Gå til innhold
Arkivverket

[#9279] Marie Samuelsen f. Tromøy ca. 1886


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg prøver å hjelpe en venninde som enda ikke er inne på nettet med å finne ut om anene til hennes farmor : Marie Samuelsen som ble gift med Hans Edvard Aanonsen (f. 1873), drog til Amerika og det gjorde visst nok og Marie (har ikke funnet henne der). De kom tilbake etter det min venninde vet. Marie var født 1886 av foreldre Bernhard Samuelsen f 1856 i Sverige (hun vet ikke mer om han) og kone Karoline f 1857 i Tromøy, Aust Agder. De hadde to barn til foruten Marie: Godfred f 1888 og Sigurd f 1890.Hvem var foreldra til Karoline? Vi har kikket i folketellingen og har funnet ut at det muligens kan være Niels Strømberg Olsen og Jørgine Olsen fra Tromøy, Austre Moland. Men vi er ikke sikker. Er det noen som har bygdebøker fra området og kan hjelpe oss?Vi fant Hans Edvard Aanonsen på Ellis Island, men der stod han oppsatt med en annen kone, Kathrine og en datter Ruth.Dette ser litt pussig ut og min venninde skjønner ingenting ettersom hun alltid har hørt at hennes farfar døde ung - kan det være en familiehemmelighet her som hun ikke vet om? mvh Kjellaug Robberstad Petit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er du helt sikker det er rette mann. I 1900 fantes en Hans Edvard Aanonsen sjømann f. 1873 Spangereid, han var i New York. Ellers finner du en som emigr. fra Kristiansand 5/6 1903 til New York, matros og ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Aha, det kan kanskje være forklaringen. Hvor fant du han? Kan du sette opp en link? Min venninde har ikke så mye å gå etter her. Stod det noe om hvor han kom fra og når han var født? mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant han Hans Edvardog ser at det er samme person som reiste inn i Amerika 24 okt. 1922 med kone og barn. Det er den eneste Hans Edvard Aanonsen som er født på det tidspunktet, det er faktisk den eneste Hans Edvard jeg har funnet.Så mysteriet er fremdeles der.Hvordan kan han ha vært gift i 1912 med Marie Samuelsen og fått en sønn med henne og så plutselig ha en annen kone i 1922? Marie var 13 år yngre enn mannen og min venninde har som sagt aldri sett sin farfar fordi de sa han døde ung.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I FT 1900 Spangereid VA finner du han på gården Gare. Ellers fant jeg han i emigrantprotokollen for Kristiansand 1873-1930 ved å søke på fornavn begynner med Hans. Det finnes bare 2 Hans Edvard. Der står det at New York er hans bopel, og bestemmelsessted, linje Hvide Stjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nå fant jeg og Marie Samuelsen som drog fra Arendal i 1909. Jeg fant og Hans Edvard, som sagt, etter at du hadde sagt at han reiste fra Kristiansand. Det står at hun ikke hadde billett og 'A' under årsak, det skjønner jeg ikke.Var de gift eller ikke, det er problemet nå. Han var i allefall gift med en annen i 1922. Takk for hjelp-:) Hadde vi bare hatt noen bygdebøker her... mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser de er 3 jenter som ser ut som om de reiser sammen, hvorav den ene heter Aanensen? Det er jo mulig at Hans og Marie møttes i NY, og hun ble gravid. Kanskje reiste hun hjem da det var vanskelig for en enslig gravid dame å få jobb der. Da er det jo enkelt å si at faren døde ung, og vanskelig å kontrollere. Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg var faktisk inne på den tanken og da jeg såg en Aanonsen som reiste sammen med henne, dette blir det nok vanskelig å finne ut av uten å undersøke dåpsattester og kirkebøker.Min venninnes far heter og Hans Aanonsen og var født i februar 1912.Jeg må visst spørre henne om hun kan rote opp litt mer selv, familien må da vite noe. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er nok ikke samme Hans Edvard Aanonsen. Det må være en annen. Denne Hans Edvard fikk flere barn med Marie: Anton, ca 1909/1910, Hans i 1912 og Berit siden. Han var ihvertfall gift med Marie in 1930 åra og d8de i Hardanger. Men de ble gift i New York.Denne Hans Edvard må da komme fra Stokken for Karen som reiste over med marie var hans s8ster. Han hadde flere søsken har jeg fått vite nå :Sigurd, Einar, Jon, Eugene, Ole-Peder, Karen og Tyra. Så får jeg kikke på nytt.Takk for innspill i allefall-:) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Album

I 1900 bor denne familien på Saltrød i Austre Moland. Faren heter Anton Aanonsen, mora heter Thora. Hans er født 6. juni 1879.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Album

Niels Strømberg Olsen og hans hustru Jørgine var ikke foreldre til din Karoline. Deres Karoline ble gift med Kristian Martin Olsen på Torjusholmen, Tromøy. (Jeg er i slekt med dem.)Det er tre Caroline i Aust-Agder født på Tromøy rundt 1857 som kommer fram når jeg søker på Registreringssentralens sider for 1865-tellingen. (Se under 'Nyttige lenker' på Digitalarkivets hjemmeside.) Alle bor på Tromøy.Den som passer best for deg, ser ut til å være Caroline E. Halvorsen, født 1856, datter av Gunder M. Halvorsen på Skilsø. Jeg mener hun passer best fordi faren er skipper liksom svigerfaren, og fordi mora heter Marie og kan være den din Marie er oppkalt etter. Men dette er gjetning, du kommer ikke utenom å se i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk skal du ha, dette høres veldig logisk ut, siden de var skippere og skipsbyggere i familien. Jeg skal prøve å finne disse personene nå som jeg har noe å gå ut i fra. Det stemmer det at de kom fra Saltrød.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.