Gå til innhold
Arkivverket

[#9247] Carlsborg i Fluberg sokn, S. Land: bygdebok?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Mine oldeforeldre (Olaus Olsen og Kari Knudsdatter)bodde i FT 1865 som leieboere på Carlsborg i Fluberg sokn i Land. pr. Mitt spørsmål er: Finnes det bygdebøker som dekker dette området?Takknemlig for svar. Mvh. Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Så vidt jeg husker er vel Fluberg dekket av bygdebok (bind III mener jeg?), men det er (som i alt for mange bygdebøker) kun gardfolk som er tatt med - men sjølsagt er det verdt å forsøke med en kikk under Carlsborg.Ta også en titt på www.slektshistorielaget.no Der finner du dem under kilder/gjøvik/viede/vardal 1854-1866: Olaus Christian Olsen (Brusveen) fra Løten (Hedmark), 28 år og Kari Knudsdatter fra Sør-Aurdal, 24 år. Viet 7.4.1858. Olaus' far het Ole Christophersen og Karis far var Knud Halstensen.M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tusen takk for din velvillighet og tips om bygdebok!Jeg har funnet alt som er å finne på Slektshistorielagets nettsider om familien. (Det burde jeg ha sagt i første innlegg!) Før det visste jeg bare fornavnet på mine oldeforeldre. Min bestefar Teodor, født i 1873, utvandret til Trøndelag som femtenåring, og reiste tilbake først han var over 70 år.Mine oldeforeldre er igjen å finne i Vardal fra ca. 1870, de yngste barna ble født det. I FT 1875 for Vardal var familien fattigunderstøttet. Min oldefar 'døde ved at drukne' i juli 1876, og ble begravet samme dag som datteren Marie. Hva jeg ofte har lurt på er, hva skjedde egentlig? Kunne jeg finne noe i en gammel avis fra den tiden på Gjøvik bibliotek? Jeg kunne tenke meg å dra nedover en tur i ferien for å undersøke mulighetene.Kunne du gi meg noen tips om hvordan jeg skulle gå frem?Min oldemor bodde forresten i Snertingdal i begynnelsen av 1890-tallet, en periode muligens på en eller annen gård Skøyen (min bestefar brukte som ung Skøyen som etternavn. I 1900 var hun i Biri.Mvh. Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Bjarøy

Hei! Fluberg er omtalt i Lands Bygdebok V. Da den ikke har register vet jeg ikke hvilken gård Carlsborg skulle kunne finnes under. Forsøk å ringe til Lands Museum på Dokka. Der er de svært behjelplige og kan kanskje hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Bjarøy

Finner Carlsborg omtalt på side 220 og 221 i bygdeboken under gården Nordre Seldal. Kan ikke i farten se dine folk er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Du kunne kanskje prøve å kontakte Gjøvik Historiske Samlinger/arkivet på Eiktunet. Jeg ville tro de kunne ha noe aktuelt materiale (de dekker da hele nåværende Gjøvik kommune), og som Bjarøy nevner Lands Museum. Det er hyggelige folk som jobber begge plasser:-) Kanskje kan det som du nevner stå noe i f.eks. aviser fra den tida.Det vil sikkert også kunne være aktuelt å kontakte Statsarkivet på Hamar ang. f.eks. dødsfallsprotokoller o.l.M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.