Gå til innhold
Arkivverket

[#9198] Erik Pedersen Klavstad, Romedal Sogn, Hedmark


Gjest Tor Kenneth Talmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kenneth Talmo

To herremenn ved navn Erik Pedersen Klavstad f. ca 1750 og Lars Pedersen Klavstad f. ca 1748, opererer som skreddere på Kongsberg fra ca. 1770. De to Klavstad-guttene er vel høyst sannsynlig brødre. Ved sine giftemål sies de å komme fra Romedal Sogn i Hedmark. Etter hva jeg skjønner gikk kirkebøkene for Romedal tapt i en brann i 1799, men er det samme tilfellet for eksempelvis skifteprotokollene ? Finnes det noen der ute i Brukerforumets verden som har tips om de to brødrene Klavstad sitt opphav ?Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I Familysearch finner jeg følgende: Berthe Lovise ERICSDATTER KLAVSTAD, f 16. Feb 1785 Kongsberg, døpt 16. Mar 1785.Far Eric KLAVSTAD. Kan du finne noen flere opplysninger om Eric i fødte/døpte?Videre står det Anders Pedersen KLAFSTAD (merk med F)født 1781, Romedal. Far Peder ASEIE. Kan sistnevnte Peder være den 3.broren eller kanskje deres far? Aseie/Åseie er kanskje et gårnavn? Det finnes sikkert noen gode bygdebøker på Hedmarken tenker jeg. Du kan forøvrig lese mer om denne Anders og hans andre søsken her:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Finner kun et skifte på Klafstad i Romedal i 1664 og det er for tidlig.Familysearch er vel og bra det men ta det men en klype salt. Kirkebøkene er brent i Romedal så vi har ikke fødsler før 1785. Dermed er fødsel til Anders Pedersen Klafstad kun et råtips om årstall. Det finnes bygdebøker for Romedal, de tar for seg gardene men svært lite av husmannsplassene. hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Et tips til. Ekstraskatten, manntallet for Hedemarken 1762 kan kanskje gi deg noe. Du finner det på Riksarkivet i Oslo.Jeg har bestillt kopi til Hedmark Slektshistorielag men har ikke mottatt den enda.Ellers er Lars Pedersen 74 år på Lille Klafstad død 1792 og føderaadskone Marthe Larsdatter LilleKlafstad død 1792 72 år.Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo. Takk til dere begge. Da får en vel pent spørre Volvo'n om den vil til Oslo snart..... Ellers så ser det jo litt interessant ut - dette paret på Lille Klafstad.Mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.