Gå til innhold
Arkivverket

[#9241] Et mysterium i Wolfslekten??


Gjest Irene Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Korneliussen

Er det rette mannen??? Povel Iversen Wolf født 1666-68 i Nakskov Danmark.Han var kontorist hos fogden i Ervika ,Nordland. Foreldre; Iver Hansen Wolf f.1628-1635 i Nakskov,DK, gift med Maren Paulsdatter født ca 1630 i Haderslev, DK. Han skal være far til; Iver Povelsen Wolff født ca. 1698, (gift med Alette Kristoffersdatter). Det er ikke oppgitt navn på kona til Povel (paal/Paul) eller på ev andre barn. Jeg har lett både forover og bakover i anerekkene, og synes det er vanskelig å være sikker på at dette er riktig mann. Jeg finner han som begynnelsen på en linje som far til Iver Povelsen Wolf, og som slutten på en rekke, som sønn av Iver hansen Wolf. MEN hvordan kan man vite at det samme mann det er snakk om !!Håper noen kan gi noen gode svar/ forklaringer, Det dreier seg jo om et usikkert ledd i en lang, lang kjede av forfedre.Takknemlig for all hjelp!!!!Hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På Yahoo! finnes: Boerres slektstre, av Børre Heilmann Holmeslet, Tromsø. Han har en del om disse menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Takk for tipset Berit. Det var mye interessant som stod der, MEN også der står Povel/paul Iversen wolf oppført som sønn av Iver Hansen Wolf, uten etterkommere. Min 5*tipp oldefar Iver Povelsen Wolff, finner jeg oppført med nettopp denne Povel Iversen Wolf som far, og med ukjent mor. Tanten Else Marie tok han til seg som 17 åring og kostet på han lærerutdannelse.Kan det være snakk om to menn født omtrent samtidig, med samme navn.Hvis det er samme mannen, hvorfor står han da oppført uten etterkommere i tilgjengelige kilder.Kan noen hjelpe meg nærmere en forklaring. Hilsen skeptikeren Irene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Hei! Har du studert Simon Ellefsens opptegnelser over slekten Wolf? nose.dk.Årsaken til at etterkommere av noen personer ikke er tatt med i anetavler, kan ganske enkelt være at de ikke har vært av interesse for den som har utarbeidet anetavlen. Jeg vet at de likevel har etterkommere.Når det gjelder Paul Iversen Wolf og Iver Paulsen Wolf, vet jeg ikke noe. Har du sjekket Trondenesbøkene? Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Hei igjen! Har nå sjekket kilden som du oppgir Åse. Den gir samme resultat, Povel Iversen Wolf som siste i sin rekke, dvs. oppført uten etterkommere. Har ikke hatt tilgang på trondenesbøkene ennå. Jeg gir meg ikke ennå, men trenger hjelp med denne nøtten.God natt fra Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har funnet en side til hvor det går lenger bakover, og hvor det også står kilder. Kanskje du kunne prøve og kontakte disse personene for å høre hvorfor de ikke har fulgt Povels linje videre. MSN Web Search H... Simon Ellefsen, adresse: http://www.nose.dk/Norge/wolf.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Jeg finner mange sider som har disse navnene med i en eller annen sammenheng, men alle med Povels som siste i sin rekke.Finnes det noested skrevet noe om Iver Povelsen Wolf f.1698 (gift med Alette Kristoffersdatter)som sier noe om/bekrefter at det er samme Povel som er hans far. Bygdebøker el.l. Har prøvd så mye fra forfedre og frem til denne Povel.Nå prøver jeg andre veien fra etterkommere og bakover. Takknemlig for videre hjelp. MVH Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Var på biblioteket i dag og gjorde noen oppslag i den gamle Trondenes bygdebok. Povel Iversen var så vidt nevnt som sønn av Iver Hansen Wolff, men det sto ingenting om eventuelle barn. De nye bøkene fra Trondenes var dessverre utlånt for øyeblikket. Tror de heter 'Folk og slekt i gamle Trondenes'. Margaret Jensen er en av forfatterne.Du skriver at Iver Povelsen ble oppfostret hos sin tante Else Marie, kona til fogd Fredrik A. Bremer. Vet du hvor Iver og familien bodde senere? Holdt de fortsatt til i Trondenes, og på vilken gård? Vet du noe om det? Min mann stammer fra Else Marie, så dette interesserer meg også.Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Hei Åse! Siterer fra slektsboken vår! 'Iver Povelsen Wolff;(sønn av Povel Iversen Wolf) Født ca 1698, død 1768. Navnet ble også skrevet Iver Povelson Wolf. De bodde på Strand og jmf NJV var også han klokker. Sitat fra Kvæfjordboka: ' hans innkomst ringe' gift med Alette Kristoffersdatter fra Å Andøya.'Barn: Bereth Martha Iversdatter Wolf, gift m. Lars Pedersen, bosatt på Strand.Lars P. var lærer og klokker i 30 år.Barn av B.M og L: Iver Wulff Larsen, født 1770,død 1838, gift med Berit Martha Størkersdatter, født1788, død 1845, bodde på Strand. + 3 barn til.Barn av I.W.L og B.M.S: Berith Martha Iversdatter Wolf, født 1810, gift med Anfind Røgh Knudsen Aas, født 1798, Kilstad, de bodde på Strand, gardsnummer 53. +10 barn til.Barn av B.M,I.W og A.R K.A: Iver Wulff Anfindsen, f.1837, Strand, død 1918 Hundstad. Gift andre gang med Anna Karoline Olsdatter, født 1854, Nergård, Bjarkøy død 1936 Hunstad, Kvæfjord. +ei søster.Barn av Iver W.A.og Anna Karoline Olsdatter; Anna Jakobine Iversdatter, født 1879, Hundstad Kvæfjord, død 1950 Gullesfjordbotn, Kvæfjord, gift med Johan Martinsen, Botn, født 1882, Gullesfjordbotn, død 1970, Gullesfjordbotn.Barn av Anna Jakobine og Johan Martinsen Botn,: Dorthea Marie Amanda Martinsen, født 1908, GullesfjordbotnDorthea er min mormor.Har mer utfyllende opplysninger dersom du er interessert! Men dette er i alle fall min linje bakover til denne 'barnløse???' Povel Iversen Wolf. Jeg får liksom ikke ro for linjen videre bakover, før jeg vet mere. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å få større visshet i at dette er riktig, eller om det er mulig?Mvh: Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Takk for alle opplysningene!Povel Iversen Wolff var i 1701 tjener på Gibostad, Lenvik, hos Fredrik Adrian Bremer. Bare hankjønn over 8-9 år var med i tellinga, og det er heller ikke nevnt om han var gift. MVH Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Hei igjen Åse! Er det noen navn på pers. på Gibostad som det er sansylig å koble mot Povel som feks. ev svigerfar eller svoger el.l. Hvis du har navnene på de andre på gården kan jeg prøve å lete på disse og se hva jeg finner. (dersom det ikke er altfor mange)Hilsen Irene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Du finner dem her på DigitalArkivet: Folketellinger, Andre, 1701, Senjens fogderi. Povel kan jo ha fått en sønn mens han oppholdt seg hos søster og svoger på Gibostad. Barnet kan ha vokst opp der og blitt med da familien flyttet til Ervik rundt 1705. Jeg må visst låne Kvæfjordboka på nytt, og lese mer om familien. Det er mange år siden sist jeg leste den grundig. Ha en fin nasjonaldag i morgen! MVH Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martha Schj. Kind

