jeg nøster i nå, men likevel, det finnes momenter på gården Togstad i 1801 som kan gi forklaringer. Også navnet Jonas, som på den tid ikke var veldig vanlig. Det var en annen husmann på Togstad i 1801 som het Jonas Heninsen. Kan f.eks. gutten blitt oppkalt etter denne? Hva synes du om disse tanker? Uansett, har jeg bare funnet ut hvem som var foreldre til Karen Johanna og Ole Jacobsen, ville antagelig gåten bli løst nokså raskt. mvh Ketil Tokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anita Togstad

Jeg har giftet meg inn i familien Togstad som alltid har bodd på gården Togstad ved Orkanger. Jeg vet de hadde flere smågårder som lå under seg, og at det var flere som tok navnet Togstad/Tokstad etter plassen de bodde på.Min svigerfar bor og driver gården nå og hans mor hadde full oversikt over hvertfall sin enegn slekt bakover til 1000-tallet. Jeg skal be min svigerfar om å undersøke dette for deg. Vi skal ikke se bort fra at han har noen gamle papirer på dette ett eller ett annet sted. Den familien hiver ingenting for å si det sånn.Vennlig hilsen Anita Togstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.