Gå til innhold
Arkivverket

[#9213] Sæteren, Sanikkedal


Gjest Tone Tjensvold Barstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Vet noen hvor 'Sæteren' i Sanikkedal v/Kragerø er. Det står i kirkeboka at min oldemor Tharan Andrea Olesdtr. Knutsen var født der i 1860. Takknemlig for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var rart, men jeg finner ingen Tharan/Taran 1860 i folketellingene. Men, jeg fant en Tharan Olsdt. 43 år Sandøkedal gift med Thomas Knuds. 42 år Skudesnes i FT 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror jeg fant henne til slutt, men som Tharand Olsd. Far Ole og mor Marthe A. Men, det var ikke det du spurte om. Sandøkedal prgj., Holtenes og Mo skoledistr., Kragerø har to gårder Sæteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Berit, helt riktig!! Marthe Andrea Abrahamsdtr. f. 12. mars 1830 - min tippoldemor- var født på Sæteren. Var i Kragerø og Sannidal i helgen, men da viste jeg ikke hvor Sæteren lå. Kan du forklare meg hvor denne gården/stedet er?? Er meget takknemlig for all hjelp! mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ingen aning hvor det ligger. Jeg prøvde å se på kartet her i forbindelse med folketellingen 1865, men der sto det bare at det var en hytte. Noe kart fikk jeg ikke frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Sæteren må være bruk nr 4 under Våsjø. En kan finne stedet på kartbladet Kragerø 1:50000 (oppdatert 1973). For å komme til Sæteren må en kjøre E 18 ca 2 km vestover fra krysset til Kragerø/Drangedal, der tar en til høyre og kjører ca 3,5 km innover på sørsida av store og lille Grøtvatnet. På kartet mitt er det tre hytter eller koier i området ved Sæteren, men det ser ikke ut til at det er noen gård i drift der nå lenger. Hovedbruket Våsjø ligger ved Drangedalsvegen, 2,5 km i luftlinje fra Sæteren. Det er ingen veg direkte mellom Våsjø og Sæteren.Jeg håper at dette er det rette bruket, jeg kan ikke finne noen andre steder som heter Sæteren i Sannidal.Med hilsen Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Halvor, Tusen takk for hjelpen!! Jeg satser på at dette er rette stedet!! Neste gang jeg er østover, skal jeg oppsøke plassen! Tusen takk til dere alle som har vært behjelpelige! Med vennlig hilsen Tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Jeg anbefaler dette nettsted for å søke etter stedsnavn i Norge:LenkeSøk på Sæteren i Telemark gir som svar en gård i Bamble og en hytte i Kragerø kommune, vist på kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.