Gå til innhold
Arkivverket

[#9191] Emigr. S Afrika 1903


Gjest Else-Marie Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Else-Marie Aas

Jeg har 2 damer som er sporløst borte etter 1903. Jeg sitter med bilder av de fra Durban. De reiste på grunn av arbeidsledighet. 1. Jeg har hatt en person til å søke i dødsarkivene der nede - men fant ingenting. 2. Sjømanskirken i byen ble opprettet i 1912 HVOR KAN JEG ELLERS FINNE DISSE DAMENE? a. Vet dere om det var et spesielt tilbud for utvandrere fra Norge til SA på den tiden? b. Var det en norsk koloni der? Alle opplsyninger tas imot med takk.De reiste med Wilson Line til Hull. Hvordan går jeg videre derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det var en stor koloni i SørAfrika. Det finnes slekt på min kones side der nede, Lenke I tillegg er der en rekke artikler i Normansforbundets tidskrift, slik at du kan også ta kontakt og se om de har noen informasjon. Det finnes også en del e.postlister for SørAfrika, og det er voksende interesse, slik at du burde få treff på slekt der nede, hvis det finnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else-Marie Aas

Damene er Berthe Marie Ols./Marie Aas og Marthine Olsd./Aas født i Eidsvoll 2.1.1872 og 1884 Marie emigr. april 1903. Bilder av begge fra Durban. Marie også med sin familie senest 5 år senere - muligens gift Appelgren e.l. En av bildene merket Misjonen? men de er ikke blandt misjonærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Der var også ein eller fleire norske kyrkjelydar utanom Sjømannskyrkja i Durban. Eg har jobba ein god del med den norske utvandringa til SA, men kan ikkje i farten dra kjensel på dei to omtala damene. Prøv med Yngve Nedrebø på Statsarkivet i Bergen, trur han har oversikt dei norske kyrkjelydane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else-Marie Aas

Takk for hjelpen. Jeg er i gang å sjekker dette ut. Jeg fant også en telefonkatalog på internet av Syd Africa og her fant jeg 4 stk. Apelgren. Sendte brev til alle i dag. Spennende !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du er antakelig skikkelig utålmodig tenker jeg. Hva er da bedre enn en e-mailadresse til Kelvin Appelgren, South Africa ??? Gå inn på denne siden og du finner e-mailadressen midt på siden, klikk bare på linken!Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kryss av for 'e-mailfinder' på denne siden, skriv 'Appelgren' i feltet og søk. Du kommer da frem til den siden jeg ga deg i går. Lykke til!!!Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.