Gå til innhold
Arkivverket

[#9263] Vognmann på Rukan


Gjest Tone Tjensvold Barstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Bror til min oldemor skal ha vært vognmann i Rukan. Navnet skal ha vært Gustav eller Johan og etternavn Knutsen. Kjenner noen denne personen eller andre vognmenn på Rukan i begynnelsen av 1900??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I Tinn har du 3 brødre Knutsen f. 1886-1895. Eirik, Olav og Knut på gården Grønske. Du sier ikke noe om mannens alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Berit, jeg går ut ifra at de skrev seg for Knudsen all den tid det i min oldemors dødsannonse stod Tharan Andrea f. Knudsen. Men min oldemors foreldre hette Ole Knudsen f. 24/11-1828 i Strømme, Drangedal og hustru Marthe Andrea Abrahamsdatter født 12/3-1830 Sæteren, Sannikedal. Etter hva jeg har funnet ut hadde Ole og Marthe Andrea barna:Karen Elise Olsdtr.f. 01.09.1852 Kragerø, Knud Andreas f. 28.11.1854 Smedbugten, Anton Martinius f. 31.01.1857 Kragerø, Ole C. f. 1862 Kragerø, Ingeborg Olette f. 04.05.1869 Kragerø og min oldemor Tharan Andrea f. 14.02.1860 Kragerø og gjerne flere. Jeg har vært på besøk hos slekt i Larvik i helgen og der ble det igjen diskutert denne 'vognmannen' på Rukan som skulle være en bror av Tharan Andrea. 'De gamle' mente han hette Gustav eller Johan og jeg har gått utifra at han hette Knudsen, men han kan JO GJERNE ha etternavnet OLSEN??? Familien min i Larvik, hadde besøkt denne personen ca. 1920-1940 og i 1950 hadde de også truffet en sønn av vognmannen!! Jeg har hittil lett uten resultat. Jeg har ingen opplysninger om noen av min oldemors søsken, de er som sunket i jorden.... og jeg tenkte at får jeg fatt i 'vognmannen', så kan jeg gjerne nøste videre derifra :-) Så jeg håper at noen kan hjelpe meg. Er meget takknemlig for all hjelp! mvh Tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg kan ikke hjelpe deg, men vil deg et tips. Søk på 'yrke' og inneholder 'vognman' med en 'n'. Du vil antakelig bli overrasket over hvor mange varianter det finnes av din vognmann. Kanskje kjekt med tanke på at du er usikker på hans navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.