Gå til innhold
Arkivverket

[#9233] Forsvunne Fjære-bøker - Anne Elise Mattisen 1843


Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Kirkebøkene fra Fjære for perioden 1839-1930 er gått tapt i brann, noe som mange sikkert sliter med og der sikkert noen har erfaring på hva man 'gjør i steden'. Hvilke type kilder bør man gå etter? Hvor finnes de etc.?Nå har jeg (god nok) kontroll på de viktigste tingene fra denne perioden, med ett unntak: Hvem var Anne (Elise) Mattisen født ca. 1843 og hvem var foreldrene?Anne er min tipp-oldemor og jeg har et sikkert funn på henne i Fjære-tellingen av 1875 her Anne i 1875. Hun er født 1843 i Fjære, og bor her sammen med sin mann Anders og sin sønn Mathias Albert. Hun er oppført med navn Anne Elise M. Jørnsen. 'M'-en og min oldefars fornavn har jeg tolket til at hennes far må hete Mathias eller Mattis - eneste kandidat i 1865-tellingen blir da: Anne i 1865. Her heter hun Anne Mattisen, er 24 år og født i Fjære. Moren ligger inne her - Gunvor Olsdatter, 51 år fra Holme (Holum).Flere spørsmål reiser seg da: Hvordan kan jeg få bekreftet at dette er samme Anne'r? Dernest: Hvordan finner jeg informasjon om dåpen, og således faren. Vet noen noe om Gunvor og hvor i Holme hun kommer fra?Trenger sårt noen form for hjelp her - da (de forsvunne) kirkebøkene er til liten nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berkland

I will write in English for the sake of accuracy and expediency. Bear with me.I, too, am looking for authoritaitve sources in Fjære. I believe that my father was born there (He was killed when I was nine months old and I never knew him nor anything about his childhood).My grandmother, Anna Nilsen Bue, was a Tjenestgjente on the Frivold vestr farm for Søren Glambecksen Fuglestvedtin 1900. Sometime around 1900 or 1901 she married my grandfather Konrad Knudsen Birkeland from Birkenes parish in Aust Agder. There is no record of their marriage in the Birkenes church records nor is there any record of my father's birth - which I believe to have been in 1901. I have assumed that they must have been married in Fjære and that my father must have been born there, too.They left Norway in 1906, via Kristiansand, and showed Birkenes as their residence at that time.I would love to know whether or not there are any other sources of information for the Fjære region that could help me in my research. I also have a number of photographs that appear to have been taken around that period that were taken in Grimstad and would like to find a source that could help me identify the people in those photographs.I will follow up on any leads that anyone can offer.Mange takk for hjelpen.Med hilsen, Ron Berkland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I emigrantprotokollen for Kristiansand finner du Konrad Knuds. f. 1870 jernbanearbeider, kona Anna f. 1874 og 2 barn Haakon f. 1901 og Sverre f. 1903. Da finnes ihvertfall årstall for fødsel, men ikke sted. Jeg finner ikke Konrad i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg finner Konrad Hagbarth Gundersen f. 1870, gullgraver i Amerika, på gården Maløen i Fjære. Moren som er enke bor også der. Kan farens navn vært Knud Gundersen kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg fortsetter med min serie av små innlegg. I Familysearch finnes en Conrad Emil Knudsen døpt 16/1 1870 Arendal AA, foreldre Knud Bendvie Olsen og Ingeborg Petersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Det er fint at Ron får konkret hjelp med å finne sine aner, men det er stadig ingen som har forsøkt å besvare mitt generelle spørsmål:Hva gjør jeg med hensyn på kilder når kirkebøkene i Fjære er forsvunnet for en periode over nesten 100 år? Er det noen som har gode tips om hvordan de har gått fram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berkland

Hi Berit & LarsThank you for responding to my inquiry. I appreciate it.However, I have the same problem as Lars. Is there any source that I can look to to find a record in Fjære of a possible marriage of my grandfather (Konrad Knudsen Birkeland and Anna Nilsen Bue).I know that Konrad was born On Hagestad (Slattane) in Birkenes on October 11, 1870 and Anna was born on March 22, 1874 at Finsdal in Øyslebø. I believee that my father, Haakon, and my uncle, Sverre, were born in Fjære too. My grandmother, Anna, had been living on the Vestre Frivold farm as a servant girl for Søren Glambeksen Fuglestvedt and that is what leads me to believe that they may have been married in Fjære and had children there too. I have searched the Birkenes church records and have found nothing about a marriage there or about my father's birth there.My question, like Lars' - does anyone know of any sources other than the Fjære church recods where information can be found?Thank you so much for any help that you can give.(Sorry Lars - I didn't mean to pre-empt your message).Ron Berkland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Beklager Lars, men grunnen til jeg ikke svarte deg er at jeg ganske enkelt vet ikke hva man gjør når det ikke finnes kirkebøker. Kan det finnes folketellinger i perioden mellom 1801-1865? Eller skifteprotokoller, skatter, eiendoms.. og militærlister. Bare noen arbeidskrevende forslag som kanskje allikevel ikke gir noen løsning. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

