Gå til innhold
Arkivverket

[#9251] Johanne L. Christophersd, Rana, 1823


Gjest Bjørg Rudlang
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Rudlang

Johanne Lorentze Christophersd. skal være født i Rana 5.11.1823. Hun var gift 1. g. med Thomas Aronsen, d. 1854 og hadde med ham barna Ebbe 1851 og Elise 1852. Johanne giftet seg igjen med Gjest Nilsen og flyttet med ham til Nærøy. I bygdeboka for Nærøy kalles hun Sletten.Er det noen som har tilgang til kirkebøker e.l. for Mo i Rana og kan fortelle meg hvem som var foreldrene til Johanne?På forhånd takk.mvh Bjørg Rudlang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke kirkebok for Rana, men det finnes en god bygdebok for Rana. Du har jo gårdsnavnet Sletten som kanskje finnes i Rana, og jeg tror det er 3 gårder som inneholder navnet Sletten: Messingsletten, Holmsletten og S....sletten. Se 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

Takk for svar.Jeg har søkt i 1801-tellingen på gårder som inneholder navnet Sletten, men uten å finne noen Christopher i passende alder. Jeg vet ikke hvor navnet Sletten kommer fra. Det kan være at Johanne og Gjest har bodd på en av disse gårdene før de flyttet, men det kan også være fra et tidligere bosted i Nærøy. Ettersom jeg har en fødselsdato, tror jeg det er lettere å komme videre vha kirkebøkene. De kan jo lånes via biblioteket, så da gjelder det bare å få tilgang til en leser.mvh Bjørg Rudlang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Jeg skrev svar på dette innlegget i går kveld, men det er åpenbart ikke kommet med. Prøver på nytt igjen; fra jobben denne gang: Johannes foreldre var Christopher Christophersen (1781-1852) og Anne Bang Jørgensdatter (1783-) på gården Sletten på nordsida Ranfjorden, 16 - 17 km fra Mo i Rana. I dag heter den Sletten Fritidsgård, med ridesenter og andre aktiviteter. Vil du vite mer, så send meg din mail-adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

Takk skal du ha!Ja, jeg vil gjerne vite mer om denne familien. Jeg sender deg en privat e-mail.mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Robert Monsen

Hei B.R. Konsberg! Jeg går ut fra at du allerede fra Arnfinn Småli har fått de opplysninger du hadde behov for vedr. Johanna Lorentze Christophersdatter, f. Sletten, 8.(ikke 5.) novb. 1823. (Døpt 23.11.1823, i Mo k.) Hun var søster av min oldefar, Christoffer Christoffersen d.e., fra Sletten, (eldre -'Busterå') så jeg harjo hele slekta på min pc! Om du har slektsforbindelser til nevnte Johanna, kunne det ha vært interessant for meg å få kjennskap til denne! Mvh Robert Monsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.