Gå til innhold
Arkivverket

[#9252] 'Hamar' - kan også vere?


Gjest Aase R.Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R.Sæther

Karen Olsen, busett Ålesund 1900, har oppgjeve fødeår 1848 og fødestad Hamar. (I dåpsoppføringar er ho ført som Karen Pedersdtr; mannen heiter Karl Johan Olsen).Kva kommunar vil de tru kan gå for 'Hamar' når ein såpass langt vekk som til Sunnmøre?Takkar for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Hamre sogn i Hordaland, ble ofte skrevet som Hammer i det gamle kirkebøker. Kansje denne Karen, kan ha hatt 'Strileblod' i seg. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

På Storhamar i 1848 er det ei som heter Karen Pedersdatter født 13/3 1848. Foreldrene er Peder Andersen og Berthe Eriksdatter. Hun er døpt 24/4 1848. Er hun interessant for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Ja, absolutt! På det stadiet eg er i denne saka, må eg notere meg alle aktuelle kandidatar i området, og deretter prøve å finne ut kvar det vart av dei. Eg tek med glede mot alle tips! Verken denne Karen eller foreldra ser ut til å vere i Hamar-1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Asbjørn Røsbak, har du tilgang til kyrkjebøkene slik at du kan finne ut meir om dette paret - ekteskap, fleire born, t.d.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Peder og Berthe er gift senere samme år. En sønn Anders er født i 1851 på Hammer. Dette er alt jeg kan se så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Forresten, en sønn Bernt i 1867 på Storhammereie. Det er ikke garantert at de er samme ektepar men stor sannsynlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

De bor riktignok ikke på Hamar i 1865 men i Vang, eller rettere sagt Valsigeie i Furnes som lå under Vang tidligere. Folketelling 1865 for Vang post nr. 3643. Riktignok ser jeg ikke Karen der men da er jo hun allerede 18 år og kan være i jobb. Jeg ser at to andre sønner er født i mellomtiden på Eidsvold etter Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Då er det vel den familien som er å finne på 'Valsigeie' i Vang 1865 - Peter Anderssøn, logerende, simpel arbeider, 41 år Vang, Berte Eriksdtr, hans kone, 39 år Stange, Anders Petersøn, søn 15 år Vang, Johan Petersøn, søn 12 Eidsvoll, Pauline Petersd, datter 10 år Eidsvold.Kommunen inneheld også eit par tenestejenter Karen Pederdtr som kan vere aktuelle, fødestad Vang.Dei ulike fødestadane på borna og utrrykket 'simpel arbeider' - kan det peike i retning reisande?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Som du ser av klokkeslettet, skreiv vi innlegg samtidig, så mitt siste er skrive utan informasjonen du kom med i ditt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

At de er reisende kan jo være sannsynlig. Til informasjon stemmer ekteskapet i 1848 bra på alder, der han er 24 år og hun er 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Mange små detaljer her. I folketellingen for 1885, Hamar er det kun ei Berthe Eriksdatter, født i 1826 i Stange, Arbeidskone. Hvor resten av familien er, det er et spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Denne familien blir berre meir og meir interessant - nokon som har fleire opplysningar om dei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eit søk på Familysearch med desse foreldra kjem opp med berre Bernt, f.15.11.1867, døypt 15.03.1868 - seier det noko om familien at han er så gammal når han vert døypt? Det er vel ikkje så veldig langt til kyrkje i dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Faren hans heter Anders Pedersen, hennes er Erik Olsen. Det er ikke langt til kirke, tre kirker innen en radius på ti kilometer fra deres bosted. Ingen spesielle bemerkninger under Bernts dåp, bortsett fra at de er Inderster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.