Hei Irene, i en skiftesamling fra Salten er det åpnet et skifte på Bodø Prestegård den 07.04.1766 etter Elisabeth Maria Aagon. Hun hadde ingen livsarvinger, men det er listet opp en mengde navn både på hennes mors- og farside. Her er noen av de fra morsiden: Else Marie Wulf,moster av avdøde. Anna Dorthea, Kirstina Maria, Lovise og Anna Elschen Bremer, alle søskenbarn av avdøde. Poul Iversen Wulf, morbror av avdøde. Død og etterlatt seg en sønn som er klokker i Kvæfjord. Hans Iversen Wulf + flere søskenbarn. Det står i Kfæfj. bygdebok under Strand om brukere: I 1746 Iver Povelsen, klokker 2p. 6m. etter Joen Povelsens enke. I 1771 Lars Pedersen 1/2 v. etter Iver Povelsens enke. Håper dette kan være til hjelp, det viser i alle fall at du er inne på den rette mann, men ikke hvem som var Pouls kone. Hjelper gjerne med mere dersom jeg kan, Martha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Dette var jo kjempeflott! Vet du navnet på foreldrene til Elisabeth Maria? Ifølge mine notater hadde Else Marie Wolff(Wulf) to søstre, Anne f.ca 1665, g.m.Peder Jensen Hind, og ei søster som het Karen. Denne siste vet jeg lite om. Når det gjelder mor til Iver Povelsen Wolff, så må hun sikkert ha dødd tidlig ettersom Iver vokste opp hos tanta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene korneliussen

Tusen takk Martha!Dette var virkelig matnyttig. Det gir litt mere kjøtt på beina når man får opplysninger fra ulike kilder, i hvertfall når det bekrefter noe man tror, (men ikke er sikker på). Du skriver om en enke etter Joen Povelsen. Kan du finne ut når og hvor denne Joen er født. Er det noen mulighet at det en en bror av Iver Povelsen Wolf.(prøver alle muligheter!)Er kjempeinteressert i det du kan finne ut om det som har med denne familien å gjøre.Er det mulig for meg her i Bergen å finne den Skiftesamlingen du nevner i innlegget?? Åse! Etter de opplysninger jeg har var Iver Povelsen Wolf, 17 år når tanten tok han til seg. Kanskje i forbindelse med farens død?? MVH: Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martha Schj. Kind

