Gå til innhold
Arkivverket

[#9235] Balke , Østre Toten -bygdebok?


Gjest Tove Tjøstheim Eek
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Jeg er på jakt etter opphavet til Johannes Halvorsen , både i 1875 og i 1900 folketelling finner jeg han i Kristiania , han er oppgitt å være fra Balke , Østre Toten . På gården /husmanns plassen Hagebakken i 1865 finner jeg en meget god kandidat ; Johannes Halvorsen , sønn , ug, maler , alder 22 . 'Min' Johannes var maler , og han kaller en av døtrene sine Hanna . Jeg går utfra at morens fornavn er Hanna og faren er Halvor Nilsen , 50 år i 1865 og jeg antar gift for annen gang( grunnet liten alder forskjell på sønn og kone ). Altså det jeg svært gjerne skulle vite var om det finnes bygdebok for Østre Toten. Tove , takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Hei.Det finnes kun ei bygdebok på Ø.Toten og den omhandler Totenvika.Hvis du ringer til Toten øko-museum på tlf:61169500 i åpningstiden tirsdag 12-20, onsdag 9.16 eller fredag 12-16 og spør etter Rune tror jeg du vil få god hjelp.Lykke til.m.v.h.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Jeg vil rette en feil fra første innlegg, det var hans kone nr. 2 som het Hanna , ikke datteren , den i siste ekteskap het ; Gyda Elise ..Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Harald Bern

Det finnes totalt ugitt 5 bygdebøker for Toten:Bind 1 (del 1 og del 2)samt bind 2 og 3 omhandler både øster og vestre Toten. Bind 4 er for Totenvika mens bind 5 gjelder for området rundt Eina.Bind 1, del 2 som omhandler personer innenfor de forskjellige yrkesgrupper, har også en gruppe for malere. Finner desverre ingen Johannes Halvorsen her.Mvh Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Nå vet jeg hva foreldrene til Johannes halvorsen heter ; Halvor Nilsen og Berte Jonsdatter , Johannes er født 23 mars 1843 og det ser ut som familien bodde på Rogstadeie da. Er det noen med lokal kunnskap som kan fortelle meg om Hagebakken og Rogstadeie ligger nær hverandre . Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Det stemmer at det er gitt ut fem bind av bygdebok for Toten. De tre første (der bind I i nytt opplag ble trykt i to deler) inneholder generell bygdehistorie. Enkelte personer kan en nok finne noen opplysninger om der (som nevnt f.eks. yrkesgrupper), men noe slektsregister inneholder ikke disse. I den nye serien av bygdeboka - 'Folk og liv i hus, gard og grend' er det som Bern nevner gitt ut to bind så langt; bd. IV som dekker området Totenvika i Østre Toten og bd. V som dekker området Eina i Vestre Toten. Bd. VI vil antakelig dekke området rundt Balke, men vil ikke være klart på flere år (uvisst når). Disse inneholder imidlertid person/slektsregistre ordnet under hver boplass.Rogstadeie må vel være feilskrift for Rognstadeie? Både Rognstadeie (en ikke navngitt husmannsplass under Rognstad) og den plassen Hagebakken det her dreier seg om ligger innenfor Smitborg skolekrets, og tar jeg ikke helt feil dreier det seg om samme plassen. Jeg mener at Hagebakken var en plass under Rognstad (vestre?), og dermed at Hagebakken er et Rognstadeie!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Takk for hjelpen Rune , jeg var ikke klar over at det kunne være samme bruk/husmannsplass . Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.