Gå til innhold
Arkivverket

[#9234] Kongsberg sølvverk-Burchardt og Leder


Gjest Kari Helberg Roligheten
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Helberg Roligheten

Er det noen som har kjennskap til hvor Christopher Friedrich Burchardt f.1695,opprinnelig kom fra? Jeg vet at han var byggmester ved sølvverket. Han giftet seg med Annichen Jensdatter Anneboe og fikk datteren Johanna Friederica i 1731.Denne datteren giftet seg med Andreas Wølner, sønn av Hans Wølner og Margrete Leder. Har funnet opprinnelsen til Wølner. Men hvem var Margrete Leder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kåre Larsen

Jeg har en bok om den tyske innvandring til Kongsberg.Burchart,Friederich kom til Kongsberg på slutten av det 17. århundre,hvor følgende av hans barn ble døpt; 1. Annie B.,døpt 26.10.1697 2. Christian B., døpt 21.9.1699 3. Friedrich B., døpt 16.12.1700 Christopher er mest sansynlig født før de flytter til Kgb. Wølner står det veldig mye om,det er flere som heter Hans,din er født i 1675 på kgb.I gruvene ble han i 1687 Junge,i 1695 Knecht,og 1699-1711 Hauer. Han ble gift første gang på Kgb.11.10.1712 med Margreta Leder, hun døde i 1717. Andre ekteskap var med Karen Olsdatter 9.11 1718. Familien Wølner antas å komme fra Freiberg.Jeg mener å huske Leder i forbindelse med Nøstetangen glassverk. Wølner er omtalt til 1590. Jeg skal undersøke i bøkene mine om Leder. Kåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Helberg Roligheten

Takk, Kåre for opplysningene. Jeg har lest at slektsnavnet Burchardt kommer fra Eutin i Holstein. Har også vært borti Burchardt på søk i områdene nær Freiberg, muligens Annaberg.Står det noe i boka di om hvor i Tyskland familien kom fra? Besøkte Freiberg for to år siden og fikk bekreftet på bergverksmuseet der at Jacob Wølner,f.1590 og hans to sønner Christopher og Hans Daniel opprinnelig kom fra Freiberg og var blant de ca. 50 som dro fra Harz til Kongsberg. Fint hvis du har mulighet til å finne ut noe om Leder. Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre   Larsen

Kari, det finnes kun en statistikk omhvor de kom fra. Burchardt kom sansynligvis i perioden 1690-1699.Denne perioden kom det totalt 9 personer til Kgb. 1 fra Kiel 5 uten oprinnelsessted,og 3 fra Harz og omgivelser,sted ukjent.Muligens er det disse siste 3 som er dine.Den første strømmen av tyske bergverksfolk kom i 1624-25 fra Harz, og den neste 1629-32 fra Kursachsen.Leder, jeg har mye litteratur i forb med Nøstetangen og jeg er sikker på at jeg har vært i forb med navnet,skal leite i dag. Kåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Folka på Nøstetangen (og Hurdal / Biri glassverk) het Ledel - ikke Leder. Etter hva jeg har lest meg til, kom Ledel-folka mye seinere til Norge enn den godeste Margrethe Leder som Kari nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre   Larsen

Du har helt rett Jon,Sigfred LedeL kom fra Tyskland ca.1750. Jeg skal likevel sokne i arkivene mine fra Kgb etter LedeR. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.