Gå til innhold
Arkivverket

[#9215] Christopher Lauritzen Friis, sognepr Ske. Slekt?


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Christopher Lauritzen Friis, sogneprest til Ske i dengang norske Bohuslen ble født 1592 i Bogense på Fyn og døde som sogneprest til Ske i Bohuslen 3/10-1667.Gift med Maren Christensdatter og hadde bl a datteren Viveke Christophersdatter Friis. Hun ble født ca 1643 i Ske og ble begravet i Christiania som Lauritz Boyesens 2. hustru.Men kjennes Christopher Lauritzen Friis’ slektsbakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg prøvde ca 1999 å etterlyse de samme forfedre på nyhetsgruppa for genealogi uten resultat.Du oppgir at Maren ble født ca 1643 ... men det er vel en skrivefeil - passer kanskje bedre med 1613 eller noe deromkring som jeg har sett.Hvis du har en dato/år for hennes begravelse er jeg meget interessert. Geir.Thorud@chello.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Jeg har søkt mye etter Christophers røtter, både i Norge, Sverige og Danmark, men etter det jeg forstår har ingen avslørt hans opphav. Hans fødested Bogense på Fyn er angitt i gravskriften hans (i Skee kirke). Også Hans hustrus opphav er omdiskutert - og også hennes fødselstidspunkt. Diskusjon kan finnes bl.a. på Østfold-Bohuslän-Dalsland-listen.Som 'etterkommer' hadde det vært trivelig å være med på å få hull på denne utfordringen...Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Som Nina skriver er dette et tema også på Røtters anbytarforum (gå inn på slekt)Her er Maren f. 1615 og datter til sogneprest Christen Clemetsen død 1635.Til Jarleif, Hva er Østfold-Bohuslen-Dalslandlisten, og hvor kan jeg finne den? Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Registeret for Østfold-Bohuslän-Dalslandlisten finner du her: Lenke Friis-diskusjonen gikk i februar (i hovedsak tror jeg). Ellers er det greit å søke på svenske 'Anbytarforum' og på slektsnavnet Friis både generelt og under Bohuslän.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Beklager sammenblandingen av mor og datter over. Ellers spørs det vel om man her ikke må 'på danskebåten', men jeg har fått inntrykk av at man der vil lete i en høystakk av Friis-er. Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.