Hei Åse, ang. foreldrene til Elisabeth Maria, står det i skiftet; det opplyses at hun på sin mors, avdøde prostinne Schjelderup - salig Karen Wulff side og på farssiden hadde arvinger. (Jeg undres på om Karen kan ha vært gift med en Niels Schjelderup, født på Hamarøya, men det er bare en tanke.) Nesten alle navnene fra farssiden er Schjelderup, Hvorfor heter Elisabeth Aagom da? Hei Irene, ang. Joen Povelsen. I Manntallet 1701 er det på Strand en Povel Torlefsen 55 år, med sønnene Anfind 25, Torlef 16 og Joen 11 år. Det er nok denne Joen som Iver Wulf tar over etter. Når det gjelder skiftene, så finnes de på en CD og kan fåes kjøpt hos DIS Salten Slektshistorielag. Jeg anbefaler denne , dersom du har noe slekt i Salten og Ofoten, ellers er jeg villig til å hjelpe med mere dersom det trengs. mvh Martha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margrethe Simonsson

Jeg söker efterlevende til Sivert Olsen slekten fra Vargnes,Tjeldsund.Jeg er barnebarn til yngste sönnen Johan Martinius-som föddes-samme dag som Siverts fru Johanna Marie Brochan döde.Jeg vet at Johan hadde 5 eldre sösken.Eldst var Sivert Johan, nr 2. Ole Anton,nr.3 Anne Margrethe,nr.4 Elisabeth Sophie,nr.5 Peder og sist da min morfar.Skulle veldigt gjerne ville vite om det finnes noen efterkommere? Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Til Margrethe. Du må nok gi flere oplysninger som feks,årstall. Men du bør nok holde temaene adskilt. Kan ikke se at dette har med etterkommere etter Povel Iversen Wolf å gjøre! Til Martha! Enda en gang takk for hjelpen, både med flere opplysninger og med utelukkelse der det trengs.Angående Maren står det i slektsboken vår at hun var gift med residerende pastor i Hamarøy Jens Schjeldrup.MVH.Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Den eneste Jens Nielsen Schjelderup jeg har i min database er pastor/s.pr. i Hamarøy, f. 19 jul. 1650 i Trondheim, d. 20. mai 1706 i Presteidet, Hamarøy, Nordland. Men han var g. m. 1) Anna Margrethe Laugman, 2) Maritte Nielsdatter Wivel. Hvor kommer prostinne Schjelderup - salig Karen Wulff inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Irene:Kjenner du foreldrene/besteforeldre til Anfind Røgh Knudsen Aas, født 1798, Kilstad, bosatt på Strand, gift med Berith Martha Iversdatter Wolf, født 1810 ?Per Nermo (nermo@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Karen Iversdatter Wolf f.1672 (søster av Hans, Anna, Povel og Else Marie) var gift m. sogneprest og prost i Hamarøy, Nils Jensen Schjelderup (1680-1742), som var sønn av forgjengeren i embedet, Jens Nilsen Schjelderup i hans 2. ekteskap med Maritte Nielsdatter (Wivel) f.1659. Disse hadde også sønnen Anders (1684-1750) som lensmann i Fikke og muligens også Peder Jensen Schjelderup, død 1704, sogneprest i Sand, Bjarkøy. Sistnevnte var i 1701 huslærer i Harstad for sønnene til sorenskriver Povel Hanssøn Egede og og handelsmann i Trondenes, Hans Rasmussen Rafn (Egede og Rafn sies muligens å være i slekt).Nils J. Schjelderup og Karen Wolf hadde altså datteren Elisbaeth Marie, som i sitt skifte kalles Aagom. Kjennes ev. forbindelse mellom henne og 1) Else Sophie Aagom f.ca.1735, gm. Claus Ursin Andreassøn Schønning eller 2) Clara Margrethe Aagom f.ca.1740, gm. Jesper Andreas Hartgen (Harchen ?) (skifte for J. på Jensvold i Bodin 25 Mai 1784) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Hei Per! Foreldrene til Anfind Røgh Knudsen Aas er Knud Johnsen, f 1756 og Margrete Rafn Hartvigsdatter Aas, f 1761. Av besteforeldrene på farssiden har jeg kun fornavnet på bestefaren, John, farmoren var Margrete Knutsdatter, Silsand. Morfaren het Hartvig Larssen Aas (1727-1767), mormoren; Anne Carthrin Anfindsdatter Røgh, f. 1729. Videre bakover sender jeg via e-mail. Hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ang. Clara Margrethe Aagom f.ca.1740, gm. Jesper Andreas Hartgen (Harchen?) må jeg føye til at disse hadde flg barn: Søren Randulf H. (Vevelstad), Sophia Møinichen H., (Vega, g. Peder Olsen), Elisabeth Maria Schjelderup H. (Fenes, Bodø, g. klokker Johannes Holm) (d. før 1798, b: Thomas, Clara), Karen Wulff H. (Voje, Buksnes, g. Bjørn Ursin) (1d).Altså en datter åpenbart(?) oppkalt etter Karen Iversdatter Wolf/Wulff f.1762, gm. prost Nils Jensen Schjelderup (1680-1742), foreldre til (den barnløse) Elisabeth Marie (kalt Aagom i skiftet i 1767).Men hvordan er slektskapet mellom disse to Aagom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.