Gå til innhold
Arkivverket

[#9232] Anna Helene Adamsdtr Fischer, Kongsberg omkr. 1800


Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Nils Thoresen Bisgaard f. 19.12.1816 på Hadeland, graver, har på et eller annet tidspunkt flyttet til Kongsberg. Der blir han gift med Anne Kristine Rasmusdatter (Smaaland) f. 05.02.1816 d. 14.04.1859. De er foreldre til min tipp-oldemor Gunhild Mathilda Bisgaard f.05.06.1858 som senere gifter seg i Fjære, Aust-Agder.Spørsmålet mitt går på hvor Ann Kristine kommer fra. Jeg har på FamilySearch og FT1801 funnet en Rasmus Pedersen Smaaland f.1759, som nok er faren, samt Anna Helene Adamsdatter Fischer som skal være moren. Spørsmålet er om noen kan bidra til å bekrefte at dette er foreldrene og hvor disse kommer fra?Fischer høres jo tysk ut og burde kanskje være lett å finne. Jeg har imidlertid søkt etter alle mulige Fischer-folk og finner ikke noe som passer. 'Etternavnet' Smaaland har jeg antatt er et tilnavn siden han kommer fra Smaaland i Sverige. Kan dette stemme, og i tilfelle: Hvor kan jeg finne mer informasjon om Rasmus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg kan ikke bekrefte noe, men heller gjøre oppmerksom på at det var mange på Kongsberg som brukte navnet Smaaland på den aktuelle tiden. I manntallet fra 1805 var det tre av disse som i tillegg het Rasmus, nemlig: Rasmus Hansen Smaaland (f.1746), Rasmus Pedersen Smaaland (f.1766) og Rasmus Jensen Smaaland (f.1775). De to siste er vel like aktuelle som kandidater til 'farskapet' her?Jeg nevner også at manntallet inneholder en Adam Jensen Fisker (f.1752). Kongsberg-navnet Fisker, - eller Fischer som det oftest skrives, er ganske riktig av tysk opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Smaaland var en (blant annet?) husmannsplass under Nordre Darbu på Eiker - dette er jo slett ikke langt fra Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Dette med Eiker var interessant - skal se videre der.Når det gjelder de forskjellige Rasmus'er tror at Rasmus Pedersen er kandidaten. Ved dåpen er angitt 'Rasmus Pedersen' som far (riktignok ikke Smaaland), men har fra annen kilde at Anne Kristine (Kirstine) selv hadde navnet Smaaland.At fødselsåret avviker med 7 år i de to tellingene er vel normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Tipset om Adam Jensen Fisker satte meg litt videre på sporet.Når jeg søker litt videre på FamilySearch finner jeg: 19.11.1757 dåp i Bragernes, Adam Jensen med far Jens Kongsberg (Jens fra Kongsberg?).Videre ekteskap 18.12.1790 Adam Jensen Fischer med Marieth Olsdatter. Her står den interessante kommentaren 'additional data in original record'. Er det noen som har tilgang på kirkebøkene og kan supplere meg med disse 'additional data'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Ivar Lie

Hei Lars, Litt info om dine forfedre med navnet Småland og Fischer. Rasmus Hansen Småland og Rasmus Pedersen Småland (som er han du er i slekt med) bodde begge i Kjennerudgrenda i Kongsberg. Jeg driver med historien o denne grenda der en av plassene heter Småland. Rasmus Pedersen Småland var sønn av Peder Hansen Småland. Hans far var Hans Rasmussen Småland (f.1712) og hans far igjen Rasmus Andersen Småland (f.ca.1680). Jeg har masse mer info (koner, hvor de bodde osv.) det får bli til senere. Når de gjeder folk med navnet Fischer, forekommer det en del på Kongsberg. Vi har bl.a. Adam Akselsøn Fischer hvis aner bodde under Mørk i Hedenstad rundt 1700, se Sandsvær bind VII. ------ Ivar Lie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Hei Ivardette var jo uhyre interessant, og dessuten etter mer enn 2 år!Jeg vil veldig gjerne høre mer, og setter pris på om du kan kontakte meg på ljoerg@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

I 1732-manntallet for Kongsberg Sølvverk finner vi 'Asel Fisker', 60 år, 'Adam Fisher', 55 år, og 'Sven Fisker', 24 år, - alle født på Kongsberg.Jeg ble litt nysgjerrig på det Ivar nevner om Kjenneruds historie. Jeg samler stoff om folk fra Årdal i Sogn som bosatte seg på Kongsberg på 1700-tallet og det var flere som havnet på Kjennerud. Bl.a. Sjur Monsen som var bror av TTToldefar. Trenger du opplysninger om disse Årdals-folkene, kan vi kanskje samarbeide, Ivar. Du kan treffe meg på knbryn@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.