It's ok Ron.I have also added an inquiry to the 'archive forum'. Maybe we will get some response there.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Lars - Sorenskriverens / Lensmannens dødsfallsprotokoller er en super kilde. Dersom de eksisterer, vil de gi opplysninger om døde og deres barn. Ofte vil barnas alder og bosted også stå. I tillegg har du naturligvis skifter. Skattelister finnes jo også, men de gir neppe gode slektsopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Ikkje at det løyser det innleiande problemet med vigsla frå 1843, men det finnest jo klokkarbøker frå Fjære frå 1854 og frametter. Desse inneheld fødde og døde. Elles vart vel ikkje Fjære eige prestegjeld før 1845, og det kan dermed tenkjast (eg anar ikkje korleis det er) at ein med litt flaks kan finna vigsla i kyrkjeboka for Øyestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Jeg har faktisk kirkebøkene for Øyestad i nevnte periode (1839-45), men har ikke funnet noe der.Det avstedkommer et nytt genrelt spørsmål: Når Fjære kirke faktisk er mye eldre enn fra 1845, og kirken før denne tid inngår i Øyestad - hvordan ble da bøkene ført? Jeg har jo innbilt meg at f.eks. dåp ble ført fortløpende etterhvert som barna ble døpt. 2 spørsmål da:Ble barna døpt i Øyestad kirke eller i Fjære? I siste tilfelle, hvor ble da barna som var døpt i Fjære ført i Øyestad-boka?Finnes det generell praksis her eller var dette helt opp til det enkelte prestegjeld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Den generelle praksisen var nok at kyrkjelege handlingar vart førte i den kyrkjeboka dei skulle førast i, i dette tilfellet altså Fjære. Men det førekjem sjølvsagt unnatak -- men ikkje i dette tilfellet altså...Det beste tipset er nok framleis å gå til sorenskrivaren sine dødsfallsregistreringar, for der å sjå etter potensielle arvingar. Skifteprotokollar og pantebøker vil kan henda også hjelpa her. I alle høver må du finna dødsfalla til dei potensielle foreldra for å sjå om du kan komma vidare derifrå.Bispearkivet (og prostearkivet) kan også vera ein mogleg framgangsmåte. Prestane (og prostane) var pålagte å senda inn rapportar om alle kyrkjelege handlingar til sine respektive overordna. Det inkluderer vigsler. Men som regel er dette berre talmateriale som viser kor mange som var døypt, vigd og død i det aktuelle tidsrommet. Men det hender at det finnest namnelister også. Det kan vera verd å sjekka ut i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berkland

Takk, Jo Rune, for det rådet. Jeg skal prøve og få fatt i desse kilder.Med venlig hilsen Ron Berkland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Ron: Hvis din Konrad heter/kom fra Maløen - må du kontakte Robert Risholm (USA). Han har slektninger med det navnet - og er svært godt orientert. Jeg arbeider nå selv på Frivoll skole - og for 100 år siden var her en lærer som het Fuglestvedt. Er det den samme? Jeg skal forsøke å sjekke dette (vi har fortsatt naboer med Fuglestvedt-navnet her på Frivoll!). Mvh - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berkland

Hei JarlTakk for innlegg. Jeg er kjent med Robert Risholm.Vi har felles og jeg har fått merget opplysninger fra ham...men ikke nogen om Anna Nilsen Bue og Konrad Knudsen Berkland.Anna var tjenesepige især fjøsstel hos Søren Glambeksen Fugelstvedt på Frivold vestre sier det i folketelling av 1900. Søren var Lærer ved folkeskolen.Søster til Anna, Lisa Nilsdatter Bue, var trjenestpige hos Ole Olsen Usland på Nome. Kona til Ole Olsen var ogsa datter av Glambeck Olsen (Søren var søn av Glambeck Olsen).Jeg er meste sikkert Anna og Konrad ble gifte i Fjære men det kan jeg ikke bekrefte. Og i 1906, når de rieste til Amerika var de tilbak i Birkenes sier det i Emigrent Protokalleren.Jeg blir takknemelig for alt du kan finne.Ron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Det opereres med flere navneserier og interesser her. Ikke alle har vel sammenheng med hverandre?I tilfelle det har interesse, vil jeg bare opplyse at jeg har i min slektsdatabase en Conrad Hagbarth Olsen Maløen født 9. juni 1868 på Maløya, døpt i Fjære kirke 5. juli 1868, gift med Anna Elise Snar, født 1876, død 1944. Conrad døde 26. oktober 1928 i Grimstad. Ved folketellingen 1900 oppført som gullgraver i USA.Conrads foreldre var Ole Gundersen Maløen født 23 august 1823 på Granemyr, Øvre Landvik, gift 3. januar 1860 i Vestre Moland kirke med Anne Caroline Thorsdtr. Kaldvell født 30. januar 1938 på Kaldvell.Slektsbokutskriften fra databasen min (BK) for etterkommerne etter Ole Gundersen er på 17 sider og inneholder 539 navn. Mange av opplysningene stammer fra min kones slektning Robert Risholm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.