Gå til innhold
Arkivverket

[#9274] Fjellovergang fra Kongsberg til Odda?


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Nedenfor har jeg gjengitt to korte historier fra hver sin side av min familie. Dette omhandler en nær slektning av meg. Mitt håp er at jeg engang skal kunne ha mulighet til å finne noe ut om hans dødsfall, hvor og ikke minst når. Jeg har selvfølgelig utelatt navn her siden dette er litt personlige opplysninger. Tidsperioden for dette er etter 1916.'Sånn som historien blev fortalt, døde han av kulde på fjellet ved Kongsberg. Familien mente at han nok hadde vært full. Da liket endelig ble funnet og det skulle være begravelse, viste det seg at han på forhånd hadde solgt liket til anatomisk institut på universitetet.' 'Jeg har alltid hørt at han døde på vei over fjellet da han skulle gifte seg med ei i Odda, men han kom aldri frem og hun hørte aldri noe mere fra ham.' Så er der noen som har ideer til hvor jeg skal begynne å lete?PS! Jeg har sjekket ved Oslo universitet og de fant ikke hans navn i de gamle arkivene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du skriv at du ikkje veit når dette hende, men at det var etter 1916. Om du ikkje er heilt utan tidsavgrensing, kan du jo prøve å leige inn filmane av avisa Lågendalposten. Den har kome ut frå 1903 og fint framleis på Kongsberg. Der vil eg tru at det i alle høve stod ein liten notis, kan hende meir, då dei fann han. Men denne leiteprosessen krev sjølvsagt tid om tidsbolken er stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

'Nordmannslepa' gikk i Blefjell-området, like nord for Kongsberg. Det var i gamle dager en av hovedforbindelsene mellom Øst- og Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.