Gå til innhold
Arkivverket

[#9238] Vinger Barnehjem ved Kongsvinger


Gjest Åse Killingrød
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse Killingrød

Vinger Barnehjem brant ned i 1947, men vet noen når det ble startet? Jeg vet også at det ble plasert krigsbarn der, nå lurer jeg på om barn av reisende også kom dit. Om noen har opplysninger om dette hjemmet er jeg takknemlig for det. mvh Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Send meg din email adr. Så skal jeg kontakte en som var barnehjemsbarn i denne tiden. Han har ikke telefon så jeg må oppsøke ham. Husker godt når barnehjemmet brandt ned umiddelbart før jul 1947. Hilsen Finn Sollien. E.mail: fisollie@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

I boka til G. Wiesener: 'Barnevernet i Norge - en oversikt' som ble utgitt i 1948, står det følgende:'Kongsvinger og omegn barnehjem ble opprettet i 1912 av private. Det ligger på Sæter, 2 km fra Kongsvinger bygrense. Drives av private. Det er plass til oppimot 25 gutter og piker, fortrinnsvis fra Vinger, men også noen fra andre kommuner'.Jeg antar at dette er det samme barnehjemmet. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det er det samme barnehjem det her er snakk om, som da brant ned ved juletider i 1947. Mener å huske at det da var Vinger kommune som hadde ansvaret for hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Finn og Marianne, takk for opplysninger så langt. Ettersom hjemmet brant ned, finnes det vel ikke noe dokumentasjon over de som var der? mvhÅse K. akill@telia.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Det kan finnes dokumentasjon om barn som har vært på barnehjemmet selv om det var brann der i 1947. Jeg vil foreslå at du kontakter Statsarkivet i Hamar, samt Kongsvinger kommune for å undersøke om noen av disse institusjonene kan ha arkivmateriale etter barnehjemmet. Mange barnehjem ga også ut årsberetninger som inneholdt bl.a. navn på de barna som var der. Slike årsberetninger/jubileumsskrift kan finnes både på arkivene og f.eks. på bibliotekene. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Åse Killingröd

Det er aldri forseint, vet du, men sant å si hadde nå jeg glemt hele greia. Har du navn på de som var der også. Om du vil får du gjerne meile meg privat om dette. mvh, Åse K. akill@telia.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.