Gå til innhold
Arkivverket

[#9240] Blikkenslagere på Laksevåg


Gjest Malin T. Petterson
 Del

Recommended Posts

Gjest Malin T. Petterson

Jeg leter etter blikkenslagere på Laksevåg ved Bergen i andre halvdel av 1800-tallet. Disse skal være forfedrene til en Torleif Petterson født rundt 1915.Han hadde bl.a. disse søsken: Erling (til England etter 1930), Finn (Til USA etter 1930), Kjell, Kitty M., og Frida. Jeg tror det også var en del halvsøsken.Jeg mener at både hans far og farfar var blikkenslagere på Laksevåg, men jeg vet ikke deres navn. Trolig het ihvertfall faren Petterson, men farfaren vet jeg ikke.Når jeg søker i 1865 etter yrke begynner med 'bl' og velger alle varianter av blikkenslagere finner jeg 0 i Hordaland... Dette kan da umulig stemme?Er det noen som kjenner til disse Petterson'ene?Takknemlig for all hjelp her.Mvh Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Petterson kan jeg desverre ikke hjelpe deg med. Men blikkenslager ble også omtalt som kobberslagere/ kobbersmeder.Jeg er ikke sikker på om tittelen -blikkenslagere- ble brukt i 1865.Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Jeg kan heller ikke hjelpe deg med Pettersen, men yrkestittelen blikkenslager ble iallefall brukt i 1875. Jeg har en Johan Fredrik Bettke i mine lister. I tellingen for Bergen er han oppført som blikkenslagermester. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Takk for hjelp. Ved å bruke søkeordet kobber, fant jeg de riktige i 1900 tellingen. Johan Peterson og Nils Pettersen. Begge var født i Sverige, og dermed ikke å finne på Laksevåg tidligere.Mvh malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er mange blikkenslagere i 1875/1900. Farfaren kan f.eks. godt være f. 1858, for i FT 1875 Askøy m.Laksevåg fantes 1 Laurits Olsen f. 1858 Askøy. Han var blikkenslager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Søk på inneholder 'slager' eller kanskje bedre 'slag'. Det finnes utrolig mange skrivemåter og .....skrivefeil. Velg og vrak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.