Gå til innhold
Arkivverket

[#9219] Brethelsnes i Lofoten - hvor er det?


Gjest Carsten A Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten A Berg

I 'Hagen-slekten', et manuskript som finnes i NSF's bibliotek i Oslo og hvor Jan Køppen Petersen for noen år siden på mesterlig vis reddet deler av det fra loftet til en Mrs. Oscar Bergmann i USA, finnes informasjon som interesserer meg. Blant annet dette:'Petter Jacob Olsen (Hagen), f. 1792, døpt 14. okt. s.å., i Leka kirke, faren kaldes da: 'Ungkarl Ole Pedersen, Brethelsnes, Lofoten', og moren Martha Jacoben (pike), Fjeldvigen, Leka'.På MapOnWeb klarer jeg ikke å finne noe som kan lede meg i retning 'Brethelsnes' i Lofoten, så her er det ene spørsmålet mitt: Hvor lå det? Det andre gjelder 'Fjeldvigen, Leka'. Hvor befinner vi oss da?Se gjerne også 'Hagen' og 'Berg' på http://siec.winnem.com for utfyllende kommentarer.Manusforfatter av ovennevnte er William Martin Hagen, utvandret nordmann f. 1872, og manuset er datert 1936 med USA som base for hans forskning. Jeg utelukker ikke feilstaving m.m. - men kan noen lede meg videre på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Leka i Nord-Trøndelag må være plassen, Berit; vi ser også at etterkommere i slekten lever der - på gårder jeg kan finne, så vi har plassert Martha Jakobsen. Hagen-slekten er også svært nært knyttet til Namdalen, så det rimer mer enn godt nok. Tusen takk!Petter Jakob Olsen var født utenfor ekteskap, og for min del er det faren, Ole Pedersen Hagen, som interesserer mest. Han er ved FT 1801 og senere knyttet til Ramberg i Flakstad, og fra da av er oversikten grei nok. Det er nytt for meg at han skulle ha hatt et før-ekteskapelig barn så tidlig som 1792, men fullt mulig.Det interessante er dette: Joh. G. Reppe forteller at Hagen-familien kom til Lofoten fra Gudbrandsdalen etter Storofsen i 1789. En annen debatt her på Digitalarkivet har vist at det finnes en familie i Fron som ser ut til å kunne være samme familien før ulykken inntraff. Jeg mangler opplysninger i perioden 1789 til 1801 - og derfor kom 'Hagen-slekten' som bestilt for meg!Petter Jakob Olsen er født 1792 (om høsten, skulle jeg tro) og døpt på Leka, Nord-Trøndelag - og faren oppgis altså å komme fra stedet/gården Brethelsnes i Lofoten. I så fall skal farens familie ha kommet seg fra Gudbrandsdalen til Lofoten på en slik måte at presten har fått det med seg da sønnen ble døpt.W. M. Hagen påstår at Hagen-familien opprinnelig kom fra Flakstad i Lofoten, og ikke - som han også viser til som en annen teori - fra Gudbrandsdalen. Jeg har ikke funnet belegg for at de kom fra Flakstad. Reppe sier Gudbrandsdalen, uten å føre bevis, men som nevnt har vi altså funnet en familie i Fron som ser ut til å matche svært så godt. Jeg for min del holder fremdeles på Gudbrandsdalen som beste teori.Og altså: Nå har vi 'Brethelsnes, Lofoten', nevnt i 1792. Hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Takk, Anne Grete!Fonetisk er det knapt forskjell på de to ordene: Brettesnes og Brethelsnes, og det er definivt et sted å lete videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har Brættesnæs i Nordland, Waagens prgj., Gimsø sogn. I 1801 finnes det en Ane Martha Berg 33 år ug. på gården. Vet ikke om hun har noe med det å gjøre, men jeg så navnet Berg i det du skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Berg

Hei Berit,For min egen del er ikke Berg et navn å lete etter i Vågan, men takk for tipset likevel. Berg-slekten følges tilbake til lensmann i Flakstad Torsten Iversen og hans sønn Tobias Johan Berg Torstensen.Lensmannens sønn ble 1838 gift med Ole Pedersen Hagens datter Birgitte Christine. Derfor min interesse for Hagen-slekten, og derfor heter jeg Berg... Forøvrig ser det ut til at lensmannen og Birgitte Christines farfar omkom sammen på havet i 1818, samme år som Birgitte Christine kom til verden.Det interessante med Brettesnes er som nevnt at det knytter Hagen-slekten til et stedsnavn i Lofoten i 1792, kort tid etter Storofsen.Det kan fortelle oss noe om familiens vei til Flakstad, eller også at Ole Pedersen kan ha vært der pga jobb eller annet mens resten av familien allerede var i Ramberg.Rent hypotetisk kan det være at familien fremdeles har vært på flyttefot i 1792, og tilfeldig knyttet til Brettesnes.Jeg tror imidlertid det ikke var slik: Joh. G. Reppe forteller at planen deres var å reise til Målselv eller Bardu hvor en rekke andre gudbrands- og østerdøler slo seg ned, men at de ble overrasket av uvær og forliste utenfor Lofoten hvor de reddet seg i land ca 1790. I 1794 ble Peder Olsen Hagen, far til Ole, ansatt som omgangsskolemester i Flakstad. Allerede fra 1793 til 1811 får Peder Olsen Hagen en årlig lærerlønn på 20 rdl iht Nordlands kirke- og skolefonds regnskaper. Det tyder på at familien har vært bofast på Flakstad i alle fall i 1793, og sannsynligvis også tidligere.Derfor er det å tro at det er Ole Pedersen Hagen - som da var 21 eller 22 år - som skal knyttes til Brettesnes i 1792. Ikke resten av familien.Det ser i alle fall at til at Brettesnes kan være rette plassen. Både stedsmessig og fonetisk passer det inn i mønsteret, og er det slik at 'Brethelsnes' er et navn hentet fra en kirkebok på Leka, er 'feilstavingen' ikke overraskende - i den grad vi kan kalle det feilstaving i en tid rettskrivningen ikke var helt på plass blant folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kirsti Eriksen

Hei CarstenSer ut som vi er slektninger!Min tipp-tipp-oldefar var Tobias Berg. Hvis du er Erlings sønn vet du sikkert også hvem bestemor Thurid Eriksen og far Ølver Eriksen er?Hadde vært morsomt å møtes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.