Gå til innhold
Arkivverket

[#9199] Kari Thunes Åsheim, Haus, Hordaland


Gjest Malin T. Petterson
 Del

Recommended Posts

Gjest Malin T. Petterson

Kan noen hjelpe meg med denne?Kari Johannesdtr. fra gården ThunesÅsheim i Haus. Hun var født i 1843 eller -44, og hennes far het Johannes Olsen.Hun flyttet til Tysnes og giftet seg med Samson Larsen Myrdal den 3. juli 1865.Der finnes flere fra ThunesÅsheim i familysearch, men ingen som jeg kan få til å passe for Johannes.Noen som kjenner til ham?Mvh Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tar kanskje feil, men det finnes 2 70 årige Johannes Olsen i Haus i 1865. De bor riktignok på andre gårder enn Åsheim, men det skulle ikke bety allverden. Antagelig har en av sønnene overtatt selve gården, og han kan bo hos en annen sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Ja, men la oss si at Johannes kan ha vært helt ned mot tyve år da Kari var født. Da kan han være født så sent som ca. 1720-25. Ved folketellingen i 1865 kan han være alt ifra 40 år og oppover.Hvis man i tillegg går ut ifra at han kan ha bodd på en annen gård da, så er det 15 Johannes Olsen å velge mellom i Haus... (sukk..)Jeg vet ingenting annet om Kari enn de opplysningene jeg her har gitt, og jeg har veldig lyst å komme videre med denne grenen. Hadde jeg i det minste visst om hun hadde søsken, men jeg vet ikke det engang.Kari og Samson hadde forresten disse barna: Lars, Samson, Georg, Johannes, Regine, Anne, Elise, Inger og Kari Alida.Mvh Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vel, da må vel turen gå til etter eller annet arkiv/bibliotek for å se i kirkebøker. Det burde raskt løse floken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Ifølge gards- og ættesoge for Arna:Johannes Olsen Mjeldheim (1805-1851) giftet seg i 1836 med enka Inga Ivarsdtr. Åsheim, født Unneland (1804-1864) Johannes og kona var gårdbrukere på Tunes-Åsheim. De fikk flere barn, deriblant Kari (1844-1897). Om henne står det at hun var gift 1865 med Samson Larsen Myrdal og bodde på Tysnes. Den ene datteren deres Anna Sofia (1882-1961) var mor til Olav Lunde i Indre ArnaHåper dette var til hjelp, mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Hei! I Ætterboken for Arna sokn, Bergen (Haus) finner jeg foreldre til Kari f. 1844 Åsheim - død 1897 Tysnes: Johannes Olavson Mjeldheim, Arna 1805-1851 gift 1836 med Inga Ivarsdtr. Unneland, Arna 1804- 1864 bosatt Åsheim, Arna.Foreldre til Johannes: Olav Johannesson Borge, Arna 1775-1845 gift 1800 med Kari Johannesdtr. Mjeldheim 1781-1817.Foreldre til Inga: Ivar Larsson Unneland født 1774 gift 1798 med Marta Bessesdtr. Bjørndal, Arna født 1777.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Tusen takk for all hjelp! Dette var veldig bra, og nå gleder jeg meg til å sette meg ned å grave frem denne familien fra 'glemselen';) Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Forresten, Kenneth: Hun som du kaller Anna Sofia.. Jeg regner med at dette er hun som jeg har notert meg med navn Anne(?)I så fall er dette hun som min far og familien kalte for 'Annemosto' (Anne-moster) Er du i slekt med henne?Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Nei jeg er ikke i slekt med henne. Det er gards- og ættesogen for Arna som nevner henne under merknader. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.