Gå til innhold
Arkivverket

[#9271] Født i Oslo i 1815, hvilken menighet?


Gjest Liv B Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv B Christensen

Om min stamfar Ingvald Johan Hansen vet jeg bl. a at han skal være født i Oslo i 1815 hvis det som står i papirene første gang han var gift er riktig. (fra andre kilder har jeg fått oppgitt at han var født i Bratli, Torpa i Land, men det synes ikke å stemme med undersøkelser jeg har gjort i kirkeboken der).Fra kildene har jeg følgende om ekteskap nr. 1: EKTESKAP f.271, nr.37, 14.12.1837: Ungk., rorskarl Ingvald Johan Hansen i Opsloe, 22 og enke madam Karen Oline Esmark, f. Ladegaardsøen v. Oslo, 26 aar. Brudgommens faders navn: Niels Hansen Brudens ' ' Ole Jaensen Forlovere: Bill(e)mann og O. Ingebretsen. Karen er antagelig barnløs i 1.e.sk. - Det er lagt frem bevis for enken.I hvilken kirkebok skal jeg lete for å finne hans fødsel og dåp?Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Bjarøy

Oslo nevnes for begge parter og på denne tiden da byen het Christiania var Oslo en bydel lik det samme som Gamlebyen idag. Så kanskje Oslo (Gamlebyen) kirke kunne være et sted å begynne. Det nevnes også Ladegaardsøen og Bygdø, men det var vel i Aker, het jo det tidligere. Så er det jo også Ladegården i Gamlebyen, som det også kan hende det refereres til siden det står Oslo etter. Mitt forslag er derfor å starte med Gamlebyen. Kanskje andre har bedre forslag?Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg tror du skal sjekke opp følgende: Axel Peter Esmark, 28 år gml, gifter seg i Oslo/Akershus 11 mai 1832 med 22 år gamle Karen Oline Olsdatter. Det er temmelig sannsynlig at hun deretter kaller seg Karen Oline Esmark, og at Enken Karen Esmark så gifter seg igjen med Ingvald Johan Hansen. Det ser ut til at Karen er f 09.02.1821 av foreldre Ole Iversen og Maren Karine Jensdatter. Prøv å finne Axels evt. død før 1837. Dette burde i allefall være et utgangspunkt for videre leting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Fra 1801-1823 var Oslo og Oslo Hospital menighet slått sammen med Kristiania Tukthus og utgjorde egen menighet. Grønland menighet ble ikke opprettet før ved kgl.res. i 1861. Det var i 1815, såvidt jeg vet, kun en sivil menighet i Kristiania og det var Vår Frelsers. Folk som var født i forstedene til Kristiania oppgav ofte Kristiania/Oslo som fødested, men de var da født i Aker. Jeg ville først forsøkt Vår Frelsers menighet og så ev. de to andre. Håper dette kan være til hjelp for deg. Lykke til.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Hei igjen! Glem at jeg nevner Grønland kirke. Det var Gamlebyen kirke jeg skulle skrive om. Gamlebyen kirke het i den aktuelle tiden Oslo Hospitals kirke. Beklager.Mvh Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv B Christensen

Takk for mange gode innspill.Til Svein: De bodde på det som er Bygdøy nå, til engang på 1850-tallet. Da var han gift for annen gang med Karen Olines niese Birgitte. I hvert ekteskap fikk han 4 barn. Det første barnet Hulda Marie født i 1832 giftet seg med min tippoldefar som også var oppvokst rundt Langvik på Ladegaardsøen. (Han flyttet senere til Galgebjergsgaden).Til Per Håkon: Takk for opplysningene om giftermålet, hvor har du funnet det? Men hun kan ikke være født i 1821, da er hun 11 år ved første giftermål. I følge opplysningene om 2. giftermål er hun født ca. 1811.Og til Anne Elisabeth, jeg vil begynne der du foreslo. Men jeg må få tak i fichene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg oppdaget selv at det var noe galt med årstallene her, jeg skal se på det igjen (det var litt for langt på natta, som du kanskje ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv B Christensen

Jeg har et 50 år gammelt familietre som jeg ikke vet hvor stammer fra. Der sies det at Karen Jansen(jeg ser at jeg ikke er konsekvent i navnebruken Jensen/Jansen) er født 18.februar 1810 og at faren hennes heter Jan Jaensen, gårdbruker Langvik på Ladegaardsøen. Hun skal være død av kolera i 1853 i Kristiania.Brordatteren som giftet seg med Ingvald 2. gang het Birgitte Jansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Per! Hvor blir det av ting i posten??? Laila (støl og hes etter både foppalkamp og søttenemai..., ikke bare hes en gang, stum!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Robert Chr. H. Skogly

Oslo hospitalsmenighet, Kristiania 1815: Folio 310a: 'Født den 8de Januar, døbt den 12. Februar Toldbetjent Niels Hansens og hustrue Karen Hansdatters Drengebarn, kaldet: Ingvold Johan.Fadd: Thore Ulvøens Kone Elen Marie, Ingeborg Christensdt., Anne Cathrine Mortensdr., Toldbetjent Gamborg, Toldbetjent Nielsen, Politibetjent Torkildsen.'Mvh. RC / rc@heimr.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Liv B Christensen

