Gå til innhold
Arkivverket

[#9272] Setnes / Setnesødegard, Grytten, Møre og Romsdal


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Hei Jeg lurer på om noen kan hjelpe en dame i Amerika med denne. Hun leter etter aner til sin bestefar Petter Andreassen Setnesødegård, han var født 1891 i Grytten. Han hadde også en bror ved navn Peder som døde i 1966. Han var muligens gift med Hannah. De hadde en sønn ved navn Arne som døde under krigen. Peder ble gift for andre gang med Lena. Samtidig ønsker hun opplysninger om noen kjenner til Carl og Gurina Strand. Gurina er muligens en søster av de to brødrene nevnt ovenfor. Petter reiste til USA fra Ålesund 29 April 1909. Hans bror var bosatt på Åndalsnes. Er det noen som kjenner denne familien ? Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei! Kjenner ikke familien, men FT 1901 sier at Petter Setnesødegaard som er født 1891 har foreldrene Andreas Setnesødegaard, murer og plassmann, født i 1847, og Margrethe Setnesødegaard , f i 1848.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei ! Takk skal du ha for opplysningen, jeg håper fortsatt å komme i forbindelse med etterkommere av Carl og Gurine ! Hilsen Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei igjen! Gurine Setnæs og Peder Setnæs er begge skredderlærlinger på Kavli Ytre (Isfjorden Grytten) i FT 1901. Farsnavn ikke oppgitt. Den samme Gurine gifter seg i 1928 med enkeman Gunerlius Strand fra Veøy (Åfarnes). Han var skreddersvenn på Kavli Indre i 1901 og hadde senere skredderverksted på Veblungsnes, og var 1.g gift med Gea Setnes 1876?-1927. Om Gea og Gurine er søstre kjenner jeg ikke til, men de er i hvert fall ikke søsken av Petter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk igjen til deg Osvald Rydjord. Enten finnes det da to ved navnet Gurine Setnes eller så må jo Gunerlius ha endret navn til Carl, er det mulig ? I så fall er de vel da ikke i slekt. Takk skal du ha for hjelpen ! Hilsen Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei1 Nei, Gunerlius skiftet ikke navn, jeg kjente ham. Men det finnes en Gurianna Strand f 1868, oppført som FL (betyr vel losjerende tilhørende familien, tror jeg) i FT 1900. Du finner henne under gården Einangen i Grytten. Hun oppføres som understøttet av manden (Anders Anderssen), ikke hennes mann. Hun har en datter Sigrid Birgitte som er født i Kvæfjord, Troms i 1898. Jeg vet ikke om dette hjelper, men ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.