Gå til innhold
Arkivverket

[#9212] Anne Nathanaelsdatter på Darboeie. Eiker


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hei, er det noen som har informasjon om Anne og dele med meg.Jeg har før fått hjelp med og finne henne og hennes mann Jacob Syversen i ekstraskatten for Eiker i 1765. Spørsmålet er hvor kommer Anne ifra og hvem var hennes foreldre? MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Jorunn Olsen

prøver igjenI dag har jeg funnet en Nathanael Bock som begraver 3 barn på Modum blant døde i Modum 1712-40. Peder som døde i 1721. Johan Henrich som døde i 1729 og Peder som døde i 1734. Da står Nathanael Boch oppført med kona Charlotte Amalia Scade og de bor på Spone på Modum.Er det noen som har kjenskap til denne familien og vet om de hadde en datter ved navn Anne, gift med Jacob Syversen på Darbo eie. Levde rundt 1765.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Jorunn..Anne Nathanielsdtr døde på Darbo-eie i 1779, 64 år gml. noe som skal tilsi at hun er født ca 1715. Hun ble gift med Jacob Syversen 17.01.1745 på Eiker. Hun er ikke funnet blant døpte på Eiker i denne perioden. Kanskje det står noe mer om henne ved vielsenMvh. M.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Nathanael Buch er ikke gift i Modum mellom 1712 og 1740. Første fødte barn i Modum er Johan He. døpt 6.7.1722. Har også funnet datteren Pernelle Sommer, døpt 12/2-1730. Videre sønnen Peder døpt 28.12.1733. Her omtales faren som N. Pedersøn Buch. Har ikke sett videre framover. Peder som ble begravet 25. 4-1729 var 11 og 5 måneder. Siden han ikke er døpt i Modum, tyder det på at familien har bodd et annet sted tidligere. Under Spone i Modum bind 4 står følgende: ” 10: presten Christen Christophersen g. m. Maria Johannesdatter Sommer og Christen Pedersøn Klæboe. De var eiere i 1694 da de ble stevnet sammen med leilendingen premierløytnant Buch for ulovlig hugst i sameieskogen. Fra denne saken vet vi at skogen, som strakte seg inn til delet mot Svarvestolen og Glitreplassene, var i sameie med Sønsteby og Hovland. Spones oppsittere hadde rett til seter og fiske mellom Urtjern og Langvann samt ved Elgstjern, etter samme lodd og landtoll som for de andre gårdene i sameiet.” Uthevelsen er min. Dette kan være faren til Nathanael. Jeg gjør dog oppmerksom på at bygdebøkene for Modum er av svært dårlig kvalitet, så alt som står her må dobbeltsjekkes.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei og takk til Dere begge.Kan veien å gå være til militær ruller siden det her er hentydet at han var premiereløyntnant? Finnes det noe som heter det Modumske kompani? Hans kones navn Chalote Amalie Scade er jo heller ikke norskt klingende. Muligens var han fra Danmark eller Tyskland? MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Jorunn Olsen

Til Magne Pettersen.Hei. Jeg lurer på hvor du har funnet at Anne ble gift med Jacob Syversen den 17 /1 1745 i Eiker. Jeg har sett på microfilmene for 1712 og frem over men kan ikke finne deres giftemål der men det er vanskelig og tyde skriften så jeg kan ha oversett dem.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jon Torp

I Militærbiografier av Ovenstad, vil du finne opplysninger om Nathanael. Han ble født ca 1686, død 11.1.1752, og var premierløytnant ved garnisonskompaniet på Akershus festning fra 1741. Han var sønn av kaptein på Bragernes Peder Nathanaelsen Buch, død 1710, og Margrethe Sommer, født ca 1663, død 1734.Nathanael var først gift med Charlotte Amalie Schade, født ca 1694, død 1743, og hadde med henne barna Pernille Sommer Buch, døpt 12.2.1730 i Modum Peder Buch, døpt 28.12.1733.Johan Friederich v. Leben Buch ble døpt 5.5.1745 og døde november 1815. Han var en kjent underoffiser og skribent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Jon.Takk for opplysningene men jeg er ikke sikker på om denne Nathanael er far til min Anne. Dette ser ut til og være en litt 'finere' familie om vi kan si det slikt og hvorfor skulle da Anne gifte seg med en husmann fra Eiker. Har du funnet noen bevis på at denne Nathanael hadde en datter ved navn Anne?MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.