Takk for hjelp. Det stemmer bra at faren er toldbetjent fordi det ble også Ingvald.Jeg har ved hjelp av faddere til barna til Ingvald og søk på nettet funnet frem til en Oline Marie Hansen født i 1818 i Christiania som jeg tror kan være hans søster. (Hun var fadder til Ingvalds tredje datter Agnes Wilhelmine)Robert, har du tilgang til kildematerialet her og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kletteli

Dine forfedre bor i et område hvor det ofte benyttes forskjellige kirker. Du vil finne at de kan ha brukt: Oslo Hospital,Garnisjinskirken,Aker eller Vår frelsers selv om de bor på samme sted. Ta en nærmere kikk på Oslo Hospital så vil du se at din Ingvold ble komfimert 11.10.1929 samt dåp på hans søsken: Inger Cathrine f.08.05.1812 og Carl f.11.05.1817. Faddere ved Ingvolds dåp omfatter bl.a Bekkelaget, Sæterstrand og Ulvøen. Men jeg finner ingen ytterligere link til denne lokalbefolkningen.mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv B Christensen

Takk for spennende opplysninger. Hvordan vet du den geografiske tilhørigheten til fadderne?I et ca. 50 år gammelt slektskart blir det opplyst at Ingvald var født på gården Brattli, Torpa i Land. Hans far skal ha vært Hans Bratlie. (Ja, det er stavet forskjellig). Fødestedet er nå bevist å være feil, men det kan være at faren har sin opprinnelse herfra. I samme slektskart blir det sagt at det var en kirke på gården og at en bror av Hans Bratlie var en kjent treskjærer. Før jul i år skal det utgis en bok om Torpa i Land, så da får jeg sjekket opp noe av ovennevnte. Bakgrunnen for interessen for Bratlie-navnet er at det er brukt som mellomnavn for min farfar og hans søsken.Men da jeg hørte alle navnene fra Bekkelaget og omegn lurte jeg på om han har tilhørighet til Brattlikollen i Oslo. Er det et gårdsnavn eller gammelt stedsnavn i Oslo? Jeg får søke litt mer på nett.Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Robert Christian H. Skogly

Kletteli har jobbet endel med øybefolkningen ved Christiania/Aker; derfor kjenner han nok den geografiske tilhørigheten. (Ulvøyen fremkommer direkte i innføringen).Slik ser forøvrig kirkebokinnførslene fra 1812 og 1817 ut:Oslo hospitalmenighet, folio 303a: '1812; fødd den 10de April; døbt den 8de Mai; Toldbetjent Niels Hansens og hustrue Karen Hansdatters Pigebarn kaldet - Inger Cathrine. Fadd: Maren Pedersdatter, Inger Guldbrandsdatter, Marie Andersdatter, Toldbetjenterne: Andreas Aschim, og Hans Christian Dop, samt Knud Austeensen.'Oslo hospitalmenighet, folio 319b: '1817 (...); født den 5te April, døbt d: 11te Maji; Undertoldbetjent Niels Hansens og hustrue Karen Hans- Datters Drengebarn kaldet - Carl. Fadderne: Hans Johnsen, Fuldmægtig hos Major Leschly i Christiania, Iver Halvorsen Dahl, Hansen Spisemester i Tugthuset. Madame Torkildsen paa Raadstuen, Kjøbmd E: Torkildsens hustrue; Pigen Birthe Mortens Datter.'Undertegnede registrerer forøvrig for tiden dåp i menigheten for KROA/DIS Oslo/Akershus for perioden 1735-1817. Dette arbeidet vil nok være ferdig i løpet av 2003, men jeg vet ikke hvor lang tid korrekturlesningen m.v. vil ta før materialet blir tilgjengelig.Forøvrig er det ingen Oline Marie som døpes i Vår Frelsers menighet 1818-19 [egne notater: filene 433-527]. Jeg har ikke tilgang til Oslo for samme periode i skrivende stund, men jeg har sett gjennom dåp i Aker 1818-19 (ca. 30-40% av materialet for første halvdel av 1818 er mer el. mindre uleselig), uten hell [egne notater: filene 668-702]. Dette må imidlertid ikke tas som en eksklusjon. Konfirmasjonslistene (6.10.1833; nr. 864; tilgjengelig i publ. materiale hos Digitalpensjonatet) viser imidlertid at en Oline Marie Olsdtr. (datter av Ole Nielsen og Berthe Marie Erichsdtr. på Enerhaugen) ble døpt 26.4.1818 (f. 13.3.1818 i Lakkegaten). Kan dette være en forveksling (’Hansen’ virker jo som et litt tvilsomt etternavn/patronym, da)? (14.4.1833 konf. en Oline Danielsdtr. Fra Ullevål (datter av Daniel Hansen); døpt 6.12.1818).Mvh. RC (rc@heimr.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.