Gå til innhold
Arkivverket

[#9256] Omkom på fiske ved Ballstad. Kjenner du historien?


Gjest Malin T. Petterson
 Del

Recommended Posts

Gjest Malin T. Petterson

Christian Johansen født 1873, Hols sogn, omkom på fiske utenfor Ballstad i Lofoten. Året var 1915. Jeg lurer på om noen kjenner til denne historien. Var dette en større ulykke? Var det flere som omkom? Hvordan skjedde det..?Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Andreassen

Kristian Johansen Hol kullseilte under Lofotfiske utenfor Ballstad den 17.mars 1915.Som mannskap hadde han sin sønn Einar,Peder Nilsen fra Oppdøl i Buksnes og en mann fra Ballsfjord. Kristian, Einar og Peder kom bort, mens mannen fra Ballsfjord, som ikke er navngitt,ble reddet av en motorskøyte ved et rent tilfelle. Det fortelles at mannen hadde redningsbelte, som han vanligvis hadde liggende i sin køye på rorbua, men som han denne dag hadde funnet å ta det på seg på sjøen, og som ble hans redning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Tusen takk for opplysningene! Dette var min oldefar, og min grandonkel. Det var fint å få vite mer om hva det var som hendte.Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Ellingsen

hei HåkonVet du dette fordi du kjenner til de aktuelle personene , eller har du tips å gi om bøker eller nettsteder hvor en kan hente opplysninger om forlis utenfor norskekysten ?hvh Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Andreassen

Denne beretningen fant jeg i en bok som heter 'Havets helter',skrevet av Johan D. Rist i 1956. Boken er kommet i nytt opplag på Orkana forlag, som du finner på nettet.Den inneholder litt om båter, utstyr, historier og diverse beskrivelser av de forhold fiskerne levde under, men hovedsakelig redningsdåder på Lofothavet i 'seilenes tid'. Årsaken til at jeg gjenkjente akkurat denne hendelsen, er at Kondrad Hol,bror av Kristian,er den som har fortalt historien til J.Rist, og han bodde på en nabogård der jeg vanket mye under min oppvekst i Lofoten.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Håkon. Kan du legge ut linken til der hvor boken 'Havets helter' finnes? Også jeg har en oldefar som omkom på vei til Lofoten. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Andreassen

Linken er : http:www.orkana.no Jeg sjekket om boken ligger for salg hos Orkana, men fant den ikke. Hvis du henvender deg direkte,skaffer de den sikkert. Får du problemer med dette, kan du oppgi et navn og årstall for hendelsen,så skal jeg se hva jeg kan finne.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Takk skal du ha. Nei, jeg fant den heller ikke og har sendt mail til Forlaget.Min oldefar, født i Førde, Daniel Larsen, og resten av mannskapet omkom på vei til Lofoten den 15.1.1885 sammen med 4 andre fra Rødøy, Nordland. Disse var: Inderst Elias Andreas Samuelsen, Gjerøyhamn, 24 år; ungkar Edvard Bernhard Pedersen, Gjerøy, 22 år; ungkar Saras Olai Johan Pedersen, Gjerøy, 21 år; Husmann Lars Hansen. Gjerøy, 35 år. De omkom i Vestfjorden omlag en mil fra målet, Nussfjord. Ingen av dem ble funnet. Også noen av de andre var i min slekt. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margrethe  Simonsson

Jeg har en oldefar som jeg har hört omkom på fiske på Nord Norge noen plass år 1863.Hans navn var Erik Eriksen Olsen.og var hjemmehörende på Lund i Salangsdalen.Han var fött1812 i Elverum prgj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Andreassen

