Gå til innhold
Arkivverket

[#9236] Angeltveit Åsane Hammer.


Gjest Olav Gatland
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Gatland

Halstein Jensen Qvame f.ca:1747-d.30/5-1790 Gift 1/5-1774 med Kari Johanesdtr.Angeltveit f. Ca:1747.- d.11/6-1820. Barn:Johannes f. 1782 Maila f.1790 Johannes f.1778-1778.Kari senere gift med Askild Askildsen. Er det noen som kan hjelpe meg med foreldrene til Halstein og Kari.Mvh.Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Halstein sine foreldre: Jens Halsteinsen f.1722 på Rolland i Åsane, døpt 28.09.1722, dør 1791 Kvamme i Arna/Signy Eriksdatter Kvamme 1723 - 1789. Kari sine foreldre: Johannes Johannessen Eikås, f.1714 på Eikås,dør 1754 på Angeltveit, Åsane gift 24.06.1742 med Maila Halsteinsdatter Rolland f.1714 Rolland i Åsane dør 1776 på AngeltveitMvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Tusen takk for hjelpen.Dette var raskt og klart svar. Tør jeg spørre om disse opplysningene står i noen Gårds og Ættebok ?Mvh.Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Nei disse opplysningene står ikke i noen gards- og ættesoge, da dette ikke eksisterer for Åsane sitt vedkommende. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Jeg forsøker en gang til! Johannes H.er sønn av Halstein og Kari Johannesdtr.f.ca:1782 Angeltveit(Trur eg)Han gifter seg med Marta Larsdtr f.ukjent.Gift 28/10-1820 ifølge:fam.Searsch.Spørsmålet mitt er hvem er denne Marta Larsdt? Johannes dør 12/6-1853 på Angeltveit han hadde da stilling som Kormand hva nå dette måtte være? Marta dør også i 1853 (Kormandskone)Det skulle vært artig å få vite hva denne tittelen innebærer. Paret hadde barna Halstein og Lars sikkert også flere.Lars har jeg rimelig bra kontroll på han ble gift på Askøy,med Berte Andrine Villaksdtr. Mvh.Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Johannes Halsteinsen Angeltveit, døpt 5/9 1782, gift 29.10 1820 med Marta Larsdtr. Melkeråen (Mjølkeråen), døpt 14.03.1793. Hennes foreldre var Lars Andersen Morvik (1755-1821) gift 1777 med Brite Iversdtr. Melkeråen (1755-1809)Kårmann/kårmannskone er brukt om eldre gårdbrukere/par som får kår/underhold av gården, etter en avtale som ble satt opp mellom dem og de nye gårdbrukerne. Kår var mest vanlig i alderdommen, men yngre uføre søsken som tilhørte gården kunne også få kår.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.