Gå til innhold
Arkivverket

[#9249] Hvor var Cornelius Larsen fra ?


Gjest Olaug Dreyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Olaug Dreyer

I FT 1801 bor C.L. ,43 år og Arbeydsmand, i Langfæll Øen No.3 i Bragernes. Hans kone, Ingeborg, er 44 år.De har døtrene Johanne ,9 år og Berte , 6 år. Om Ingeborg veit jeg at hun er født på Toten, datter av Peder Kristiansen. Etter ham var det skifte på Markestad i V, Toten 11.aug.1793 der Ingeborg er nevnt. I kirkebok for Bragernes finner jeg at Cornelius og Ingeborg er foreldre til dåpsbarnet Lars 30.des.1790.Gutten dør kort tid etterpå. Datteren Johanne ble døpt 15.s.e.Trin.1792. Cornelius er neppe fra Toten.Jeg har ikke funnet noe om når eller hvor de giftet seg. Kan noen gi meg et hint om hvor jeg kan lete etter Cornelius ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Takk for den opplysningen, Erlend !Jeg lurer på om det kan være noen spor etter familien i Eiker / Kongsberg-området? Johanne er en gang mellom 1801 og 1816 kommet til Toten og bor på Skindstad i Ø.Toten. 22.juli 1816 gifter hun seg med gårdbruker Lars Johansen Nøkleby. De får trebarn i perioden 1816 - 1821. Men i 1823 får Lars en 'uægte' sønn. Han er da oppført som 'jæger, fraskilt mand'.Johanne flytter nok tilbake til Skindstad, men i begynnelsen av 1825 får hun en sønn i KONGSBERG! Han blir hjemmedøpt der,men 9.okt.blir dåpen stadfestet i Haug kirke i Eiker.Olaves er der innført som sønn av ektefolk Lars Johannesson Nøkleby 'paa Toten' og hustru Johanne Corneliusdatter 'paa Hougset Eje'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I Familysearch finnes en Cornelius Larsen f. 1760 Marchestad Toten. Kona heter Ineborg Pedersen. Mon tro om det ikke kan være han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Tusen takk,Berit ! Dette skal jeg nok ta kontakt med Økosenteret på Toten om og se om de kan komme videre med der.Da var Cornelius sannsynligvis totning likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.