Gå til innhold
Arkivverket

[#9202] Bonden på Røssum nordre, Gran, 1801


Gjest J. Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest J. Nordheim

På vegne av amerikanske kontakter prøver jeg å sjekke ut en mulig ane for dem (og mine barn) på nordre Røssum på Gran/Hadeland. Etter folketellingen 1801 heter husbonden Ole Gulbrandsen, og er 45 år. Bondens far er Guttorm Olsen (76 år), så her har vi enten svært uvanlig navnsetting eller skrive-/registreringsfeil.Bonden Ole, og hans hustru Mari, begge i 1.ste ekteskap, har tre barn på 6,4 og 2 år. I tillegg er registrert Gulbrand 9 år som husbondens eldste sønn.Jeg er interessert i nærmere opplysninger om familien. Er det f.eks. noen som vet om navnene er korrekt skrevet i DA? Videre er jeg spesielt interessert i sønnen Gulbrand. Hvem er hans mor? Og er det noen som kjenner til om det er ham som senere gifter seg med Berthe Eriksdtr (ukjent hvorfra) og som får sønnen Brede ca 1816?Håper på positiv respons!Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vet ikke om alt er riktig, men jeg får prøve. Familysearch:Gift Gran 19/4 1792 Ole Gulbrandsen og Mari Christenstdatter. Fant også at et par med samme navn som hadde en sønn Torger fca. 1791 fødselsted ukjent, gm. Mari Larsdt Røssum/Rossum, dt. av Lars Larsen og Birthe Pedersdt. Han fikk en dt. Siri 22/11 1817. Problemet er at jeg finner ingen Torger i 1801, og du har heller ikke nevnt han. Så fant jeg en Gulbrand Olsen gift 19/12 1814 Nes Akersh. med Birthe Erichsdatter.Så var det en Mari Christensdatter dpt. 14/3 1756 Gran, foreldre Christen Halvorsen og Ingeborg Joensdatter.Det var utvalget, og ingen av dem behøver å være riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Jarlef, Folketellingen viser feil. Ole Gulbrandsen f. 1756.Røssum. Foreldre:Gulbrand Olsen og Gubiør Johansdatter. Ole og Mari fikk en sønn til, Ole i 1802. Ole Gulbrandsen Røssum, Dragon og Mari Christensdatter Tingelstad gift 1792. hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Ole Gulbrandsen Røysum ble døpt 5. søndag i faste 1756. Han døde 11.6.1840. Ole ble trolovet 26.3.1792 og gift 19.4.1792 med Mari Christensdtr. Hun ble født ca. 1767 enten på Nordgarden i Hurdal eller på Tingelstad i Gran. Hun ble konfirmert 5. søndag etter påske 1783 (feilaktig kalt Mari Christophersdtr. i kirkeboka). Hun ble oppgitt å være 32 år ved folketellingen i 1801. Mari ble begravet 15.7.1807, oppgitt å være 38 år. Ole og Mari hadde følgende barn: 1. Gulbrand, døpt 10. søndag etter trinitatis 1792. 2. Christen, døpt 17. søndag etter trinitatis 1794. 3. Peder, døpt søndag sexagesima 1797. 4. Anne, døpt 21. søndag etter trinitatis 1799. 5. Ole, døpt 10. søndag etter trinitatis 1802. 6. Jens, døpt 9.12.1804. 7. Gubjør, døpt 8.2.1807.Mari var utvilsomt datter av Christen Jensen og Anne Larsdtr. Tingelstad. Christen kom fra garden Lunner i Lunner. Anne ble født ca. 1729 på Almli i Hurdalen. Hun døde på Tingelstad i Gran, begravet 30.4.1793, oppgitt å være 64 år. Anne Larsdtr. var gift 1. gang med Ulrich Andersen Nordgarden. Han ble født ca. 1717 på Nordgarden i Skrukkelia i Hurdal og overtok som gardbruker der. Ulrich ble begravet søndag sexagesima 1763, oppgitt å være 44 år og 6 måneder. Anne og Ulrich hadde følgende barn: 1. Mari, det er ikke kjent når hun ble født, nevnt 1766 i forbindelse med arv etter faren. 2. Anders, døpt i Gran 12. søndag etter trinitatis 1754, død før 1763. 3. Jon Ulrichsen Nordgarden, døpt i Gran 4. søndag etter trinitatis 1756. 4. Inger Ulrichsdtr. Hole, født ca. 1757, begravet 4.7.1807. 5. Anne Ulrichsdtr. Tingelstad, født ca. 1760, død 1.1.1831 (min tipp-tipp-tipp-oldemor). Gift med Erich Torgrimsen Tingelstad. 6. Anders, født 1764, nevnt 1766 i forbindelse med arv etter faren, begravet 20. søndag etter trinitatis 1768, 4 år og 3 måneder.Anne Larsdtr. og Christen Jensen Lunner ble trolovet 3.1.1764 og gift i Gran 16.2.1764. De hadde kun en datter, Mari Christensdtr. som nevnt ovenfor. Anne og Christen bodde på Nordgarden i 1766, på Tingelstad i 1778. Christen var gardbruker der ved folketellingen i 1801. Han ble begravet 15.7.1812, oppgitt å være 81 år.Anne Larsdtr. var datter av Lars Olsen og Mari Olsdtr. Almli. Om disse og slekten videre bakover har jeg ikke mer enn det som er å finne i 'Hurdal Bygdebok' bind II.Siden Mari Christensdtr. var en halvsøster av en av mine aner, har jeg kun utforsket hennes mors slekt. Hennes fars slekt har jeg desverre ikke noen opplysninger om.Vennlig hilsen Ole Arild Vesthagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Takker så mye for innholdsrike innspill! Her er det litt av hvert å kikke nærmere på. Bl.a. trivelig at en gren går over til Skrukklia - andre aner i familien går også dit, så kanskje jeg finner berøringspunkter.Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.