Gå til innhold
Arkivverket

[#9242] Forkortelsen 'Ibd m' i kirkeboka


Gjest Herbjørn Andresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Herbjørn Andresen

I kirkebøker for Toten, rundt slutten av 1700- begynnelsen av 1800-tallet ser jeg svært ofte forkortelsen 'Ibd m' (det er gjerne en liten m med strek under) brukt. Den brukes i opplistingen av faddere i forbindelse med barndåp, og som regel står det bare fadderens fornavn før det står 'Ibd.m'. Forkortelsen er som regel ikke brukt i de situasjoner hvor også fadderens etternavn er med. Noen som aner hva denne forkortelsen betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Forkortelsen står for 'ibidem', det er latin, og selv om jeg ikke husker eksakt betydning, leser jeg det som 'samme sted', f.eks. Peder Hansen Berg, Ole Olsen ibid.Forkortelsen brukes i de fleste kirkebøker jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

ibdm. er en forkortelse for ibidem som betyr det samme. Eksempelvis brukt om faddere eller andre opplistinger. Ola Nordmann, Kari ibid. (Dvs. Nordmann) Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Kan det være en forkortelse for 'ibidem' som betyr noe sånt som 'det samme' eller 'sammesteds' det samme i forbindelse med navn ,sammesteds i forbindelse med bosted. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er riktig at Ibid/Ibdm/Ibidem betyr det samme.(Som foregående)Det er imidlertid ikke brukt på folks navn så vidt jeg har sett, bare på Bosted og mest da under oppramsingen av faddernes bosted. Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

I følge 'Ordbok for slektsforskere' av Terje A.Tetmo, betyr -ibidem- samme steds.I følge samme kilde, betyr -idem- den samme eller det samme.Dette forklarer vel også grunnen til at -ibidem- ikke brukes der etternavn (gardsnavnet) er nevnt.Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.