Etter å ha bladd raskt gjennom boken,kan jeg desverre ikke finne de aktuelle hendelser. Jeg skal komme tilbake på dette dersom jeg finner noe når jeg har hatt en grundigere gjennomgang.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Hei !Det finnes en bok som heter Drama fra virkeligheten - skrevet av Odd Sørensen og utgitt på Halleys As, Kirkegt 8, 3770 Kragerø. Han tar for seg forlisrapporter fra 1868-1909 arkivert i avdelinga for Fiskerioppsyn for Lofotfisket ved Statsarkivet i Trondheim. Stortsett fra Nord-Norge, men også langs kysten ellers. Håper dette kan hjelpe !MVH Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg har boken 'Drama fra virkeligheten', men der finnes heller ikke Erik Eriksen Olsen, siden den starter i 1868.Hvis du henvender deg direkte til Statsarkivet i Trondheim med eksakt årstall og navn, så kanskje kan de hjelpe deg. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Siden jeg ikke begynte på Digitalarkivet før i slutten av November 2002, leser jeg av og til gamle postinger.Jeg har to tippoldefedre fra Rødøy som omkom på sjøen. Den ene het Ole Kristian Mikkelborg Pedersen(f 1835), og jeg tror det var ca 1885 han omkom på sjøen. Han bodde da i Nordnesøy i Rødøy. Den andre het Leonhard Strøm Hansen, og jeg tror det var i ca 1896 han omkom på sjøen. Også hans sønn Eilert Olai omkom samtidig. Leonhard var født i 1850 på Bolga i Meløy, men bodde i Gjersvik med sin familie fra 1883 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Visst du klikkar deg inn på 'type', her øverst, og så går til kyrkjebøkene, og så til Nordland og Rødøy.Der er e-post adressa til nokre som har lagt ut kyrkjebøker frå Rødøy, og som bur der(iallfall den eine bur der)Kanskje du får napp der...Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kjenner kun til Steinar Lines sine sider, men døde går bare til 1877. Han som døde ca 1885 har jeg sett etter i kirkebøker på mikrofilm for Rødøy, men fant ikke noe da. Han som døde ca 1896 har jeg også sett etter uten å finne noe på mikroiflm med kirkebok for Rødøy, men da visste jeg ikke at han døde ca 1896.Det kan være kirkebøker på mikrofilm for denne perioden jeg ikke har sett. Jeg håpet at noen kanskje fant noe i den bokes som nevnes annet sted i denne tråden. Ser det er en link, men jeg kommer ikke inn på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det kan jo hende, men jeg har aldri sett navnet hans på debattsidene her eller på nyhetsgrupper i slektsforskning. Det er vel ellers også mulig at mine tippoldefedre aldri ble funnet etter forliset, og dermed står de kanskje ikke i kirkebøkene iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

God morgen1 For et par år siden søkte jeg etter to onkler av min mor, men i nyere tid (1930). De druknet og ble ikke funnet, derfor ingen grav. Men politiet var jo inne i bildet og derfor registrert i deres protokoller. Politiets protokoller finnes på Statsarkivet.Kan dette være noe, selv om det er lengre tilbake i tid. Lykke til.Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan M.Mathisen

Til Anne Lise Hovdal: BOKA: HESTMANNAØY - ØYA OG FOLKET. Side 365: Hans Eriksen, født 1821, gift med Olava Andreasdtr, fra Bolga i Meløy. De hadde en sønn: Leonhard Hansen, født 1844. Han var gift med Lorentse Hansdtr, fra Kildahl i Nordrana. De hadde husmannsplass under Gjersvik i Rødøy. Han omkom på Leirfjorden sammen med sin eldste sønn Eilert og Ole Tobias Olaussen, sønn av Olaus Pedersen Langnesvik, Rødøy'.Ole Kr.M.Pedersen (f.1835). I mine notater nevnes han siste gang i Rødøy 1880. Han nevnes ikke i en komplett liste over omkomne på havet for Rødøy herred, som jeg har. Han kan være flytta fra Rødøy før forliset. Alle druknede, om de finnes eller ikke - skrives inn i kirkeboka.Mvh Johan M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for disse opplysningene. Visste at Leonhard omkom sammen med sin eldste sønn(det har hans datterdatter og min mormor fortalt), men visste ikke at det var i Leirfjord. Forøvrig har Leonhard fått feil fødselsår, og han ble født 01.09.1850 ifølge kirkeboka for Rødøy da han ble døpt. Han var far til mormor mor Hansine Emelie født 20.06.1873.Ole Kristian Mikkelborg Pedersen fikk jo yngste barnet sitt døpt i 1880(Lotte Elise Birgitte født 05.08.1880 0g døpt 05.09.1880), og det er vel siste gangen jeg også har han i mine kilder. Min oldefar(mormors far) var sønnen Isak Olai født 28.01.1874. Ole var jo gift med Lovise Kristine Knutsdatter, som var på Hemnes i 1900.Jeg har tidligere sett boka om Hestmannøy på biblioteket her, men ikke oppdaget det du skriver her. Har vurdert å kjøpe den, fordi jeg har funnet mye annet om mine aner der. Skrev også til Harry Danielsen en gang om flere opplysninger som jeg har som ikke var med i boka, men har ikke fått svar fra han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Johan M.Mathisen: Siden du har Ole Kristian Mikkelborg Pedersen i dine notater så er han kanskje blant dine aner? Jeg har ganske mye informasjon om Mikkelborgslekta på Helgeland, og også en del fra før den kom til Norge(fra Tyskland). Vi kommer jo også inn på en del andre slekter her. Når det gjelder Lovise Kristine Knutsdatter som var gift med Ole og født i Vågan, så har jeg funnet veldig mye på henens far Knut Nilsen som var fra Ål i Hallingdal(født 03.01. 1816). Knut Nilsen var jo i Vikna og han er ikke å finne der etter 1849, og jeg har også mistanke om at kanskje han kom bort på sjøen.For å komme litt tilbake til temaet igjen, så kan jeg jo fortelle at også Oles far Peder Olsen Sanna omkom på sjøen, og ble gravlagt 06.03.1839. Han var gift med Else Christine Christensdatter Mikkelborg. Det er vel ikke mulig å få vite om forlis så tidlig som i 1839(hvor det skjedde osv.)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.