Gå til innhold
Arkivverket

[#9204] Erna Theres Sandnes, 6 mai 1911 Kristiansund


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

For en kjenning søker jeg etter opplysninger om foreldrene til Erna Theres Sandnes Mikkelsen, født 6 mai 1911 i Kristiansund. Etter hva som angis skal faren være Birgeir Mikkelsen og moren Olga Sandnes. Birger skal vistnok være fra Bergensomårdet, mens moren skal være fra Kristiansundområde. Det sies også at Birger emigrerte til San Fransisco ca. 1909 - 10 uten at dette er bekreftet.Vet noen noe om fforeldre til Erna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Hei,regner med du har funnet Olga Sandnes i Kristiansund FT 1900? Hun er født i 1889, foreldre Torsten O. Sandnes (1852 i Nesset) og Emelie (1857 i Kristansand S).Ved søk på Birger Mikkelsen finner jeg tre mulige i Bergen (f. hhv. 1890, 1891 og 1892), ingen i Hordaland og ingen i Kristiansund. Finnes seks til med dette navnet i Norge i 1900, men disse har jeg ikke kikket på.Har ikke funnet ham utvandret under dette navn hverken fra Bergen, Kristiansund eller Trondheim. Han kan knapt ha utvandret i 1909 dersom han fikk et barn i 1911, da må han i så fall ha vært hjemme i Norge en tur i 1910.Dersom du har tålmodighet med meg, skal jeg sjekke kirkeboka for deg etterhvert (sitter midt i eksamenslesning nå).Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Hei,regner med du har funnet Olga Sandnes i Kristiansund FT 1900? Hun er født i 1889, foreldre Torsten O. Sandnes (1852 i Nesset) og Emelie (1857 i Kristansand S).Ved søk på Birger Mikkelsen finner jeg tre mulige i Bergen (f. hhv. 1890, 1891 og 1892), ingen i Hordaland og ingen i Kristiansund. Finnes seks til med dette navnet i Norge i 1900, men disse har jeg ikke kikket på.Har ikke funnet ham utvandret under dette navn hverken fra Bergen, Kristiansund eller Trondheim. Han kan knapt ha utvandret i 1909 dersom han fikk et barn i 1911, da må han i så fall ha vært hjemme i Norge en tur i 1910.Dersom du har tålmodighet med meg, skal jeg sjekke kirkeboka for deg etterhvert (sitter midt i eksamenslesning nå).Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Sorry at innlegget kom to ganger, det fungerte ikke helt med retteknappen før innlegget skulle på plass...Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Kanskje dette kan være Birger: Birger Mikkelsen Ankom Ellis Island med SS Leviathan 26. nov 1923 33 år gml. Marine-fireman, nor&eng, fra Bergen, nærmeste pårørende i gamlelandet Birgitte Mikkelsen, Lyder Sagensgt. 15, Bergen, NOrway, skulle til New Jersey, Westmon. Han hadde vært i US tidligere, i 1913, da i San Fransisco! Denne turen gikk altså til NJ. Cousin Oscar Hagen 319 Westmon Ave. Westmon, NJ:Sanns. samme Birger, Birger Michelsen ank. 20. mars 1921 (som mannskap på båt)Så, da er det kanskje ikke rart om man ikke finner ham i emigrantene fra Norge, det var ikke sikkert at han 'emigrerte', men at han hoppet av båten når den kom til San Fransisco.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Om det samme som å hoppe av: Det samme gjorde min onkel i sin tid i USA, men jeg husker jeg fant han på en dataliste i Haugesund for mange år siden. Han hyret på en båt og flere med han hoppet av i USA.Til Torun; det er suverent om det er mulig. Det er faktens olderbarnet som leter :=) Jeg er tolmodig :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Jeg har nå vært en snartur i kirkebøkene. Det er ikke så mye nytt jeg har å fortelle, det dreier seg mer om å bekrefte kjent informasjon.Erna Therese ble født 6. mai 1911 i Kristiansund. Far: ungkar og fyrbøter Birger Michelsen fra Bergen, født i 1888. Mor: Olga Sandnes fra Kristiansund, født 1890 (mikrofilm NOR1-1095).Olga Sandnes ble født 8. april 1890 i Kristiansund. Denne kirkeboka (NOR1-220) er dessverre svært brannskadd, og det eneste jeg kunne tyde av foreldrenes navn, var 'malermest...' og 'hustr. Em..., f. 1857'.Dette stemmer imidlertid med den familien jeg viste til i mitt første innlegg. Familien i FT 1900 finner du her.Torsten og Emelies eldste hjemmeboende barn er født i 1882. Jeg mener imidlertid at det er god sjansen for at Gustav Sandnes, født i Kristiansund i 1877, og som bor i samme hus som T&E, er deres eldste barn.T&E kan ha giftet seg i Kristiansund N., Nesset eller Kristiansand S. For Kristiansunds del finner jeg ikke giftemålslister for perioden 1873-1876. Året 1877 (mikrofilm NOR1-220)er svært brannskadd, og veldig tidkrevende å gå igjennom, noe jeg dessverre ikke har mulighet til å ta på meg nå.Den Birger Mikkelsen Laila fant i Ellis Island-basen, er den samme som du finner her (du har sikkert funnet ham selv allerede - jeg nevnte ham i første innlegg).Håper dette var til litt hjelp.Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Nancy (Fostervold) Halvorson

Are any of you related to the Sandnes family from Thingvoll located by Fosterlage? My great grandfather was Knut Mikkelson Sandnes/Sannes, he married Gurå Fostervold. I have to make a connection with anyone from that side of the family. If you're not, you may know someone who is related to Knut. Knut was the son of Mikkel Hanson Sandes and Guri and the grandson of Hans Mikkelson Sandnes and Beret. Sorry, I cannot read Norwegian, so bear with me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

To Nancy (8): Knut Mikkelson Sandnes (1834-1902) married 1865 Guri or Gurå Kristensdotter Fostervold (1842-1916)and settled on the part of the Fostervollen farms called Oppistua. They had two sons (among nine other children) that emigrated to USA, Ole and Peder. Their oldest son Mikal replaced his father in Oppistua in 1898. He and his wife Berit Marie Mathiasdotter Fostervold had a son and a daughter that emigrated.Is this the kind of information you are asking for? I have the names going back- og forwards through the generations on both Sandnes and Fostervollen (which is situated next to the lake Fosterlågen.)Regards Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

To Otto (10): I have no idea. But I guess Torsten O. Sandnes is the guy we find through this link:Lenke. I don't know where Grønset is, but it is kilometerwise not so far away from Sandnes/Fostervollen in Osmarka to Rød in Nesset. There are on the other hand a couple of farms in Nesset called Sannes/Sannæs.So I guess one needs to go back to kirkeboka for Nesset and/or bygdeboka for Nesset.Regards Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nancy (Fostervold) Halvorson

Otto, I saw there was some acton on my question. Ole Fostervold was my grandfather and Peder his brother, they both came to the US. I cannot read Norwegian, so it's hard for me to know where to list a question, first time I've looked at this forum. Maybe you could help guide me where to go and how to do it. I'm a looking for the Sandnes family that lived by Fostervollen located by Fosterlagen. I'm hoping to make a connection with a living Sandnes relative. So, how do I post new topic? Thanks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.