Gå til innhold
Arkivverket

[#9259] Nordby-Spokane-Fredrikshald-gamle foto funnet USA


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

På Rootsweb fant jeg et innlegg fra en mann som hadde kommet over to portretter i en antikkbutikk i Spokane, Washington.Bildene er å finne her:LenkeDet ene bildet viser Agnes Nordby,gift Skaar, og det andre Olaf Nordby. Begge bildene er antakelig tatt i Fredrikshald, kanskje et siste bilde før de emigrerte.Bildet er tatt av en fotograf Madsen som både hadde virke i Fredrikshald og i Fredrikstad. I hvilken tidsperiode virket denne fotografen?Det er en mulighet for at dette kan være slektninger av meg, men kanskje det er andre som også kjenner til disse 2?Jeg finner en Olaf Nordby, f. 1903 i Fredrikshald, som drar i til Chicago i 1911. Han er det neppe med mindre han returnerte hjem, uansett virker bildet litt eldre. Det finnes en annen Olaf Nordby, agent. f. 1888, dro i 1930 fra østfold tror jeg. Kan det være ham? Og hva med Agnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Fotograf Sandels har tatt bildet av Agnes, og han virket tydligvis både i Fredrikshald og i Fredrikstad i perioden 1890-0000. Fra ca. 1901 i Oslo. Kan vi tippe Agnes ett eller annet sted rundt 45 år på bildet?Olaf Marman Madsen virket i perioden 1861-1918 i Fredrikshald.Kanskje vi kan anta at bildene er tatt på 1890 tallet. Olaf virker langt yngre enn Agnes. kan hun være hans mor og enke mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Olaf Nordby kan være den person som er omtalt i 'Slekten Wølner' under nummer 880. Han kom fra Østfold et sted, og døde i Spokane i Washington ca. 1958. Han var gift med Crystal Helen Frank og fikk to barn med henne. Jeg kan desverre ikke identifisere ham fra bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Står det noe som helst mer om ham i denne boken? Foreldre,søsken, fødselsdato, når han emigrerte etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Jeg var litt snar med deg, så der ble en feil; Olaf Nordby har reist til Amerika i 1910 eller 1911. Hans hustru Hildora - i Amerika Dora -reiste 8. september 1911 fra Tistedalen til Nord Dakota. Hun hadde med seg sine barn Asbjørn, født 1904, Margreth, født 1907 og Haakon Olaf, født 1910. Det er denne Haakon Olaf som giftet seg med Crystal Helen Frank - barnebarn av norsk utvandrer. Haakon og Chrystal fikk to barn. En av deres barn som jeg har snakket med mente at familien, eller bare Olaf, egentlig kom, eller stammet fra Breim i Nordfjord. Men det fikk jeg ikke bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Nina Møller Nordby
Lenke Her er faktisk et mulig barnebarn av Olaf Nordby (som hun selv tror er fra Tordal i Telemark), men alt er jo mulig!'Imagine my surprise when I saw your posting!! What a lot of coincidences here.My ggrandfather was Olaf Nordby from Tordal, Telmark, Norway. I don't know enough about Norway to know where Fredickshald is from there. Or maybe it's the name of the studio and not a town?Olaf was born in 1877, immigrated to America in 1905 - Some of his children lived (and died) in the state of Washington. In fact, one of Olaf's granddaughters lives in Electric City.I couldn't tell you though who Agnes Nordby is or if the picture of Olaf you posted is the same as my great-grandfather. Do you have other information along with what you bought?'
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Nina, Har et bilde fra samme fotograf. Bilde av Jaen O.Sundelius født 1866 i Halden. Han er iført uniform, men usikker på typr (!). Han utvandret til usa 1890/93.Fikk kopi av bilde fra hans fam. over Der, minn nye (tremening). Men bilde har ikke noe dato, så her hjelper ditt spørsmål, med å anslå ca dato. Nyttår hilsen fra Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Inger Bjar-Kessler

Min oldefar på farssiden, Otto W. Hanssen (1854-1921), var bror av Olaf Nordby fra Fredrikshald (Halden). Deres foreldre var Martha, født Nordby (1812-1870) og Martin Hanssen (1821-1906). Ottos to brødre Hans (f. 1852) og Olaf (f. 1862) tok morens slektsnavn og emigrerte til USA. Hans emigrerte i 1886, Olaf en gang før 1912. Jeg er svært interessert i å komme i kontakt med etterkommere etter Hans og Olaf Nordby fra Fredrikshald. Mvh Inger Bjar-Kessler i Tønsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.