Gå til innhold
Arkivverket

[#9253] Fam. Bekkevar i Askim , Østfold


Gjest Jørn Herstad  ( j.hersta@frisurf.no )
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Herstad  ( j.hersta@frisurf.no )

Kan noen hjelpe meg ? Har fått ihende en slektsrekke til tipptippoldemor til mine barn - som jeg gjerne vil få bekreftetMarthea A.? Bekkevard f.08.08.1873 i Askim - gift 6mai 1893 i Asker kirke med Anders JULIUS Gulliksen, som var født 30 sept. 1849 ( sønn av Gullik Anders. Gulliksen ( 1811 – 1862 ) og Sofie Charlotte Müller (1811 – 1896 ) fra Larvik.)Blant notatene finner jeg mulig foreldre til Marthea Bekkevard ;Andreas Larsen Bekkevar f. 1829 Askim og Ragnhild Pedersdtr……?.. …f.1827 i Askim. De finner jeg også i FT 1865 med barna ;1) Edvard A. Bekkevar f. 18572) Maren A. Bekkevar f.18603) Matrin A. Bekkevar f.18614) Hans Petter A. Bekkevar f. 1863Er det flere søsken etter FT i 1865 ?? Er det riktig at Marthea f. 1873 er i dette barnekullet ??Er Lars Halvorsen Bekkevar f. ….?…. Askim Andreas far ?? ( Levde han mellom 1801 og 1865 ??) Og hvem var han gift med ??I FT1801 finner jeg muligens Lars´sin far? ;Halvor Simonsen Becchevad f.1770 på Askim ( Skomaker ) Ble han gift - med hvem ?Halvors foreldre ; Simon Halvorsen Becchevad f. 1741 – gift med Methe Halvosdatter …?… f. 1747Kjenner noen til hans far ; Halvor på Becchevad f. Ca. 171--? På Askim ?Dette ble mange spørsmål – men jeg håper med dette å treffe noe som har samme de samme anene, Takknemlig for kontakt også med andre med hjelpere.Mvh, Jørn i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I Familysearch fant jeg: Foreldre Lars Arnesen og Hellene Simonsdatters barn (om de var på Bekkevar vet jeg ikke) Marthe Maria 19/5-28/5 1826, Syver 3/12-9/12 1827, Andrias 4/10-11/10 1829, Maren 11/11-4/12 1831 og Halvor 2/3-10/3 1833. Alle Askim.Helene er på Becchevad i Askim i 1800, og foreldre er Simon Halvorsen 60 og Methe Halvorsdt. 56. Jeg fant ingen Lars Arnesen i Askim. Med ca. samme alder fant jeg 2 Lars i Eidsberg (dette må være en feil, for de 2 er en og samme familie) og 1 i Hobøl. Da har jeg bare sett på Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad  ( j.hersta@frisurf.no )

Hei Berit - Takker for oppklarende svar - ting faller på plass etterhvert.Jeg lurte veldig på denne LARS - det var flere spørsmålstegn ved ham i notatene - Vel..For meg lyder det riktig at denne Lars Arnesen gifter seg med Hellene Simonsdtr, på Becchevad.Hvor Lars A. kommer fra er jo ett av de uløste spørsmål ?? - sjekket tipsene dine , og så også feilen med dobbeloppføring av Lars Arnesen i Edsberg ( De flyttet sikkert midt under FT i 1801.)Denne Andrias f. 04.10.1829 er sansynlig den Andreas f. 1829 som jeg antar er Marthea´s far - hvordan kan jeg få bekreftet det ???Mvh. fra Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Notat fra ; Berit Knudsen, Oslo, 14.05.2002 15:53 (8)Nå har jeg funnet en god del, og jeg skriver det ned som det faller seg. Født 8/8 1873 Askim Mathea, foreldre grbr. Andreas Larsen Bekkevard og Ragnhild Pedersdt., faddere barnets moder, Syver Larsen Slængebraaten?, Mathea Syversdt. ibid, Hans Svendsen Skavoug og Johan Hendrik Christiansen Dramstad. Gift Asker 6/5 1893 Anders Julius Gulliksen, kjøpmann f. Laurvig 1849, konf. 1865 Laurvig, far arrestforvalter Gullik Gulliksen og Mathea Bækkevard, Stabekk Ø.Bærum, f. Askim 1873, konf. Askim 1888, gar grb. Andreas Larsen Bekkevard, kongebrev av 1/5 1893.Født Askeim 4/10 1829 Andreas, foreldre gmd. Lars Arnesen Lier S og Hellene Simonsdt.Askim bygdebok bd.I s. 297: Lier S. Lars Arnsen 50 år 2.gift 31/1 1825 pike Helene Simonsdt. Bekkevard 36 år. Lars bgr. 22/7 1837. Helene ble boende på Bukkås u/Lier søndre mellom. 5 barn: Marthe Maria, Maren og Halvor døde unge. Syver og Andreas levde. Syver gift 1756 Karen Pedersdt. og Andreas gift 1859 Ragnhild Pedersdt. De var søstre og døtre av Peder Iversen Vammeli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei Berit - du er allertiders ! Kjempebra !Jeg har sortert og det gikk utmerket, men jeg har noen spørsmål du kanskje kan hjelpe meg med ;A) ” Kongebrevet av 1/5-1893 ” vedr. giftemålet mellom Anders Julius Gullichsen og Marthea Bekkevard .Innebærer det at de er fetter og kusine eller 3-menninger ? I så fall mangler jeg ”linken” til deres felles forfedre !B) Anders ( sønn av Lars Arnesen Lier søndre og Helene Simonsdtr. Bekkevar) tok navnet Bekkevar – var han tilbake på bruket ?og hvilket etternavn brukte broren Syver ??Beste hilsninger fra Jørn i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.