Gå til innhold
Arkivverket

[#9196] Hva betyr 'qvindemenneske'?


Gjest Jostein Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Søreide

I kirkeboken for Kinn prestegjeld, ser jeg at Ole Andersen Pudservig fikk et uekte barn med 'Qvindemennesket' Borni Olsdatter Helliviigen i 1792. Angir 'qvindemennesket' bare at hun var kvinne, eller ligger det noe mer (nedsettende?) bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Nystrøm

To av mine aner fikk en datter før de var gift. Da de senere giftet seg (med hverandre) ca. år 1790, var bruden oppført som 'Qvinden'. Vanligvis ble bruden kalt 'Pigen' eller 'Enken', så det er mulig at 'Qvinde'-betegnelsen var forbeholdt kvinner som hadde barn uten å være gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Qvinde er vel en helt vanlig qvinde. Ble brukt i introduksjon, barnedåp og jordpåkastelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Når det f.eks. står 'Peder Bergs Qvinde' (som fadder, introdusert osv.), og da gjerne uten nærmere angivelse av navn, betyr det vel 'kvinne' eller i denne sammenheng 'kone' rett og slett.Men 'Qvindemenneske' synes bare å være brukt i negativ betydning, etter det jeg har sett (og da ved uekte fødsler). 'Løst Qvindfolch' brukes også.Begrepet 'kvinnemenneske' er forresten brukt i negativ betydning i dag også, i den grad det brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Svein Arnolf har nok rett - i 'ordlista' står det følgende: 'Kvinnemenneske - ved vielse brukt om kvinne med tvilsomt rykte eller utenomekteskaplig barnefødsel'.Og 'kvinnemenneske' er vel det samme som 'Qvindemenneske'.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Akk ja - og når har vi opplevd å sjå brudgommen oppført som 'mannemenneske' eller noko slikt, om han så hadde opptil fleire born utanfor ekteskap :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Jeg har faktisk sett den meget smigrende tittel 'horkarl' blitt brukt om slike menn; rett nok ikke i forbindelse med giftermål.Betegnelsen qvinde eller kvinne ser ut til å ha blitt brukt når pigen var blitt gift eller hadde fått barn, hun var altså ikke lenger 'jomfru'. Man støter ofte på betegnelsen 'en gammel pige', hvorav man kan slutte at intim forbindelse ikke beviselig hadde funnet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Kan dette ha litt med dialekter å gjøre? Jeg mener, i noen deler av landet har man vel vært noe 'råere i kjeften' enn andre steder. Det er ikke sikkert dette alltid var negativt ment, men bare en annen måte å si kvinne, kone, enke etc. på. Slik har ihvertfall jeg oppfattet det når jeg har kommet over betegnelsen.Mvh Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Til Berit: Kan presten (eller den som senere har skrevet av kirkeboken) ha skrevet i feil rubrikk? Eller har presten ment at damen hadde et ikke bare tvilsomt rykte, men et tvilsomt 'yrke'?Og til Aase: Det er vel bare å innse at også i dag gjelder det andre lover for 'kong Salomo' enn for 'Jørgen Hattemaker', og mang en 'Adam' har sluppet unna med mye 'Eva' ikke kan tillate seg... :)(Men justisen var likevel strengere den gang enn nå!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Fra avskrifter av kirkebøker og tingprotokoller har jeg erfart at ordet qvindemennishe er like godt som et skjellsord. Det er ikke spesielt knyttet til løsaktighet. En 'vanlig' kvinne som får barn utenfor ekteskap blir kalt 'qvindfolck' dersom hun i det hele tatt får en benevnelse utenom navnet. 'Qvindemennesker' er imidlertid betegnelsen på de som har begått 'grove' seksuelle overtredelser, 2. eller 3. gangs leiermål eller lignende. Men også kvinner som er tiltalt for seigneri, og omstreifende gifte kvinner blir kalt 'kvinnemennesker'. Mitt inntrykk er dermed at det ligger en klar forakt bak betegnelsen.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

I tingbøkene ble betegnelsen Quindfolch eller Qvindemenneske brukt i negativ betydning. Quinde derimot ble brukt i betydning hustru/kone.Et par eksempler på bruken av ordet:Fogden har stevnt Niels Stien for at han har huset et fredløs Quindfolk, med navn Jorne Iversdatter som for kort tid siden for sin gjerning er henrettet, og der hun for sine misgjerninger ble dømt å lide på Livet under sverdet. (1655) Hun ble dømt for å ha fått barn med sin svoger. Det var den gang reknet som blodskam.Et annet eksempel.(Fra Nordhordland tingbok anno 1668)Fogden for Retten Befalede at Willem Turøen schall schaffe det Quindfolch fra sig, som hand haffuer besoffuet och iche at haffue hende lenger paa gaarden eller der i Neruerelsen hoes sig, at meenigheden iche der af schal hafue nogen forArgelse.I dag ville vel denne dama fått betegnelsen ’elskerinne’?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Svendsrud

Hva betyr egentlig seigneri??Ellers har jeg også den oppfatningen at 'Qvindfolk' eller 'Qvindemenneske' er brukt om kvinner som fikk barn utenfor ekteskap. Men det ser også ut til at det kan ha blitt brukt om kvinner som var ukjent for presten, som kanskje streifet omkring.Under begravelser støtte vi på en anførsel der presten bare hadde skrevet noe slikt som 'Et Qvindfolk fra Nærsnes', ikke noe navn. Ikke noe særlig opplysende.'Qvinde' ser ut til å være brukt om kvinner som ble introdusert. Kan det ha noen sammenheng med at de var urene etter fødselen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Til Odd Arne:Som nevnt i mitt innlegg lenger opp, bruktes ikke 'Qvinde' i negativ betydning, men synes nærmest å være synonymt med 'kone', som f.eks. 'Peder Bergs Qvinde' (og da er nærmere navn ofte ikke oppgitt), sees ikke bare ved introduksjoner, men også som faddere ved barnedåp o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.