Gå til innhold
Arkivverket

[#9224] Skilsmisse i 1790 åra ??? -


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

I Flesberg i Buskerud er det i 1801 tellinga en 50 år gammel bergarbeider, Nils Andersen-Aardal. (Jeg har mistanke om at han er min tipp-tipp-tipp oldefar.)Det sies han er gift for 3. gang og at han er fraskilt. Den godeste Nils blir gift på Eiker i 1790, han er da enkemann. Om vielsen i 1790 er hans annen eller tredje vet jeg foreløpig ikke.Hvordan fikk man skilmisse på denne tiden? Hvem innvilget skilmisse? Finnes skilsmisse-innvilgelser registrert noe sted? Ble man skilt ved dom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

Sjå Hanne Marie Johansen si doktoravhandling: Separasjon og skilsmisse i Norge 1536-1909 : en familie- og rettshistorisk studie, Bergen 1998Bibsysreferanse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg vet ikke om Chr. Vs lov gjaldt fullt og helt på dette punktet i 1790-årene, men såvidt jeg forstår teksten der, krevde skilsmisse dom. Det burde derfor være mulig å finne noe mer om grunnlaget for denne skilsmissen i én eller annen rettsprotokoll. Men om det er tingboka for Eiker eller Sandsvær som er riktig sted å lete, - eller kanskje rettsprotokollen for Bergamtet, er ikke så godt å si.Chr. Vs lov er for øvrig ganske detaljert når det gjelder grunnlaget for skilsmisser. Flg. grunner er nevnt: Utroskap Fravær ('naar den ene Egte Person foruden nogen skiellig Aarsag eller den andens Samtykke, forlader den anden og drager bort' i minst 3 år) Impotens (når dette var kjent før vielsen og man har man har forsøkt i 'tre Aars Tid at søge Raad'Jeg har også noen spørsmål/kommentarer om den personen dette gjelder, men tar det opp i innlegg 9223.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Tusen takk !Her ble jeg LITT klokere. Dette betyr at jeg muligens ikke kaster bort tida ved faktisk å lete i rettsprotokoller. Det faktum at han kalles Aardal betyr (etter mitt skjønn) at han sannsynligvis kommer fra enten Aurdal i Oppland eller Årdal i Sogn. Det førstnevnte er vel mest sannsynlig, skjønt jeg vet at det var kobberverk i Årdal i sogn, og noen derifra dro jo til Kongsberg. Med litt flaks finnes han i oppsigelsesmanntallet på sølvverket i 1805. Men det var greitt å få vite at en skilsmisse på denne tiden sannsynligvis er registrert i en eller annen rettsprotokoll !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo Jon - På side 54 i oppsigelsesmanntallet fra Verket:Niels Andersen Aardahl, døpt 10 Oct.1752. Han er i manntallet 1805 gift, har ett barn hjemme å forsørge. Bor på ei løkke på Kongsberg. Har en eller annen legeattest å vise for seg. For en pensjon på 4 rd. 48 skilling pr. bergmåned. pensjonen innvilges for livstid.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Takk for det !!! Dette betyr muligens at han i 1805 var gift for 4. gang. Med en dåpsdato kan det jo faktisk hende at det blir mulig å finne ham ! Hjertelig takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Tor Kenneth forteller at Nils bodde på ei løkke på Kongsberg. Det stemmer ikke. Manntallet fra 1805 viser at han bodde i Eiker. 'L' betyr at han fikk pensjon for resten av levetiden ved nedleggelsen av verket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

Det er riktig at man fikk skilsmisse ved dom. Men ekteskapssaker sorterte under kirkens jurisdiksjon og ikke det ordinære rettsvesenet. Domstolen som dømte var Tamperetten, en i hvert stift. Protokollene finnes i bispedømmearkivet. Den samme domstolen dømte og i saker hvor kvinner var blitt gjort gravide under ekteskapsløfte, da måtte mannen gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Dette var nyttige opplysninger, Ola ! Tusen takk. Jeg forutsetter at dersom disse Tamperettsprotokollene eksisterer, så er de i dag på Kongsberg. Eller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Har oppdaget feilinfoen jeg ga om bosted. Egen mail er sendt til Jon. Du har helt rett Knut, L betyr for Livstid og E betyr Eiker....mvh; en skamfull Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Protokoller for den geistlige jurisdiksjon skal finnes ved statsarkivene. Se f.eks. arkivoversiktene for Oslo og Kongsberg. I førstnevnte er 'Konsistorial- og tamperretten' nevnt eksplisitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Agnete Schjøsnby

Her finner du informasjon om at skilsmissesaker lå til kirken: Først tamperetten, senere konsistorialretten til 1797. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.