Gå til innhold
Arkivverket

[#9211] Virus - hjelp


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Me blir atter overfløymd med virus. Dei aller fleste av dei kjem frå maskiner som har telenor som Internett-leverandør, og særleg frisurf. Postsystemet vårt fangar opp dei fleste, men nokon slepp unna. Sjekk maskinen din! Denne er farleg både for deg og andre. Og for Digitalarkivet: ver gild å fjern digitalarkivet@uib.no frå epost adresselista di. Grunnen til at me får virus er at folk har lagt adressa vår inn i lista si. Og det trengst ikkje. For det første vil me helst ikkje ha e-post. Debattforuma er ein for oss mykje betre måte å kommunisera på. For det andre er e-postadressa vår lett å finna. Og for det tredje: adressa er også lett å hugsa.Ein god leveregel, særleg for dei som brukar Outlook, er ikkje ha unødvendige e-postadresse i kontakt-lista. Så vidt eg har forstått står slike lista for ein stor del av virus-spreiinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hi Pearl! The important message from Jan is: If you are using MS Outlook, please remove digitalarkiver@uib.no from your adress-book.The main viruses are made for MSOutlook, because that is the most common mail-program.I can understand Jan, I've got 100s of virus-mails the last week. Not infected, I dont use MSOutlook Laila (so sorry I did not find your family!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Siden dette i hovedsak gjelder Telenorkunder, vil jeg anbefale disse å laste ned Norton Antivirusprogrammet som Telenor tilbyr alle sine kunder gratis. Det ligger på www.online.no, og kan settes på automatisk oppdatering (anbefales også). I tillegg er det en funksjon i Outlook hvor man kan krysse av for automatisk lagring av e-mail adresser. Denne bør slås av. I Outlook Express ligger den der 'Verktøy', 'Innstillinger', og i Outlook ligger den under 'Verktøy', 'Innstillinger', 'E-postalternativer'.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei! Vær ikke for sikker på at avsender av virusbefengt mail er den VIRKELIGE avsenderen. Selv har jeg fått hundrevis av mail hvor jeg får beskjed om at jeg har sendt virus i mail til dem. Dette gjelder Klez virus. Det har infisert en maskin hvor min mailadresse har vært og så sender det mail videre i min mailadresse. Dette vet jeg for jeg har sjekket min maskin og den er ren. Selv bruker jeg også Norton Anti Virus program og oppdaterer daglig. Det er viktig som Jan sier at man ikke har mailadresser i sitt mailprogram. Slik kan altså hvem som helst bli 'beskyldt' for å ha sendt virus mailer til andre folk. Selv håper jeg det tar slutt en dag for det er ingenting mer jeg kan gjøre, annet enn å passe at min maskin er ren og beskyttet. Så moralen er : Ikke ha mailadresser i ditt mailprogram uten at det er helt nødvendig! Forøvrig bruker jeg Eudora som mailprogram. Mvh Liv Fiveland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei til dere 'ovenfor'. Jeg er en såkalt selvlært på data, med det lille jeg kan om data til nå. Jeg har nok en eldre versjon av Norman virusprogram og ønsker å inst. f. eks. Norton 2002, som Telenor kunde. I den tiden jeg har mottatt og sendt mail, har jeg slettet alle mail med ukjent avsendernavn/adr. (med og uten vedlegg - ikke få), på alle måter ukjent for meg. Videre har jeg ingen mailadresser liggende, for i verste fall å skåne andre.I dag har jeg hatt kontakt med Telenor (på data)for å spørre om jeg må avinstallere Norman før jeg inst. Norton. Det må jeg, men så kom problemet da jeg letet etter hvordan jeg skulle avinst. Norman, og det endte med at maskinen ble 'død' / at jeg måtte trekke ut kontakten, for så å opprette kontakten igjen nå noen timer senere. Det jeg lurer på, er : Vil noen med god erfaring hjelpe meg med dette/forklare meg på en grei måte hvordan jeg skal gå frem, eller må jeg tilkalle en kostbar ekspertise for å få gjort dette. Jeg ønsker å skåne både andre og meg selv for virusproblemer, og jeg er temmelig irritert på alle mailmottak som tyder på at det er 'ugler i mosen'. Jeg håper på forståelse for min uvitenhet i enkelte sammenhenger vedr. data.Mvh en som ikke er helt ung og oppdatert lenger, (kanskje er det flere av oss ?) Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Gå til START-INNSTILLINGER-KONTROLLPANEL-LEGG TIL/FJERN PROGRAMMER. Den boksen som åpner seg viser alle de programmene du har lagt inn. Gå ned til NORMANN AV og merk dette. Når du har merket dette vil du forandre bokse slik at du får opp en knapp hvor det står INSTALLER/FJERN. Trykk på denne.Du må nå bekrefte at du vil fjerne Normann, og til slutt om du du vil starte maskinen på nytt. Gjør det. Nå skal Normann etter boka være fjernet.Dersom du har Windows på engelsk er det START-SETTINGS etc. Add-Remove.Det er litt forskjeller mellom forskjellige versjoner i WINDOWS, men i prinsippet samme fremgangsmåte.Dersom du IKKE får opp Normann på nevnte list må du gå til START-PROGRAMMER-NORMANN AV-AVINNSTALLER dersom dette finnes. Trykk på avinnstaller.Håper dette er til hjelpKristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei til Kristian og takk for innlegget ditt (som kanskje også kommer andre til gode). Du skriver på en grei måte, og når solen på terrassen er borte (hvilket kan skje når som helst her i Bergen), setter jeg i gang. Får jeg problemer, kommer jeg tilbake. I alle fall - jeg ønsker at alle nyter en fin dag i dag ! Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.