Gå til innhold
Arkivverket

[#9214] Hvor kan jeg finne når tid de utvandret?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Ole Eriksen Aarland født i Sund 13. eller 18. mai 1851 utvandret til USA, men jeg kan ikke finne når tid han utvandret. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne tidspunkt for når tid han reiste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Et annet navn du kan være verdt å sjekke for deg - søsteren Margrete Helena f. 1869 reiste også til USA. Hun var gift med Hans Drønen - kanskje de reiste sammen med Ole, kanskje hjalp ham dem over? Finner du Hans og Margrete finner du kanskje flere tips om storebror Ole også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fant henne blant emigrantene fra Bergen 1874-1930 1. april 1897 på linjen Dominion fra Bergen, sammen med mannen Nils Hansen Drønen og sønnen Hans Nilsen Drønen f. 1894. Det står ikke noe på DA om årsaken til at de reiste eller hvem som betalte billetten - men det går det sikkert an å finne ut! Vil tro at den 18 år eldre broren reiste lenge før henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har forholdsvis god kontakt med noen av etterkommerne etter Margrethe Helene, men det er foreløbig ingen av de som har kunnet gi meg info om hvor Ole bosatte seg. I det området som Margrethe og Nils bosatte seg bodde det ganske mange Austevollinger i, og da spesielt fra Drøna. Det er også i dette området at kirken Ostervold Luthran Church ligger. Jeg har funnet en som heter Ole Erichsen i folketellingen for Minnesota for 1880, men denne skulle vere født 13. mai, mens den Ole jeg leter etter ble født 18. mai og døpt samme dag. Jeg antar at det kan rett og slett vere en skrivefeil for det er lett å ta feil på 3 og 8 tallet ihvertfall hvis det er utydelig skrevet. Jeg mener å fått info om at Nils Hansen hadde vert over en tur før resten av familien reiste, men dette kan vere feil. Siden det var så mange fra Drøna som reiste så kunne de like godt ha reist der de andre reiste til, men selvfølgelig kan de ha reist til der Margrethe hadde familie. Margrethe hadde dessuten en tante som reiste endå tidlegere til USA det var faster hennes Christi Larsdtr. Aarland hun var gift med Olai i Eio (enten Søreide eller Nordeide). De kan også ha reist til denne familien. Jeg har ingen opplysninger om hvor Christi og Ola reiste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er vel kanskje på tide at du leter i originalkildene:o) Har du lett i utflytta fra Sund???? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Nei, jeg har ikke lett der, men takker for tipset. Skal se om jeg får anledning til å ta turen oppom Statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.